آسیب شناسی روش های تدریس زیست شناسی در مدارس ایران
زیست شناسی یکی از بحث برانگیزترین شاخه های علم است. نظرات متفاوت و گاهی متناقضی نیز در زمینه آموزش زیست شناسی در مدارس ایران، وجود دارد. به طور کلی دو دیدگاه کلی بر آموزش زیست شناسی در ایران حاکم است: دیدگاه سنتی و دیدگاه نوین. بر اساس دیدگاه سنتی دانش آموزان همانند ظرفهای توخالی اند که معلمین به طور معمول سعی می کنند با روش سخنرانی درباره موضوعات علمی و بدون توجه به تفاوتهای فردی فراگیران آنها را پر کند. در حالی که در روش نوین، یادگیری دانش آموزان بر اساس توجه به تفاوتهای فردی و توجه به تجرب ههای قبلی او صورت می گیرد. در این روش معلم از سبک های مختلف آموزشی (دیداری، شنیداری و حرکتی) استفاده می کند و دانش آموز نقش فعالی در یادگیری مفاهیم دارد. بنابراین آموزش زیست شناسی از یاددهی به یادگیری تغییر می کند.
به منظور بررسی میزان استفاده و کارآمدی روشهای تدریس زیست شناسی در مدارس خراسان شمالی، پرسش نامه های نظرسنجی تهیه و به کمک تعدادی از دبیران زیست شناسی استان تکمیل گردید. سپس نتایج نظرسنجی، جمع بندی و به کمک SPSS تحلیل شد.
بر اساس نتایج به دست آمده، به طور کلی استقبال دبیران زیست شناسی از روشهای سنتی مبتنی بر سخنرانی بیشتر از روشهای نوین و تعاملی مبتنی بر آزمایشگاه و فعالیت عملی است. بر اساس پژوهش حاضر مهم ترین دلیل توجه به روش های سنتی نبود امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی، عدم تاثیر فعالیتهای عملی در نمره ارزشیابی سالانه، نگاه سنتی دانش آموزان و خانواده ها به آموزش زیست شناسی و توجه افراطی به کنکور سراسری دانشگاهها و عدم تمایل دبیران زیست شناسی به اموزش با ابزارها و روشهای آزمایشگاهی می دانند.
کلمات کلیدی: آموزش زیست شناسی، آزمایشگاه زیست شناسی،
- ۹۴/۰۸/۰۷
باعرض سلام وادب
من نیاز به مشخصات این مقاله برای ارجاع مقاله خودم لازم داشتم .