ارزیابی آموزش علوم و ریاضی در مدارس ایران
ارزیابی تحلیلی عملکرد دانش آموزان ایرانی در آموزش علوم و ریاضی بر اساس نتایج آزمون های بین المللی تیمز و پرلز
دکتر رضا مقدسی
مقدمه
در چند دهه اخیر دانش آموزان و دانشجویان ایرانی همواره در مسابقات مختلف بین المللی، از قبیل المپیادهای علمی و جشنوارههای کارآفرینی و خلاقیت، عملکرد بسیار درخشان و افتخارآمیزی داشته اند. به جرات میتوان دانش آموزان ایرانی از باهوشترین و موفقترین دانش آموزان جهان هستند. آمار تعداد مدالهای کسب شده و موفقیتهای مختلف در جشنوارهها و دانشگاههای معتبر جهان گویای این مدعاست. در کمال تعجب در چندسال اخیر دانش آموزان مقطع ابتدائی و متوسطه اول در دو آزمون بینالمللی تیمز و پرلز نتایج قابل قبول و در خور شان ملت بزرگ ایران کسب نکردهاند. این موضوع به مسئله ای جدی و بغرنج در جامعه نخبگانی ایرانیان تبدیل شده است. بر اساس شواهد علمی، به نظر میرسد عدم موفقیت دانش آموزان ایرانی در دو آزمون تیمز و پرلز به هوش پائین آنها مربوط نمی شود. چرا که بر اساس پژوهشهای متعدد، ایرانیان از باهوشترین و متمدنترین ملل جهان بوده و هستند و نقش بسیار ارزندهای در رشد و پیشرفت علم و فرهنگ در سطح جهان داشته اند(دارند). بنابراین علت این مسئله را باید در فرایند آموزش، در بستر آموزش و پرورش و محیط اجتماعی جامعه امروز ایران جستجو کرد. بنابراین، اصلاحات اساسی در سیستم آموزشی بر اساس برنامه درس ملی و طرح ملی تحول بنیادین بیش از پیش احساس میشود. به نظر میرسد، با آموزش معلمان و بهبود روشهای تدریس، افزایش دسترسی به منابع آموزشی، کاربردی کردن آموزش و تمرکز بر مهارتهای نرم، دانش آموزان ما میتواند عملکرد خود را در این آزمونها بهبود بخشد.
در این نوشتار ابتدا به معرفی آزمونهای مختلفِ ارزیابی علوم پرداخته میشود. سپس عملکرد دانش آموزان ایرانی در دو آزمون تیمز و پرلز بررسی میشود. و سرانجام ضمن مطالعه کشورهای موفق در دو آزمون تیمز و پرلز راهکارهای عملی برای بهبود شرایط ارائه میشود.
- ۰۳/۱۲/۱۸