دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۲ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

pineal gland

Reza Moghaddasi | چهارشنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۱ ق.ظ

غده پینه آل

ترجمه رضا مقدسی

انتشار در ریسرچ گیت

https://www.researchgate.net/publication/366055372_ghdh_pynh_alpineal_gland

مقدمه

     شواهد متقاعد کننده ای  وجود دارد که غدة پینه آل (غدة اپی فیز) در تنظیم فعالیت‌های تولید مثلی بعضی از پستانداران، و شاید انسان، نقش دارد. مطالعات کلینیکی نشان داده است که بچه‌های مبتلا به Paranchymal  pinealomas ممکن است دچار تاخیر در رشد جنسی شوند، در حالیکه از بین رفتن غدة پینه آل اغلب با بلوغ زودرس همراه است .

     اگر چه مکانیسم‌های دقیق تنظیم فعالیت‌های تولید مثل توسط پینه آل روشن   نیست؛ ولی عقیده بر این است که غدة پینه آل هورمونی را ترشح می‌کند  که خواص آنتی گنا دوتروپیک (Antigonadotropic ) دارد . تعداد زیادی از آزمایشات ملا ئونین، (نوعی اندول آمین) را به عنوان مادة آنتی گنادوترو پین پینه آل معرفی می‌کنند.

     در این مجلد اطلاعات مختصر و گاهی متناقض در مورد نقش‌های فیزیولوژیکی غدة پینه آل در پستانداران ارائه می‌شود. بعلاوه، پینه آل بعنوان یک غده درون ریز فعالیت‌های فیزیولوژیکی دیگری را نیز تنظیم می‌کند؛ که در اینجا بحث نشده است. نمودارهای ارائه شده، اطلاعات بیشتری را در مورد تشریح، بیوشیمی و اعمال فیزیولوژیکی پینه آل ارائه  می‌کنند.

 ریخت شناسی و رشد و نمو جنینی پینه آل

     در انسان پینه آل به صورت یک بیرون زدگی متوسط از سقف دیانسفال مغز جنین بوجود می‌آید. در بیشتر پستانداران غدة پینه آل از سقف بطن سوم دور می‌شود و ارتباط آن با مغز فقط از طریق ساقة باریکی برقراراست. پینه آل افراد بالغ (اپی فیز) اندامی شبیه مخروط کاج است،  به این دلیل به این اسم نامیده می‌شود (شکل 1 ).

     پینه آل بوسیلة فیبرهای پس عقده ای، عقدة گردنی زبرین (Superior  cervical ganglia ) عصب گیری می‌شود. بنابرین پینه آل اندام عمل کنندة سیستم عصبی خود مختار است. سلول‌های پارانشیمی پینه آل (pinealocytes ) از لایة آپا ندیمی اپی تالاموس مشتق می‌شوند. در پینه آل پستانداران سلول‌های پارانشیمی تیره و روشن قابل تشخیص هستند. سلول‌های تیره (Dark cell ) دارای گرانول‌های پیگمانی محتوی یک مادة ناشناخته هستند. سلول‌های پینه آلی تیره توسط اتصالات محکم به یکدیگر متصل    می‌شوند، بنابراین سیگنال‌های الکتریکی بین سلول‌ها به راحتی مبادله می‌شوند. فیبروبلاست‌ها و سلو لهای گلیالی بقیة تودة غده را می‌سازند که در انسان میانگین وزن آن170 تا 175 میلی گرم است. آهکی شدن (Calci fica tion ) پینه آل انسان در طول دورة سوم زندگی شروع می‌شود؛ و تا 60 سالگی ممکن است 70 درصد از کل غدة پینه آل آهکی شود. با این وجود، دلیلی بر از بین رفتن فعالیت پینه آل به دنبال آهکی شدن وجود ندارد، ولی مطالعات بیوشیمیایی ایجاد هر گونه تغییری را در فعالیت بیوشیمیایی پینه آل با افزایش سن نشان نمی‌دهند.

  • Reza Moghaddasi

هزاره سوم عصر زیست شناسی

Reza Moghaddasi | يكشنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۰ ب.ظ

هزاره سوم عصر زیست شناسی

بیش از یکصد سال پیش گریگور مندل به دنبال تلاشهای مجدانه و پیگیر در پایه گذاری علم جدیدی که بعدها   ژنتیک نام گرفت نتوانست توجه دانشمندان هم عصرش را جلب نماید. ولی او اعتقاد داشت که: بالاخره زمانش فرا خواهد رسِد. اکنون بشر به دنبال انقلاب اتم و انفورماتیک قدم در عرصه جدیدی گذاشته است که مندل اساس آن را بیش ازیکصد و سی سال قبل گذاشته است انقلاب ژنتیک  ... .ژنتیک شاخه ای از علم زیست شناسی است.

     علم زیست شناسی شگفت انگیزترین ، گسترده ترین و جذاب ترین رشته های علوم تجربی می باشد . گستردگی آن به دلیل تنوع ، پیچیدگی و کثرت گونه های جانداران می باشد ، که تمام پهنه های زمین ، خشکی ها و آب ها ، را اشغال نموده اند و جذابیت آن بخاطر  پرداختن به آثار حیات  و کشف قوانین  حاکم بر زندگی موجودات زنده  می باشد  ؛ امری که تمام تلاش ها و فعالیت های بشر بخاطر بهبود کیفیت آن است .

  • Reza Moghaddasi