دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۳ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

دنیای مجازی و آموزش دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | چهارشنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۴۱ ب.ظ

روزنامه اترک، شماره 855 تاریخ 25 آبانماه 1400

بچه که بودم، عاشق رادیوی موجی پدرم بودم. در آن زمان، رادیو تنها وسیله ای بود که در دنیای ساده و آرام روستا مرا به دنیاهای ناشناخته می برد: اخبار علمی، سیاسی، ورزشی و .... همه را از رادیو می شنیدم. چه بسا شب ها که تا صبح رادیوی بیچاره بالای سرم روشن می ماند و صبح با صدای نحیف رادیو، که توانی در باطری هایش نداشت، بیدار می شدم.

بعدها در شهر با وسیله ­ای دیگر به نام ویدیو (VIDEO) آشنا شدم، که اصلا وسیله ­ای برای آموزش سمعی و بصری است. البته با کمک تلویزیون. ولی مردم ما  آن را دستگاه می نامیدند و  به اشتباه آن را وسیله ای فقط برای تماشای فیلم و سرگرمی می دانستند. گاهی هم از نوع غیر مجازش. و البته قاچاق بود و کرایه ­ای. جریمه هم داشت. دوستی نقل می کرد. که در دهه ی حکومت دستگاه، ویدئوی داشتند و شب های جمعه با خانواده و فامیل فیلم نگاه می کردند. ولی در سایر ایام هفته آن را در باغچه منزل و زیر خاک مخفی می نمودند!! شاید باورش سخت باشد. قدر عافیت کسی داند، که به مصیبتی گرفتار آید.

https://www.atrakdaily.ir/fa/Main/Page/14399/1/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84

  • Reza Moghaddasi

اولین روز معلمی من: دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۶ ب.ظ

روزنامه اترک ، 19 آبان 1400

چندی قبل به دیدن اولین مدرسه­ ای رفتم که دوران معلمی­ ام را از آنجا شروع کرده بودم؛ دبیرستان شهید محمودی روستای سلطان­ میدانِ سرولایت از توابع نیشابور. صبح زود راه افتادیم. در طول مسیر، با وجود هوای بسیار عالی و بارانی، استرس عجیبی داشتم. البته همراه با خوشحالی وصف ناپذیر، از دیدار دوباره آن مکان مقدس و دوست­ داشتنی. خاطرات اولین روز حضورم را در مدرسه بارها در ذهنم مرور ­کردم و چندین بار برای همسر و فرزندانم تعریف کردم. دست خودم نبود. عمری را با مدرسه و شاگردانم سر کرده بودم و به ایشان خو گرفته بودم. به قول استاد عزیزم دکتر احمد مجد:

"دل در ره عشق تو چه لرزش­ها داشت    جان در ره تو هر آنچه می­داشت، گذاشت"

 

  • Reza Moghaddasi

من معلم خوبی نبودم

Reza Moghaddasi | چهارشنبه, ۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲ ق.ظ

من معلم خوبی نبودم

دکتر رضا مقدسی

دبیر زیست شناسی

روزنامه اترک ، 5 آبان 1400

در این مقال به پارادکس حاکم بر مدارس ایران پرداخته ام. تضاد بین وظیفه واقعی معلم در امر تعلیم و تربیت و انتظارات کنونی اکثریت جامعه از معلمین؛ یعنی ربات تعلیم دهنده مهارت تست زنی. امیدوارم، با اصلاح نظام تعلیم و تربیت و توجه به نیازهای زیستی و تربیتی کودکان و نوجوانان در چهارچوب برنامه درس ملی، به اصلاح بنیادین آموزش و پرورش دست پیدا کنیم.

کودک که بودم، همواره آرزو داشتم معادن و منابع کشورم غنی تر از همه کشورها باشند. بلندترین کوهها، وسیع ترین دشت ها و پر آب ترین رودخانه ها را داشته باشیم. در دنیای کودکی من، منابع غنی طبیعی، یعنی پیشرفت و سعادت ملت؛ یعنی رفاه و آبادانی؛ یعنی سطح بهداشت خوب و ... شاید یعنی بهشت.

  • Reza Moghaddasi