دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران زمین

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران زمین

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران زمین

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛

*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

آسیب شناسی روش های تدریس زیست شناسی در مدارس ایران

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱ ب.ظ

زیست شناسی یکی از بحث برانگیزترین شاخه ­های علم است. نظرات متفاوت و گاهی متناقضی نیز در زمینه آموزش زیست شناسی در مدارس ایران، وجود دارد. به طور کلی دو دیدگاه کلی بر آموزش زیست شناسی در ایران حاکم است: دیدگاه سنتی و دیدگاه نوین. بر اساس دیدگاه سنتی دانش آموزان همانند ظرفهای توخالی­ اند که معلمین به طور معمول سعی می کنند با روش سخنرانی درباره موضوعات علمی و بدون توجه به تفاوت­های فردی فراگیران آنها را  پر کند. در حالی که در روش نوین، یادگیری دانش ­آموزان بر اساس توجه به تفاوت­های فردی و توجه به تجرب ه­های قبلی او صورت می گیرد. در این روش معلم از سبک­ های مختلف آموزشی (دیداری، شنیداری و حرکتی) استفاده می کند و دانش آموز نقش فعالی در یادگیری مفاهیم دارد. بنابراین آموزش زیست شناسی از یاددهی به یادگیری تغییر می کند.

به منظور بررسی میزان استفاده و کارآمدی روش­های تدریس زیست شناسی در مدارس خراسان شمالی، پرسش نامه­ های  نظرسنجی تهیه و به کمک تعدادی از دبیران زیست شناسی استان تکمیل گردید. سپس نتایج نظرسنجی، جمع بندی و به کمک SPSS تحلیل شد.

بر اساس نتایج به دست آمده، به طور کلی استقبال دبیران زیست شناسی از روش­های سنتی مبتنی بر سخنرانی بیشتر از روش­های نوین و تعاملی مبتنی بر آزمایشگاه و فعالیت عملی است. بر اساس پژوهش حاضر مهم­ ترین دلیل توجه به روش­ های سنتی نبود امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی، عدم تاثیر فعالیت­های عملی در نمره ارزشیابی سالانه،  نگاه سنتی دانش­ آموزان و خانواده ها به آموزش زیست­ شناسی و توجه افراطی به کنکور سراسری دانشگاه­ها و عدم تمایل دبیران زیست شناسی به اموزش با ابزارها و روش­های آزمایشگاهی می دانند.

کلمات کلیدی: آموزش زیست شناسی، آزمایشگاه زیست شناسی،

  • Reza Moghaddasi

نظرات  (۱)

باعرض سلام وادب

من نیاز به مشخصات این مقاله برای ارجاع مقاله خودم لازم داشتم .

پاسخ:
سلام
موفق باشید
https://www.roshdmag.ir/fa/article/26366/%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-
%D8%AA%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C

و 
https://www.roshdmag.ir/Roshdmag_content/media/article/8.12%20from%20(99-400)%20MATN%20ZIST%20SHENASI%20117-3_-1.pdf

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی