دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۶ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

صرع

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۲ ب.ظ

صرع

کندوکاو، رشد زیست شناسی شماره 120 بهار 1401

بیماران مصروع در طول تاریخ بشریت از برچسب‌های مختلف فردی و اجتماعی در امان نبوده‌اند. بستر فکری جوامع بشری و تغییرات ساختاری مغز، مشکلات مختلف رفتاری و شناختی را به این بیماران تحمیل کرده است. استفاده اجباری و وسیع بیماران مصروع از داروهای مختلف، عوارض دیگری را به همراه داشته است. از طرف دیگر، با توجه به فعالیت مناطق مختلف مغز پیچیدگی این بیماری دو چندان شده است. بنابراین، مطالعه این بیماری هنوز از اولویت‌های پژوهشی می‌باشد. بیماری صرع، سومین اختلال نورولوژیک است که بیش از70 میلیون نفر از مردم جهان (در حدود یک درصد از کل جمعیت جهان) به آن مبتلا هستند. با وجود تلاش‌های فوق‌العاده در جهت تولید و گسترش داروهای جدید ضدصرع، هنوز درمان‌های داروئی رایج درباره بیش از 40-30 درصد بیماران مصروع ناکارآمد است و این آمار همچنان ثابت باقی مانده است. در این مقاله، سعی شده است، بیماری صرع، روش‌های مطالعه و درمان تشنج و صرع به صورت اجمالی مورد بحث قرار گیرد.

  • Reza Moghaddasi

نگران وطن

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۰۷:۳۹ ق.ظ

سرطان وطن

تو مپندار که در فکر تنم

نگران سرطان وطنم

او که بیمار شود ما همه نیز

من که بیمار شوم ، یک بدنم

وطنم از تن من خسته تر است

درک کن درد مرا از سُخنم

به تو سوگند که از غُصّه خویش

لحظه ای پیش تو من دم نزنم

من از آن یوسف گم گشته خویش

مالک بوی خوش پیرهنم

کی برون آید از این چاه وطن؟

کاش روزی که در او زنده منم !

غرب در راحت و من در صددِ

آب در هاون خود کوفتنم

من شفا می طلبم بهر وطن

نه شفای بدن خویشتنم

هرکجا جان مرا یار گزید

جسمم اما بِگُزیند وطنم

وپس از من بگذارید کمی

خاک ایران به میان کفن ام

گرچه بی شعله و بی دود رَوم

عشق تایید کند سوختنم

شعلۀ شهر فرو خفت ولی

من پی شعله بر افروختنم.

مجتبی کاشانی

  • Reza Moghaddasi

شش نکته برای مطالعه بهتر

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۰ ب.ظ

شش نکته برای مطالعه بهتر

1) در حین خواندن یادداشت‌برداری کنید. خواندن بدون نوشتن روشی نادرست است.

2) خط کشیدن زیر نکات مهم بهتر از روش قبلی است ولی کامل نیست. روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانید و مفهوم را کاملاً درک کنید و سپس زیر نکات مهم خط بکشید؛ نه آن‌که در کتاب دنبال نکات مهم بگردید تا زیر آن خط بکشید.

3) حاشیه‌نویسی: برای یادگیری مطالبی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند، مناسب است.

4) خلاصه‌نویسی: شامل خواندن، درک کردن و نوشتن خلاصه می‌شود.

5) کلیدبرداری: نوشتن کوتاه‌ترین، راحت‌ترین، بهترین و پرمعنی‌ترین کلمه است.

6) خلاقیت و طرح شبکه‌ای مغز: بهترین شیوه برای یادگیری خصوصاً فراگیری مطالب درسی است.

  • Reza Moghaddasi

چگونه بهتر مطالعه کنیم?

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۰ ب.ظ

چگونه بهتر مطالعه کنیم...

روش مطالعه به‌طور کلّی، انفرادی و اختصاصی است. واقعاً هر فردی برای خود، روشی خاص دارد. شاید سعی در تغییر این روش خود مانع مطالعه مفید باشد، ولی آن‌چه مهم است، برای مطالعه در تمام دروس، مواردی را یادآوری می‌نمایم. امیدوارم که مورد توجّه تمامی دانش‌آموزان واقع گردد:

1- باید انگیزه ایجاد شود، یعنی باید بدانید که برای چه مطالعه می‌کنید. فهرستی از دلایل که می‌خواهید برای آن‌ها درس بخوانید را فراهم کنید؛ این فهرست به شما کمک می‌کند تا در مطالعه، ثابت قدم باشید.

2- خودتان مسئول اوقات خودتان باشید. یعنی مدیریت زمان، دست خود شما باشد، نه این‌که زمان، عهده‌دار کارهای شما باشد. حتماً زمان‌بندی لازم را انجام دهید. تاکید می‌کنم از «دفتر برنامه‌ریزی به روش قلم‌چی» حتماً استفاده کنید، چون بهترین روش مدیریت زمان، در این دفتر آورده شده است. از دفتر برنامه‌ریزی استفاده کنید، به توصیه‌های آن عمل کنید و نتیجه‌ی آن را ببینید.

3- نحوه‌ی فراگیری خود را کشف کنید. شما در طول دوران مدرسه، حتماً در درس یا درس‌هایی موفّق‌تر بوده‌اید و بهترین نمره‌ها را کسب کرده‌اید. آن‌ها را بشناسید و بشکافید و همان مسیر را برای دیگر درس‌ها امتحان کنید و نتیجه‌ی مثبت آن را مشاهده نمایید.

4- در حدّ امکان، مکانی را برای مطالعه در نظر بگیرید که در آن راحت هستید. این مکان ممکن است برای افراد متفاوت متغیّر باشد، ولی آن‌چه اهمیّت دارد، این است که شما در این مکان، راحت باشید.

5- مشاهده کنید. ببینید، از دیگران سوال کنید، سپس دست به انتخاب بزنید. به خودتان جرأت دهید که هر چه نمی‌دانید را بپرسید. زمانی که برایتان سوال ایجاد شد، بدانید که بعضی از نکات درس را یاد گرفتید؛ کسانی که اصلاً سؤال نمی‌پرسند، معمولاً کسانی هستند که کم‌تر متوجّه می‌شوند. بنابراین تا می‌توانید، بپرسید.

6- خودتان را با روش مطالعه‌ای که به‌طور اتّفاقی انتخاب کرده‌اید، محدود نکنید. سعی کنید انعطاف‌پذیر باشید. برای انجام کارهای مختلف، به‌کارگیری روش‌های مختلف سودمند است. روشی را انتخاب کنید که در آن، بیش‌ترین کارایی را داشته باشید.

7- سعی کنید در گروه‌ها شرکت کنید. چرا که در گروه‌ها، چندین نفر با هم هم‌فکر می‌شوند. شاید بعضی‌ها روی نکاتی دست بگذارند که ما اصلاً به آن‌ها توجّه نکرده باشیم. گروه‌ها باعث پویایی و دانش‌افزایی می‌شوند.

8- سعی کنید شکست‌ها را به گردن این و آن نیندازید. اصلاً توجیه نکنید، در هنگام شکست، واقع‌بین باشید و خود را فریب ندهید و سعی کنید با درایت و تأمّل، نکات منفی کار را بررسی کرده و در جهت افزایش پیشرفت در آینده، از آن‌ها استفاده کنید. در بسیاری از مواقع، علل موفّقیّت، شکست‌های قبلی بوده است. باید از ناکامی‌ها درس بگیریم و اراده‌ی خود را تقویت کنیم.

9- نسبت به یادگیری درس در کلاس درس، علاقه نشان دهید. زیرا موجب می‌شود که معلّم در کلاس، با شور و اشتیاق بیش‌تری درس را ادامه بدهد. می‌دانیم که شنونده، صاحب سخن را مشتاق می‌کند و باعث می‌شود که او، با شور و شوق، مطالب خود را بیان نماید.

10- سعی کنید تا می‌توانید، از دیگران استفاده کنید. از تجربیات و اشتباهات دیگران حداکثر استفاده را ببرید. دامنه‌ی ارتباط خود را افزایش دهید و سعی کنید از دانش آن‌ها، به نحو احسن استفاده کنید و در مواقع لازم، از آن‌ها قدردانی نمایید.

11- یادداشت‌برداری کنید. نکات مهم درس را ثبت کنید و بعداً آن‌ها را مرور کنید. سعی کنید نکاتی را یادداشت کنید که بلد نیستید.

12- دوره و مرور مطالب یادداشت شده، یادتان نرود. زیرا باعث می‌شود که اطّلاعات از حافظه‌ی کوتاه ‌مدّت به حافظه‌ی بلند مدّت منتقل شود.

13-به عکس‌ها، نمودارها و جداولی که جهت فهم بیش‌تر درس در کتاب ارائه شده‌اند، توجّه بیش‌تری نمایید. در این نمودارها نکاتی وجود دارد که در متن درس نیامده و می‌تواند بر آموخته‌های شما بیفزاید.

14- شرایط را برای تدریس معلّم که مطالعه‌ی شما را سامان می‌بخشد، فراهم کنید. به معلّم و هر کسی که جهت افزایش دانش به شما کمک می‌کند، احترام بگذارید. قبل از ورود معلّم، ملزومات آموزشی را تهیّه کنید؛ طوری که معلّم تصوّر نماید که خواهان درس هستید. در این صورت، معلّم به کلاس شما، بیش‌تر توجّه می‌کند.

15- از امتحان غافل نشوید. سعی کنید همواره از دیگران که می‌تواند پدر، مادر یا برادر و خواهر باشند، بخواهید که شما را امتحان کنند و از شما سؤال بپرسند تا این‌که بدانید در چه شرایطی به سر می‌برید.

  • Reza Moghaddasi

مطالعه به روش PQRST

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۴۹ ب.ظ

 

مطالعه به روش مطالعه ( PQRST)

مطلب زیر از کتاب زمینه روان‌شناسی "هیلگارد" تهیه شده که می‌‌تواند پاسخگوی برخی از پرسش‌های مربوط به شیوه‌های مطالعاتی باشد. با هم این مطلب را مرور می‌‌کنیم: اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این جا با تکنیک " PQRST" که مخفف آن در زبان انگلیسی،("Preview" مرور اجمالی، "Question" سوال، "Read" خواندن، "Self-recitation" تلقین و تکرار "Test" آزمون است) آشنا می‌‌شوید:

مرحله‌ P؛ (Preview) یا مرور اجمالی: در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوعهای اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می‌‌توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس های آن انجام داد. مهم‌ترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می‌‌توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تامل کرد. خواه ناخواه به ذهنتان خطور می‌‌کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل‌ها و نحوه سازماندهی آنهاست.

مرحله Q؛ (Question) یا پرسش کردن: عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسش هایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می‌‌یابید. باید از خود بپرسید: " مطالب عمده ای که مولف می‌‌خواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟"

مرحله R؛ (Read) یا خواندن: در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسش هایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می‌‌دانید ارتباط دهید. پس می‌‌توان واژه‌ها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولا می‌‌بایست 10 الی 15 درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژه‌ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخوانده اید یادداشت برندارید این کار کمک می‌‌کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.

مرحله S؛ (Self-Recitation) یا تلقین و تکرار: پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید. در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می‌‌توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوید که آنها را درست و کامل به یاد آورده اید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می‌‌شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپرده اید. این کار به شما کمک می‌‌کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می‌‌توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به کار بندید. همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.

مرحله T؛ (Test) یا آزمون: پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشت های خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می‌‌آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصل‌ها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌‌دهد که روش (PQRST) بسیار مفید بوده است، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می‌‌کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می‌‌شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش (PQRST) پیروی کنید خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.

  • Reza Moghaddasi

کتابخوانی به روش SQ3R

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۴۸ ب.ظ

کتابخوانی به روش SQ3R

روش SQ3R توسط فرانسیس رابینسون در دانشگاه ایالتی اوهایو پدید آمده است.این روش مطالعه 5 مرحله دارد:

نگاه گذرا، پرسش، خواندن، از بر کردن، بازخوانی که در زیر به شرح هر کدام می پردازیم:

نگاه گذرا: خواندن سرفصل ها و نکات برجسته هر متن و خواندن بخشهای گزیده متن .نگاه گذرا ، توانایی درک و یادگیری مطالب جدید را افزایش می دهد.

پرسش : در بعضی از کتاب ها در ابتدا یا انتهای فصل سوالاتی پرسیده شده است که ما بعد از مطالعه آن فصل باید بتوانیم به آن سوالات پاسخ بدهیم.اگر کتاب در ابتدا و انتها سوالاتی را مطرح کرده است بکوشید که به آنها جواب دهید ، و با اندیشیدن درباره آنها ، پرسش هایی از خود بپرسید.طرح سوال یکی از راه های مشارکت پویا در فرایند یادگیری است ، و پویا بودن ، کلید یادگیری است.

خواندن: در این گام مطلب را با تامل بخوانیدو بکوشید به پرسش هایی که برای خود طرح کرده اید پاسخ دهید . مطمئن شوید که همه چیز را خوب خوانده اید .جدول ها ، نموار ها ، عکس ها  و مهم تر از همه متن اصلی کتاب .

از بر کردن: از بر کردن بخش مهمی از یادگیری کارساز است. بنابر این نه تنها در کلاس بلکه همیشه با یادآوری نوشته هایی که میخواهید یاد بگیرید آنها را از بر کنید.این کار به تلاش زیادی نیاز دارد ولی پس از مدتی مغز شما به این روند عادت می کند.

مرور یا خواندن: بازخوانی برای به یاد سپردن و یادآوری نوشتنی ها بسیار مهم است .برای بازخوانی مطالب بهتر است نگاهی به نمودار فراموشی ابینگهاوس بیندازید.

Survey زمینه یابی(نگاه گذرا) –questionپرسش-readخواندن-rediteازبرکردن-reviewبازبینی

  • Reza Moghaddasi