دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۱۴ مطلب در دی ۱۴۰۰ ثبت شده است

 

آموزش خیلی نوین

دکتر رضا مقدسی

صدای معلم، سه شنبه 28 دیماه 1400

این نوشتار شرح حال امروز مدارس ماست. مانده در گذشته و غافل از آینده. و شرح حال دانش آموزان معصومی که چون مرغکان، به دنبال آینده ای مبهم هستند. و اندک معلمان بی پناهی که اسیر دنیا و دیو مافیای کنکور شده اند.  و ما حیران از جفائی که بر علم و فرهنگ و آینده ی این مرز و بوم می رود. و البته، امیدوار به لطف پروردگار و همتِ معلمان عاشق و پاک باخته ای، که برای سربلندی دین و میهن، سر از پا نمی شناسند.

  • Reza Moghaddasi

به بهانه آعاز سال علوم پایه و توسعه پایدار

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۰، ۰۱:۳۳ ب.ظ

سم الله الرحمن الرحیم

به بهانه آعاز سال علوم پایه و توسعه پایدار

سال ۲۰۲۲ که از دی ماه امسال (۱۴۰۰) شروع شد، ‌در سراسر جهان به نام سال جهانی علوم پایه و توسعه پایدار نامگذاری شده است. حوزه علوم پایه خدمات زیادی را به توسعه سایر علوم از چمله علوم پزشکی عرضه کرده است که امید است در این سال به آن پرداخته شود و زمینه توجه بیشتر به علوم پایه نزد صاحبان سرمایه، سیاست‌گذاران حوزه علم و فناوری، مدیران و مسئولان سیاسی و نهادهای حامی مالی علوم فراهم گردد.  امید است از این رهگذر ضمن برطرف نمودن کم توجهی سالهای اخیر، زمینه حمایت موثر از علوم پایه فراهم شود. چنین راهبردی می تواند یک نقطه عطف و زمینه ساز توسعه متوازن و مبتنی بر اصول زیست محیطی باشد. در حوزه علوم پایه پزشکی هم لازم است متخصصان این علوم، انجمن های علمی و متولیان علوم پایه در وزارت بهداشت و درمان به این موضوع ورود کنند و نقش روشنگری و تبیین کنندگی خود را در این فرصت تاریخی برعهده گیرند.

https://www.aparat.com/v/dA9it

https://www.iybssd2022.org/en/home/

  • Reza Moghaddasi

انواع واکسن کرونا

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۳۴ ق.ظ

انواع واکسن کرونا

(ترجمه از سامانه سازمان جهانی بهداشت 2022)

 

واکسن:

دسترسی عادلانه به واکسن‌های ایمن و مؤثر برای پایان دادن به همه‌گیری کووید-۱۹ حیاتی است، بنابراین دیدن بسیاری از واکسن‌هایی که اثبات می‌شوند و در حال توسعه هستند، بسیار دلگرم‌کننده است.

واکسن‌های ایمن و مؤثر ابزاری هستند که بازی را تغییر می‌دهند: اما برای آینده قابل پیش‌بینی باید به پوشیدن ماسک، تمیز کردن دست‌ها، اطمینان از تهویه مناسب در داخل خانه، فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتناب از شلوغی ادامه دهیم.

واکسینه شدن به این معنا نیست که ما می توانیم احتیاط را به باد بسپاریم و خود و دیگران را در معرض خطر قرار دهیم، به ویژه به این دلیل که تحقیقات هنوز در مورد اینکه چقدر واکسن ها نه تنها در برابر بیماری، بلکه در برابر عفونت و انتقال محافظت می کنند، ادامه دارد.

انواع مختلف واکسن ها

  • Reza Moghaddasi

سوالات مهم درباره کرونا

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۲۹ ق.ظ

 

سوالات مهم درباره کرونا

(ترجمه از سامانه سازمان جهانی بهداشت)

COVID-19 چیست؟

COVID-19 بیماری ناشی از یک ویروس کرونای جدید به نام SARS-CoV-2 است. سازمان جهانی بهداشت برای اولین بار در 31 دسامبر 2019، پس از گزارش خوشه ای از موارد "پنومونی ویروسی" در ووهان، جمهوری خلق چین، از این ویروس جدید مطلع شد.

علائم COVID-19 چیست؟

  • Reza Moghaddasi

سه سوال مهم درباره کرونا

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۱ دی ۱۴۰۰، ۰۹:۱۰ ب.ظ

 

بیماری کرونا (ترجمه از سامانه سازمان جهانی بهداشت)

 

  1. بررسی اجمالی: بیماری کرونا (COVID-19) یک بیماری عفونی است که توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می شود.
  • اکثر افراد آلوده به این ویروس، بیماری تنفسی خفیف تا متوسط ​​را تجربه می کنند و بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می یابند. با این حال، برخی به شدت بیمار می شوند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند.
  • افراد مسن و مبتلایان به بیماری های زمینه ای مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی یا سرطان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های جدی هستند.
  • هر کسی ممکن است در هر سنی به کووید-19 مبتلا شود و به شدت بیمار شود یا بمیرد.
  • Reza Moghaddasi

مطالعه اثرات ضد تشنجی کاربامازپین در طی فرایند صرع­زائی با روش کیندلینگ یک­طرفه­ی ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی در موش­های صحرایی نر بالغ

رضا مقدسی*1، زهره قطب الدین2. احمد علی معاضدی3. محمدرضا آخوند4

1. دکتری فیزیولوژی، گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

 2. دانشیار فیزیولوژی، گروه علوم پایه، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

 3. استاد فیزیولوژی، گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

 4. استادیار گروه آمار، دانشکده آمار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

* ایمیل نویسنده مسئول:  Tel: 09151887366/ Email :ghr.moghaddasi@gmail.com

مجله علوم پزشکی بجنورد، زمستان 1400

چکیده

زمینه و هدف: صرع، نوعی بیماری مزمن و چندعاملی همراه با تشنج­های ناگهانیِ تکراری است. کاربامازپین، معمول­ترین دارو  برای درمان صرع می­باشد. در این طرح تحقیقاتی، به بررسی اثرات ضدتشنجی کاربامازپین، در طی صرع­زائی ناحیه هیپوکامپ پشتی با روش کیندلینگ الکتریکی، بر شاخص­های تشنجی در موش­های صحرائی نر بالغ پرداخته­ می­شود.

مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع تجربی است. در این مطالعه تعداد 49 سر موش صحرایی نر بالغ به طور تصادفی به 7 گروه تقسیم شدند: کنترل، شاهد جراحی و شاهد دارو، کیندل، گروه­های دریافت کننده دارو-کیندل و گروه حلال-کیندل.

  • Reza Moghaddasi

عظمتِ به یغما رفته - دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | يكشنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۲۰ ب.ظ

عظمتِ به یغما رفته

دکتر رضا مقدسی

روزنامه اترک، پنج شنبه 9 دیماه 1400

در بهار 1394 که مشغول تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز بودم، همراه خانواده و جمعی از دوستان به شهر باستانی شوش رفتیم. شوش، اولین شهر جهان، با قدمتی قریب به 7000 سال پیش از میلاد مسیح است. شهر شوش پایتخت زمستانی شاهان هخامنشی نیز بوده است. زیگورات چغازنبیل و کاخ بزرگ آپادانا در این شهر قرار دارند.

  • Reza Moghaddasi

دانشگاه های ایرانی بی مسئولیت ! دکتر محمد فاضلی

Reza Moghaddasi | جمعه, ۱۰ دی ۱۴۰۰، ۰۳:۵۹ ب.ظ

دانشگاه های ایرانی بی مسئولیت !

دکتر محمد فاضلی

«هدف نهایی دانشگاه، در کنار تعهدات جهانی و ملی، ارتقا کیفیت زندگی شهروندان است» سایت دانشگاه ملبورن را نگاه کنید! می گوید : « من یک engaging university هستم که نسبت به حل مسائل ایالت که اصلی‌ترین آن آب است، تعهد دارم.» می‌گوید در ده سال گذشته چقدر روی آب ایالت کار کرده‌ام و دستاوردهای آن چه بوده است. در کدام سایت دانشگاه‌های ایران یک بیانیه محلی داریم که گفته باشد نسبت به این استان و شهرستان و این مردم متعهد هستم و این کارها را برای بهبود این وضعیت انجام داده‌ام؟

  • Reza Moghaddasi

"شجاعت خود بودن " در حرفه معلمی دکتر نعمت الله فاضلی

Reza Moghaddasi | جمعه, ۱۰ دی ۱۴۰۰، ۰۳:۵۴ ب.ظ

مدرسان نمی توانند در کنش تدریس واقعا همان باشند که هستند. آنها در کلاس درس و آموزش محکوم به داشتن نقاب های ایدیولوژیک، سیاسی و اجتماعی شده اند »

"شجاعت خود بودن " در حرفه معلمی

دکتر نعمت الله فاضلی

 پاکر پالمر جامعه شناس و اندیشمند بلندآوازه آمریکا کتابی با عنوان The courage to teach دارد. این کتاب در ۱۹۹۸ چاپ شد و از آن زمان بارها تجدید چاپ گردیده است. پالمر بابت کتاب هایش به ویژه این کتاب سیزده دکتر افتخاری و سه جایزه بزرگ دریافت کرد. اخیرا خانم نوگل روحانی این کتاب را به فارسی ترجمه و انتشارات هوش ناب آن را منتشر می کند. مترجم نوشته است از طریق سخنرانی ها و نوشته های من با این کتاب آشنا شده اند. از این رو از من خواستند که پیش گفتاری برای آن بنویسم. از این که چنین کتاب خواندنی به زبان فارسی ترجمه شده است بسیار خوشحالم. 

پالمر در این توضیح می دهد که در دنیای امروز معلمان مدارس و مدرسان دانشگاه با قلب شان تدریس نمی کنند. معلم "زندگی گسیخته "ای دارد. او ناگزیر است در کلاس درس بدون شوق، بدون حس حضور، بدون تعلق و بدون قلب حاضر شود. معلم قادر نیست دانشجویان، موضوع درس، و خود یا خویشتن خود به هم پیوند بزند و ارتباطی گرم، خلاق و پرشور میان آنها برقرار کند. پیوند و پیوستگی میان مولفه های آموزش و تدریس از هم گسیخته شده است. اشکال ویرانگری از ترس در نهان و آشکار فضای کلاس درس، دانشجویان و مدرسان لانه کرده است.

 پالمر با نثری شاعرانه و جذاب این ترس ها را با تکیه بر سی سال تجربه‌ زیسته اش روایت می کند. ترس معلم و مدرس از ناامنی شغلی، ترس از پذیرفته نشدن یا تحقیر شدن در میان دانشجویان، ترس از برملا شدن از خود بیگانگی معلم، و ترس های دیگر. پالمر نشان می دهد ارتباط میان مدرسان نه تنها با دانشجویان بلکه با یکدیگر از هم گسیخته شده است. فضای گرم محبت و یادگیری در اجتماع مدرسان وجود ندارد. پالمر می نویسد مدرسان و معلمان با کارکنان نظام آموزشی و نهاد دانشگاه هم تعاملی معنادار و سازنده ندارند.

  • Reza Moghaddasi

نقد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش- دکتر محسن رنانی

Reza Moghaddasi | جمعه, ۱۰ دی ۱۴۰۰، ۰۳:۵۱ ب.ظ

محسن رنانی در نشست هم‌ اندیشی «شناسایی مسائل و چالش‌های امروز و آینده آموزش‌ و پرورش و پیشنهادهای کاربردی برای ترمیم و به‌روز‌رسانی سند تحول بنیادین»:

سند تحول بنیادین یک سند فقهی، حقوقی و اخلاقی است نه یک سند سیاست گذاری برای تربیت یک شهروند سالم !

آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر محسن رنانی در نشست هم‌ اندیشی «شناسایی مسائل و چالش‌های امروز و آینده آموزش‌ و پرورش و پیشنهادهای کاربردی برای ترمیم و به‌روز‌رسانی سند تحول بنیادین» است که توسط دبیرخانه شورای عالی آموزش‌ و‌ پروش به تاریخ ۱۱ آبان ۱۴۰۰ منتشر گردیده است .

  • Reza Moghaddasi

چرا " جامعه مدنی " در ایران شکل نمی گیرد ؟

دکتر محمود سریع القلم

« هیچ کشوری نمی­ تواند بدون تئوری پیشرفت کند. مبنای این تئوری، ایجاد سرمایه­ های اجتماعی- فرهنگی هستند: تعامل، اعتماد، همکاری، برای یکدیگر جا باز کردن و رعایت حدود یکدیگر. سپس با این زیربنا می­ توان به شاخص ­های رشد و توسعه اقتصادی و سپس آزادی دست یافت. مسئولیت این تشخیص و تغییر نزد نخبگان سیاسی است »

  • Reza Moghaddasi

سیمرغ کنکور - دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | جمعه, ۱۰ دی ۱۴۰۰، ۰۳:۴۱ ب.ظ

سیمرغِ کنکور

دکتر رضا مقدسی

مقدمه

هر سال بعد از برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها، بحث های متعددی پیرامون آن مطرح می شود. از بررسی سوالات آزمون گرفته تا امکان برچیده شدن بساط کنکور. که البته اغلب غیرکارشناسی، پوپولیستی و در حد صحبت است! امسال اخبار ناخوشایندی نیز از سازمان سنجش آموزش کشور به گوش رسید، که اهل فرهنگ را در شوک فرو برد: مسئله برگزاری ناسالم آزمون! کنکور، مانند داروئی است برای درمان معضل ورود به دانشگاه ها. ولی، این دارو عوارض جدی و مخربی دارد. بنابراین، علاوه بر عوارض کنکور برای علم و فرهنگ جامعه، بحث سلامت برگزاری این آزمون نیز به صورت جدی مطرح شده است.

  • Reza Moghaddasi

معرفی کانال دغدغه ایران (daghdagheh_iran)

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۷ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۳۳ ب.ظ

معرفی کانال دغدغه ایران - دکتر محمد فاضلی

استاد دانشگاه شهید بهشتی، جامعه‌شناس و مدیر کانال و پادکست دغدغه ایران

 

حق داریم ایده‌‌های‌مان را درباره کشوری که از آن ماست بیان کنیم، به پایداری بقا و ارتقای آن بیندیشیم، و زندگی بهتری مطالبه کنیم.

مکلفیم به فکر ایران باشیم و آن‌را آباد و آزاد بخواهیم.

باید به قضاوت تاریخ درباره خود بیندیشیم، و کاری کنیم درخور سرزمین و مردمان تمدنی تاریخی، پیش از آن‌که ضعف عقلانیت ما را عبرت تاریخ سازد.

برای کسانی که دغدغه ایران را دارند، با ایشان همراه شویم:

daghdagheh_iran@

dirancast@

محتوای این وبلاگ از طریق این کانال تلگرام هم در دسترس است.

https://telegram.me/fazeli_mohamma

 

پادکست دغدغه ایران

  • Reza Moghaddasi

آخرین دیدار، دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۶ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۴۵ ق.ظ

 

آخرین دیدار

به یاد مادر بزرگم زهرا که در شب یلدا آسمانی شد و به ابدیت پیوست. روحش شاد

روزنامه اترک، چهارم دیماه 1400

مادر بزرگم زهرا، مادر قریب به ۷۰ زن و مرد میانسال، جوان و خردسال بود. او همه را به مهربانی و محبت می نواخت. دلش دریا بود. چشمانش چشمه ی نور، و وجودش آرامش و کلام حق بود. از اولین بوسه های او بر صورتم خاطره ای ندارم. ولی آخرین بار را خوب به یاد دارم.

  • Reza Moghaddasi