نقش معلم در فرایند توسعه و آموزش علوم تجربی
نقش معلمان در فرایند توسعه و آموزش علوم تجربی
دکتر رضا مقدسی
مقدمه
به نظر می رسد انجام هر گونه فعالیتی توسط افراد به نوع نگرش آنها به زندگی، انسان و جهان بر می گردد. مثلا اینکه معلم خوبی باشیم یا نه و یا اینکه فردی خیرخواه باشیم یا فرصت طلب و درستکار باشیم یا خیر، بسته به آموزش و نوع نگرش ما به زندگی و انسان دارد.
امروزه آموزش دغدغه اصلی انسان های فرهیخته است. از طرف دیگر آموزش علوم تجربی جزو لاینفک آموزش کودکان در سرتاسر جهان است. وقتی از آموزش صحبت می شود، نمی توان بدون توجه به انسان، ویژگی ها، نیازها و آینده او به این امر همت گماشت. چرا که انسان موجودی چند بعدی با آرزوها و نیازهای بسیار متنوع و متفاوت است. پیش تر که جوامع سنتی بودند، نیاز به آموزش چندان جدی نبود و یادگیری ها عمدتا از طریق تجربه انجام می گرفت. ولی در جوامع انسانی کنونی، با سرعت بالای علم و فن آوری، نیاز به آموزش هدف مند و کارآمد امری اجتناب ناپذیر و از مظاهر مهم توسعه یافتگی است.
آموزش به عنوان فعالیت محوری توسعه یافتگی جوامع می باشد و آموزش و پرورش وظیفه اصلی آموزش را در جامعه به دوش می کشد. بنابراین پیمودن مسیر سخت رسیدن به توسعه بدون آموزش و پرورش کارآمد نشدنی است.
معلمان مجریان برنامه های آموزشی هستند. بنابراین معلمان متخصص و متعهد می توانند تسهیل گر توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشند. معلمانی که آموزش های تخصصی و حرفه ای به خوبی فراگرفته باشند و تعهد دینی و اخلاقی به آموزش و پرورش در ایران داشته باشند.
در این نوشتار ضمن تاکید بر تعاریف مختلف از انسان به تبیین اهمیت آموزش در رشد فردی و اجتماعی انسان پرداخته می شود. سپس ضمن ارائه تعاریف مختلف از توسعه و توسعه یافتگی و معرفی شاخص های آن، نقش معلمان را در فرایند توسعه و آموزش علوم تجربی در آینده بشر بررسی می شود.
- ۰۳/۱۲/۲۲