ارزیابی تحلیلی عملکرد دانش آموزان ایرانی در آموزش علوم و ریاضی بر اساس نتایج آزمون های بین المللی تیمز و پرلز
ارزیابی تحلیلی عملکرد دانش آموزان ایرانی در آموزش علوم و ریاضی بر اساس نتایج آزمون های بین المللی تیمز و پرلز
دکتر رضا مقدسی
مقدمه
در چند دهه اخیر دانش آموزان و دانشجویان ایرانی همواره در مسابقات مختلف بین المللی از قبیل المپیادهای علمی و جشنواره های کارآفرینی و خلاقیت، عملکرد بسیار درخشان و افتخارآمیزی داشته اند. به جرات می توان گفت دانش آموزان ایرانی از باهوش ترین و موفق ترین دانش آموزان جهان هستند. آمار تعداد مدال های کسب شده و موفقیت های مختلف در جشنواره ها و دانشگاه های معتبر جهان گویای این مدعاست.
در کمال تعجب در چندسال اخیر دانش آموزان مقطع ابتدائی و متوسطه اول در دو آزمون بین المللی تیمز و پرلز نتایج قابل قبول و در خور شان ملت بزرگ ایران کسب نکرده اند. این موضوع به مسئله ای جدی و بغرنج در جامعه نخبگانی ایرانیان تبدیل شده است.
بر اساس شواهد علمی، به نظر می رسد عدم موفقیت دانش آموزان ایرانی در دو آزمون تیمز و پرلز به هوش پائین آنها مربوط نمی شود. چرا که بر اساس پژوهش های متعدد، ایرانیان از باهوش ترین و متمدن ترین ملل جهان بوده و هستند و نقش بسیار ارزنده ای در رشد و پیشرفت علم و فرهنگ در سطح جهان داشته اند (دارند). بنابراین علت این مسئله را باید در فرایند آموزش در بستر آموزش و پرورش و محیط اجتماعی جامعه امروز ایران جست و جو کرد.
بنابراین، اصلاحات اساسی در سیستم آموزشی بر اساس برنامه درس ملی و طرح ملی تحول بنیادین بیش از پیش احساس می شود.
به نظر می رسد با آموزش معلمان و بهبود روشهای تدریس، افزایش دسترسی به منابع آموزشی، کاربردی کردن آموزش و تمرکز بر مهارتهای نرم، دانش آموزان ما میتوانند عملکرد خود را در این آزمونها بهبود بخشند.
در این نوشتار ابتدا به معرفی آزمون های مختلفِ ارزیابی علوم پرداخته می شود. سپس عملکرد دانش آموزان ایرانی در دو آزمون تیمز و پرلز بررسی می شود و سرانجام ضمن مطالعه کشورهای موفق در دو آزمون تیمز و پرلز راهکارهای عملی برای بهبود شرایط ارائه می شود.
- ۰۳/۱۲/۲۲