دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

آسیب شناسی روش های تدریس زیست شناسی در مدارس ایران

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱ ب.ظ

زیست شناسی یکی از بحث برانگیزترین شاخه ­های علم است. نظرات متفاوت و گاهی متناقضی نیز در زمینه آموزش زیست شناسی در مدارس ایران، وجود دارد. به طور کلی دو دیدگاه کلی بر آموزش زیست شناسی در ایران حاکم است: دیدگاه سنتی و دیدگاه نوین. بر اساس دیدگاه سنتی دانش آموزان همانند ظرفهای توخالی­ اند که معلمین به طور معمول سعی می کنند با روش سخنرانی درباره موضوعات علمی و بدون توجه به تفاوت­های فردی فراگیران آنها را  پر کند. در حالی که در روش نوین، یادگیری دانش ­آموزان بر اساس توجه به تفاوت­های فردی و توجه به تجرب ه­های قبلی او صورت می گیرد. در این روش معلم از سبک­ های مختلف آموزشی (دیداری، شنیداری و حرکتی) استفاده می کند و دانش آموز نقش فعالی در یادگیری مفاهیم دارد. بنابراین آموزش زیست شناسی از یاددهی به یادگیری تغییر می کند.

به منظور بررسی میزان استفاده و کارآمدی روش­های تدریس زیست شناسی در مدارس خراسان شمالی، پرسش نامه­ های  نظرسنجی تهیه و به کمک تعدادی از دبیران زیست شناسی استان تکمیل گردید. سپس نتایج نظرسنجی، جمع بندی و به کمک SPSS تحلیل شد.

بر اساس نتایج به دست آمده، به طور کلی استقبال دبیران زیست شناسی از روش­های سنتی مبتنی بر سخنرانی بیشتر از روش­های نوین و تعاملی مبتنی بر آزمایشگاه و فعالیت عملی است. بر اساس پژوهش حاضر مهم­ ترین دلیل توجه به روش­ های سنتی نبود امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی، عدم تاثیر فعالیت­های عملی در نمره ارزشیابی سالانه،  نگاه سنتی دانش­ آموزان و خانواده ها به آموزش زیست­ شناسی و توجه افراطی به کنکور سراسری دانشگاه­ها و عدم تمایل دبیران زیست شناسی به اموزش با ابزارها و روش­های آزمایشگاهی می دانند.

کلمات کلیدی: آموزش زیست شناسی، آزمایشگاه زیست شناسی،

  • Reza Moghaddasi

نظرات  (۱)

باعرض سلام وادب

من نیاز به مشخصات این مقاله برای ارجاع مقاله خودم لازم داشتم .

پاسخ:
سلام
موفق باشید
https://www.roshdmag.ir/fa/article/26366/%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-
%D8%AA%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C

و 
https://www.roshdmag.ir/Roshdmag_content/media/article/8.12%20from%20(99-400)%20MATN%20ZIST%20SHENASI%20117-3_-1.pdf

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی