دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۴ مطلب در اسفند ۱۴۰۱ ثبت شده است

عصر زیست شناسی رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | جمعه, ۵ اسفند ۱۴۰۱، ۰۱:۰۸ ق.ظ

عصر زیست شناسی

رضا مقدسی

 

بیش از یکصد سال پیش گریگور مندل به دنبال تلاشهای مجدانه و پیگیر در پایه گذاری علم جدیدی که بعدها   ژنتیک نام گرفت نتوانست توجه دانشمندان هم عصرش را جلب نماید. ولی او اعتقاد داشت که: بالاخره زمانش فرا خواهد رسِد. اکنون بشر به دنبال انقلاب اتم و انفورماتیک قدم در عرصه جدیدی گذاشته است که مندل اساس آن را بیش ازیکصد و سی سال قبل گذاشته است انقلاب ژنتیک  ... .ژنتیک شاخه ای از علم زیست شناسی است.

  • Reza Moghaddasi

مجله رشد زیست شناسی در گذر زمان

Reza Moghaddasi | جمعه, ۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۵۳ ق.ظ

مجله رشد زیست شناسی در گذر زمان

رضا مقدسی

 

"دفتر انتشارات کمک آموزشی" در جهت ایجاد زمینه‌ی مناسب برای تقویت مهارت‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان؛ کمک به ارتقای دانش معلمان در زمینه‌ی اصول و مبانی آموزش و پرورش؛ معرفی راهبردها، رویکردها و روش‌های آموزش زیست‌شناسی؛ کمک به ارتقای دانش معلمان نسبت به محتوای کتاب‌های درسی؛ ایجاد زمینه‌ی مناسب برای هم‌اندیشی و تبادل نظر بین معلمان، کارشناسان و برنامه‌ریزان درسی برای بهبود یا رفع تنگناهای آموزشی؛ آشنا کردن معلمان با تازه‌ترین دستاوردهای علمی در زمینه‌ی زیست‌شناسی؛ افزایش آگاهی‌های معلمان درباره‌ی رخدادهای علمی ـ آموزشی زیست‌شناسی در جهان و آشنا ساختن معلمان با مهم‌ترین مسائل موجود در حوزه‌های علمی ـ آموزشی، اقدام به انتشار مجله‌ی آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش زیست‌شناسی نموده است. این مجله به صورت فصلنامه در 64 صفحه و با شمارگان حدود 11000 نسخه به چاپ می‌رسد.

  • Reza Moghaddasi

نقد آموزش زیست شناسی در مدارس ایران

Reza Moghaddasi | جمعه, ۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۵۱ ق.ظ

نقد آموزش زیست شناسی در مدارس ایران

رضا مقدسی

Email: ghr.moghaddasi@gmail.com

 

چکیده

بشر امروزی با بحران های عدیده­ای مواجه است، که یافتن راه حل آنها بدون کمک  و راهنمایی دانشمندان علوم زیستی امکان پذیر نمی باشد. کشور ما نیز در چند دهه­ی اخیر به دلیل تغییرات جدی در اقلیم و محیط زیست، دچار مشکلات طاقت فرسایی در زمینه سلامتی افراد و تغذیه شده است. مدیریت ناکارآمد، بدون توجه به شاخص­های توسعه علمی پایدار در استفاده از منابع طبیعی و ضعف بنیادین آموزشی ما را با چالش­های نگران کننده­ای مواجه کرده است؛ که تامین آب شرب مردم ساده­ترین آن می باشد. شاید به جرات بتوان گفت، بیشتر مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی موجود، با آموزش صحیح  قابل حل می بودند و شاید ره به چنین بیراهه­ای نمی بردند. ولی نکته قابل تامل این است که آموزش زیست شناسی در ایران، شاید مثل سایر علوم پایه، به هیچ عنوان کاربردی نیست؛ یعنی مهارت­های لازم را برای زندگی امروزی به دانش آموزان آموزش نمی دهد. از طرف دیگر، نگاه کلان مدیریت جامعه به آموزش زیست شناسی نارسا و ناصحیح می باشد. زیست شناسی مدارس همان علمی است که پایه های  زیست فناوری، علوم شناختی و ده­ها رشته­ی پیشروی دیگر، در دنیای حاضر، از آن بنا نهاده می شود. همچنین بیش ار 70 درصد تحقیقات جهانی و تولید علم و فناوری در حیطه علوم زیستی می باشد. چهار علم زیست فناوری، فناوری نانو، علوم اطلاعات و ارتباطات و علوم شناختی رشته های برتر علمی حال حاضر جهان شناخته می شوند. زیست فناوری به تنهایی حدود چهل درصد فناوری­های مدرن  را شامل می شود. بنابراین با وجود پیشرفت­های اخیر کشور، که بسیار مهم و امید بخش می باشد، لازم است به منظور شتاب بخشیدن به این فرایند،  نیم نگاهی هم به آموزش علوم در مدارس داشته باشیم. با توجه به این که زیست شناسی نقطه تلاقی فیزیک، شیمی و ریاضی است. بنابراین می تواند موتور محرکه علمی کشور باشد.

ارتقای جایگاه واقعی علم زیست شناسی نیازمند تغییرات روزآمد کارشناسی در سرفصل­ها و متون درسی متناسب با پیشرفت­های علمی جهان و نیازهای واقعی جامعه می باشد. به علاوه توجه جدی به روش­های صحیح آموزش عملی زیست شناسی(در آزمایشگاه و طبیعت) به همراه بهینه سازی امکانات آموزشی، در تعمیق و تفهیم مفاهیم زیستی و انتقال مهارت­های علمی و فرهنگی لازم به دانش آموزان بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. آموزش عمومی بهداشت و محیط زیست در کلیه رشته­های تحصیلی دوره دبیرستان، اجرای پروژه­های عملی درباره مسائل ملی و منطقه­ای محیط زیست و بهداشت با هدف آشنایی با روش تحقیق در زیست شناسی نقش بسیار تعیین کننده­ای در مقابله با بحران­های زیست محیطی حال و آینده دارد.

 ایجاد رشته تخصصی آموزش زیست شناسی در دانشگاه­ها و برگزاری کرسی آزاد نظریه پردازی و رشته تخصصی تکامل به منظور تبیین مبانی نظری خلقت از دیدگاه ادیان و مقایسه آن با نظریه جدید تکامل چراغ را هدایت آیندگان خواهد بود. اجتناب از مرکزگرائی در تالیف کتب درسی، ضرورت تدریس مبانی رده­بندی جانداران در دوره دبیرستان، ضرورت آموزش جدی کار با نرم افزارهای رایانه­ای زیست شناسی، برگزاری کنفرانس­های سالانه آموزش زیست شناسی، به همراه دوره­های تخصصی ضمن خدمت ویژه دبیران زیست شناسی، و ایجاد کلاس درسی ویژه تدریس زیست شناسی در مدارس از نکات مورد توجه در این زمینه می باشد.

واژه­های کلیدی: علم زیست شناسی، آموزش در مدارس

  • Reza Moghaddasi

طراحی آزمایش

Reza Moghaddasi | جمعه, ۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷ ق.ظ

1. بررسی اثرات موسیقی بر شیردهی گاوهای شیری

برای آزمایش این فرضیه دوگروه گاو شیری در نظر می گیریم: گروه شاهد ( کنترل) و گروه تجربی؛ هر گروه  حداقل شامل 30 راس گاو می باشد . گاوها از هر لحاظ( نژاد و سن)  یکسانند و در دو محل (گاوداری) جداگانه  با شرایط مطلوب و مشابه  از نظر دسترسی به آب آشامیدنی، علوفه مناسب وکافی، نور، رطوبت و شرایط بهداشتی مناسب نگهداری می شوند. حال برای بررسی اثر موسیقی(متغییرآزمایش) بر میزان شیردهی گاوها ، هر روز در هنگام تعلیف یا هر زمان دیگر به مدت 30 دقیقه برای گاوهای گروه تجربی موسیقی ملایم و مناسبی پخش می نمائیم. در پایان روز میزان شیر هر یک از گاوها را اندازه گرفته و در جدولی که برای این منظور طراحی نموده ایم، ثبت می کنیم. این آزمایش را به مدت سه ماه ادامه می دهیم. در پایان میانگین شیر گاوهای هر گروه را تعیین کرده و با یکدیگر مقایسه می نمائیم. در صورتی که میانگین شیر گاوهای گروه تجربی نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری پیدا کرده باشد، می توان چنین نتیجه گرفت که: " به نظر می رسد موسیقی میزان شیر گاوها را افزایش می دهد". لازم به ذکر است که امروزه برای بررسی و تفسیر نتایج یک آزمایش علمی از نرم افزارهای آماری مانند SPSS  یا BIOMECHO استفاده می شود.

2. بررسی اثر دمای محیط بر میزان شدت فتوسنتز

  • Reza Moghaddasi