دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

ارزیابی آموزش علوم و ریاضی در مدارس ایران

Reza Moghaddasi | شنبه, ۱۸ اسفند ۱۴۰۳، ۱۱:۱۱ ب.ظ

ارزیابی تحلیلی عملکرد دانش آموزان ایرانی در آموزش علوم و ریاضی  بر اساس نتایج آزمون­ های بین المللی  تیمز و پرلز

دکتر رضا مقدسی

مقدمه

در چند دهه اخیر دانش ­آموزان و دانشجویان ایرانی همواره در مسابقات مختلف بین ­المللی، از قبیل المپیادهای علمی و جشنواره­های کارآفرینی و خلاقیت، عملکرد بسیار درخشان و افتخارآمیزی داشته­ اند. به جرات می­توان دانش ­آموزان ایرانی از باهوش­ترین و موفق­ترین دانش ­آموزان جهان هستند. آمار تعداد مدال­های کسب­ شده و موفقیت­های مختلف در جشنواره­ها و دانشگاه­های معتبر جهان گویای این مدعاست. در کمال تعجب در چندسال اخیر دانش ­آموزان مقطع ابتدائی و متوسطه اول در دو آزمون بین­المللی تیمز و پرلز نتایج قابل قبول و در خور شان ملت بزرگ ایران کسب نکرده­اند. این موضوع به مسئله ­ای جدی و بغرنج در جامعه نخبگانی ایرانیان تبدیل شده است. بر اساس شواهد علمی، به نظر می­رسد عدم موفقیت دانش ­آموزان ایرانی در دو آزمون تیمز و پرلز به هوش پائین آنها مربوط نمی ­شود. چرا که بر اساس پژوهش­های متعدد، ایرانیان از باهوش­ترین و متمدن­ترین ملل جهان بوده و هستند و نقش بسیار ارزنده­ای در رشد و پیشرفت علم و فرهنگ در سطح جهان داشته­ اند(دارند). بنابراین علت این مسئله را باید در فرایند آموزش، در بستر آموزش و پرورش و محیط اجتماعی جامعه امروز ایران جستجو کرد. بنابراین، اصلاحات اساسی در سیستم آموزشی بر اساس برنامه درس ملی و طرح ملی تحول بنیادین بیش از پیش احساس می­شود. به نظر می­رسد، با آموزش معلمان و بهبود روش‌های تدریس، افزایش دسترسی به منابع آموزشی، کاربردی کردن آموزش و تمرکز بر مهارت‌های نرم، دانش ­آموزان ما می‌تواند عملکرد خود را در این آزمون‌ها بهبود بخشد.

در این نوشتار ابتدا به معرفی آزمون­های مختلفِ ارزیابی علوم پرداخته می­شود. سپس عملکرد دانش­ آموزان ایرانی در دو آزمون تیمز و پرلز بررسی می­شود. و سرانجام ضمن مطالعه کشورهای موفق در دو آزمون تیمز و پرلز راهکارهای عملی برای بهبود شرایط ارائه می­شود.

  • Reza Moghaddasi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی