جدول حیات جانداران و نقش آن در آموزش زیستشناسی: شرحی بر نظم قاعدهمند دنیای جانداران
جدول حیات جانداران و نقش آن در آموزش زیستشناسی: شرحی بر نظم قاعدهمند دنیای جانداران
نوع مقاله : مقاله ترویجی https://www.ijbio.ir/article_2452.html
نویسندگان
1 گروه زیست شناسی سلولی و مولکولی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران
2 گروه زیست شناسی سلولی و مولکولی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران،
چکیده
با وجود این که در عصر زیستشناسی مدرن به سر میبریم و چندین دهه است که دانشمندانِ این رشته، فناوریهای پیشرفتهای مانند کلونسازی ژنها،PCR;و CRISPER را بهخوبی گسترش دادهاند. ولی در آموزش مقدماتی زیستشناسی ناگزیر به استفاده از مفاهیم اولیه زیستشناسی هستیم که در حیطه زیستشناسی سنتی میگنجد؛ مثل رده-بندی علمی جانداران که در حدود سه قرن پیش توسط لینه ، به شکل امروزی، پایهگذاری شده است. اهمیت این مطلب در زیستشناسی، دقیقاً مانند آموزش ریاضیات است که با آموزش اعداد، جدول ضرب و چهار عمل اصلی شروع میشود و یا آموزش شیمی که با آموزش جدول تناوبی و نشانههای عناصر شروع میشود. در این مقاله قصد دارم، به بررسی و اهمیت تأثیر آموزش ردهبندی جانداران بر یادگیری زیستشناسی در نظام آموزشی بپردازم و با ارائه الگویی نوین از معرفی کلی جانداران با عنوان جدول حیات به چند سؤال مهم زیر پاسخ دهم: آیا برای آموزش مقدماتی زیستشناسی عمومی در دوره دبیرستان، نیازی به آشنائی با مشخصات کلی و گروههای اصلی جانداران وجود دارد؟ ضرورت این کار چیست؟ چگونه میتوان دانشآموزان دبیرستانی را به نحو کارآمدی با گروههای اصلی جانداران آشنا کرد؟ تأثیر این فرایند در یادگیری مباحث مختلف زیستشناسی چیست؟
کلیدواژهها