دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

چالش های حکمرانی و نقش معلمان

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴، ۰۵:۵۴ ب.ظ

چالش های حکمرانی  و نقش معلمان

دکتر رضا مقدسی

 

معلمان از مهم­ترین و تاثیرگذارترین گروه­ های مرجع در جوامع انسانی هستند که از شان و جایگاه اجتماعی والائی برخوردارند. در فرهنگ دینی و ملی ما، جایگاه معلمین هم ­سنگ انبیاء و اولیاء الهی است. چون نقشی کلیدی و زیربنائی در رشد و تعالی جامعه، و توسعه معنوی، فرهنگی و اجتماعی جامعه دارند. حماسه پیروزی انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی نشانه­ های بی ­شماری از ایثار و از خودگذشتگی معلمان و دانش ­آموزان وطن را به خاطره تاریخ سپرده است.

متاسفانه در سالهای اخیر نابخردی برخی از افراد ذی­نفوذ (یا نفوذی) و جنگ ترکیبی دشمنانِ ایران علیه معلمان، این قشر فرهیخته و دلسوز را با چالش های جدی مادی و حتی معنوی مواجه کرده است و از اثرگذاری ایشان و نقش مثبت آنها در کمک به حکمرانی و حل بحران­ها و چالش­های پیش روی ایران عزیز محروم کرده است. ویروس کووید با  وجود اثرات مخرب بر سلامتی و اقتصاد جوامع انسانی دو نتیجه مثبت به ارمغان آورد: مورد اول، بهبود درک عمومی جامعه از جایگاه معلمان در آموزش است. شاید، تا قبل از کرونا، برخی از گروه­های اجتماعی، نگاهی اقتصادی و انضباطی به معلمان داشتند. توضیح اینکه آموزش و پرورش را نهادی مصرف­کننده و غیرمولد می­پنداشتند و حتی برای قطع دریافتی ناچیز معلمانِ مظلوم در تابستان نیز تلاش ناموفق داشتند. غافل از اینکه معلمان در تمام طول زندگیِ معلمی خود و به صورت شبانه ­روزی معلم هستند و پیگیر مسائل آموزشی، تربیتی و فرهنگی دانش ­آموزان و مدرسه. و گروهی دیگر جایگاه معلم را تا حد یک ناظم (به معنی نظم­دهنده و ساکت­ کننده) کاهش می­ دادند و بزرگترین هنر ایشان را (معلمین) نظم بخشیدن به دانش­ آموزانِ کلاس و مدرسه می­ پنداشتند. در حالی که کووید با تمام سادگی خود ثابت کرد که معلم محور آموزش است و آموزش کلید توسعه. و هنر معلم تبدیل انسانهای معمولی به انسانهایی عالم و فرهیخته، وظیفه شناس، مسئول، با ایمان و با تقوا و وطن­ دوست است که در محیط مدرسه و در تعامل با انسان­های دیگر انجام می شود. افت شدید تحصیلی دانش ­آموزان در دوران پساکرونا و تغییرات رفتاری و اعتقادی آنها در محیط مجازی و دورشدن از فرهنگ ملی و دینی نشان از نقش جدی معلم و مدرسه دارد.

مورد دوم این است که، تا قبل از ایام کووید، ضرورت استفاده از فناوری­های دیجیتال در فرایند آموزش امری جدی به نظر نمی­ رسید و آموزش به روش­های سنتی مورد اهتمام جدی اغلب معلمان و مدیران بود. و همه جهان شاهد است که کووید باعث پرتاب ناگهانی فرایند آموزش، از دنیای مدرسه سنتی به فضائی متفاوت شد. یعنی فضای مجازی (فجازی). و گسترش فضای مجازیِ مطلوب و ایمن، نیاز به آموزش، درایت، برنامه­ ریزی و سرمایه­ گذاری دولت دارد. که با وجود بسیاری فعالیت­های انجام شده در کشور، هنوز در ابتدای راه هستیم. سرعت پائین اینترنت، کمبود امکانات مناسب، فقدان آموزش­های مناسب و کاربردی در مدارس و سطح پائین سواد رسانه­ ای اغلب دانش ­آموزان و معلمان را با چالش­های جدی مواجه کرده است. و البته، جمعی به شدت نگران فیلترینگ هستند و گل­گشت اینستاگرامی. و حتی حضور در فضاهای مجازی ایرانی را ناپسند می­دانند. و قس علی هذا. و اکنون شاهد ظهور هوش مصنوعی و تحولاتی شگرف در عرصه آموزش برپایه فضای مجازی هستیم. و فرصت­هایی که یکی پس از دیگری از دست می­رود. و این قصه سر دراز دارد. و امیدوارم که پایان شاهنامه­ ی اینترنت، برای ایرانیان به خوبی و خوشی رقم بخورد. و انسان که  به امید زنده است و البته ناامیدی کفر است. و هنوز امیدوارم. و امید به اینکه دولت­مردان به جایگاه معلمان و نقش ارزنده آنها در تربیت کودکان و نوجوانان ایران ­زمین به دیده فرصتی بی­ نظیر برای حکمرانیِ مسائل نگاه کنند و معلمانِ وطنم نیز با ایثار و از خودگذشتگی و آینده ­نگری و دلسوزی، ققنوسِ وطن را از این فرصت بی نظیر محروم ننمایند. باشد که آیندگان از این نسل فرهیخته به نیکی یاد کنند و ایثار و از خودگذشتگی و وطن دوستی و ایمان ایشان را بستایند.

در این نوشتار ابتدا به تعریف و تبیین حکمرانی می­پردازم. سپس، به بیان چالش­های پیش­روی حکمرانی در عرصه ­های مختلف زندگی مردم می­پردازم. و سرانجام نقش مهم و تاثیرگذار معلمان در کمک به حکمرانان در غلبه بر بحران­های مختلف و پیشبرد امور دینی و فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را توضیح می­دهم. و البته توضیح اینکه من معلمم و تمام عمرم را با آموزش زیسته­ ام. در فضای کلاس و کتاب نفس کشیده­ام. و نابسامانی آموزش و پرورش مرا به شدت رنج می­دهد. و از جامعه ­شناسی و سیاست چندان سررشته­ ای ندارم و با اقتصاد و علمش کاملا بیگانه هستم. بنابراین واژه ­های به کار رفته در این مجال، به معنی عام آن می باشد و جهت پربار شدن بحث.  "تا که قبول افتد و که در نظر آید

 

این نوشته قبل از جنگ تحمیلی غرب علیه ایران تنظیم شده است

  • Reza Moghaddasi

حکمرانی

معلمان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی