دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۱۵ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

دکتر احمدعلی معاضدی، انسانی کامل

Reza Moghaddasi | يكشنبه, ۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰ ب.ظ

دکتر احمدعلی معاضدی، انسانی کامل  

حسن دادخواه

دکتر معاضدی، زاده شوشتر، از دانشجویان ورودی پیش از انقلاب به دانشگاه شهید چمران اهواز بود. از دوران جوانی، یک انسان متعهد، مسئول و منظم بود. خاندان معاضدی در شوشتر، اهل علوم جدید و آوازه به دینداری و دهش و بخشش دارند. از جوانی، در کنار دانشجو بودن و علم آموزی جدی، یک کنشگر سیاسی و اجتماعی با رویکردی معتدل و میانه رو بود. حرفه و هنر آموزگاری را برگزید و با چاشنی صبوری و شکیبایی و نرم خویی، شمار زیادی از دانش آموزان خود را به آقایی و سودآوری برای جامعه رساند. علاقه مندی او به دانستن، سختی های ادامه تحصیل را برای ایشان هموار کرده بود. تحصیل در داخل کشور و حضور در رویدادهای علمی جهانی، از وی یک شخصیت علمی تمام عیار ساخت. با برنامه بود و منطقی می اندیشید. اهل خانواده و علاقه مند به جمع های خانوادگی بود. شرکت در جلسات دوره ای قرائت و تفسیر قرآن با دوستان همشهری، پیوند او را با زادگاهش یعنی شوشتر حفظ کرده بود و دغدغه مسایل شهری، همواره وی را با مردمان دیار پدری، مرتبط می ساخت.

تکیه بر اصل مشورت و خرد جمعی و دوری گزینی از تک‌روی و سخت سری، به عنوان شرط اول مدیریت در مجموعه های اداری، موجب گردید تا مسئولیت های متعددی را عهده‌داری شود. نقش ایشان در شکل گیری دانشکده هنر شوشتر و اداره مطلوب دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز را در کارنامه خویش دارد.

حضور در رویدادهای علمی، زنده یاد دکتر معاضدی را از دغدغه های اجتماعی، دور نکرد. آنچه امروزه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه و دانشکاهیان، رواج یافته است، از دیرباز در وجود ایشان می درخشید. صبوری و خویشتن‌داری وی در مباحث و چانه زنی های سیاسی در فصول انتخابات و بهار فعالیت تشکل ها و احزاب، شهره شده بود. در همان حال، او هیچگاه، از این مباحث، دنبال سود و نفع شخصی نبود از این رو، سال ها و چند دوره دبیری یک تشکل سیاسی _دانشگاهی را بر عهده داشت.

دریغا که استاد معاضدی در ده سال اخیر گرفتار ابتلاها و ناخوشی و ناسلامتی ها گردید ولی بدحالی ها، هیچ‌گاه ایشان را از مدار شکیبایی و نیک اخلاقی بیرون نکرد و همواره با تمسک به اهل بیت(ع)، پیرو آموزه های ناب محمدی(ص) بود.

خلاصه آنکه دکتر معاضدی، شریف و  قابل اعتماد بود. همین!

خدایش بیامرزاد

  • Reza Moghaddasi

International Biology Olympiad

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۹ ب.ظ

 

 

https://www.ibo-info.org/en/about/what-we-do.html

What we do

The "International Biology Olympiad e.V." (IBO) is the association that organizes the world's premier biology competition for secondary school students.

In bringing together gifted students, the IBO competition challenges and stimulates these students to expand their talents and to promote their future careers as scientists.

Contact the IBO Office

c/o IBO Office
Email: office@ibo-info.org
Olshausenstr. 62, 24118 Kiel
Germany

  • Reza Moghaddasi

آموزش زیست شناسی 1

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵ ب.ظ

#آموزش_زیست_شناسی1 (دهم_تجربی)

  1. زیست شناسی چیست؟ https://www.aparat.com/v/pMyW8
  2. زیست شناسی و گستره حیات   https://www.aparat.com/v/3KdYo
  3. یاخته و بافت در بدن انسان  https://www.aparat.com/v/SkCIO
  4. دستگاه گوارش https://www.aparat.com/v/5VFcb
  5. ساختار و عملکرد لوله گوارش   https://www.aparat.com/v/ybfZL
  6. جذب مواد و تنظیم فعالیت گوارش https://www.aparat.com/v/FzV81
  7. گوارش در جانداران https://www.aparat.com/v/SHJ1Z
  8. روشهای مطالعه و یادگیری زیست شناسی https://www.aparat.com/v/OxGqP
  9. سازوکار دستگاه تنفس https://www.aparat.com/v/78G59
  10. ساختار شش ها https://www.aparat.com/v/RIYMC
  11. تهویه ششی https://www.aparat.com/v/aFPHq
  12. تنوع تبادلات گازی در جانوران https://www.aparat.com/v/iOtLB
  13. ساختار  قلب https://www.aparat.com/v/meK90
  14. آناتومی قلب https://www.aparat.com/v/esbt5
  15. ساختار رگها https://www.aparat.com/v/VF7XZ
  16. خون https://www.aparat.com/v/HVOIN
  17. گردش مواد در جانداران https://www.aparat.com/v/OGFZW
  18. ساختار دستگاه دفع ادرار https://www.aparat.com/v/nuDPf
  19. تشکیل ادرار https://www.aparat.com/v/6PEq7
  20. تنظیم کلیوی اسید-باز https://www.aparat.com/v/Lymjg
  21. تنوع دفع ادرار در جانداران https://www.aparat.com/v/NOfTP
  22. دستگاه دفع ادرار https://www.aparat.com/v/DKFHS
  23. یاخته گیاهی https://www.aparat.com/v/MG41e
  24. یاخته گیاهی https://www.aparat.com/v/sEMOQ
  25. سامانه بافتی گیاهان https://www.aparat.com/v/ZUiIs
  26. ساختار گیاهان https://www.aparat.com/v/VtaGD
  27. تغذیه گیاهی https://www.aparat.com/v/klZvO
  28. جانداران موثر در تغذیه گیاهی https://www.aparat.com/v/0RpWN
  29. انتقال مواد در گیاهان بخش اول https://www.aparat.com/v/uNwSy
  30. انتقال مواد در گیاهان بخش دوم   https://www.aparat.com/v/P5G7d
  31. انتقال شیره پرورده در گیاهان https://www.aparat.com/v/HLa8Q
  32. آزمون مفهومی زیست شناسی https://www.aparat.com/v/ChDbw
  33. سوالات مفهومی زیست شناسی دهم https://www.aparat.com/v/5vAsG
  34. ویروسها https://www.aparat.com/v/Pfx4A
  35. آغازیان https://www.aparat.com/v/zl3c1
  36. باکتری ها https://www.aparat.com/v/EVxPK
  37. جانورشناسی مهره داران و بی مهرگان https://www.aparat.com/v/ZJXVQ
  38. رده بندی جانداران https://www.aparat.com/v/EC1Gc
  39. روشهای مطالعه زیست شناسی https://www.aparat.com/v/OxGqP

********************************************************************************************

  • Reza Moghaddasi

آموزش زیست شناسی 2

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴ ب.ظ

#آموزش_زیست_شناسی2(یازدهم_تجربی)

  1. یاخته های بافت عصبی https://www.aparat.com/v/m639f
  2. ساختار دستگاه عصبی1  https://www.aparat.com/v/cAsjB
  3. ساختار دستگاه عصبی 2  https://www.aparat.com/v/xOXin
  4. گیرنده حسی https://www.aparat.com/v/571lK
  5. ساختار چشم https://www.aparat.com/v/fS7r6
  6. ساختار گوش https://www.aparat.com/v/dfuUT
  7. بویائی و چشائی https://www.aparat.com/v/h0HAK
  8. گیرنده های حسی در جانداران https://www.aparat.com/v/d2hr0
  9. اسکلت https://www.aparat.com/v/zU9r6
  10. ماهیچه و حرکت https://www.aparat.com/v/Nvqlk
  11. ارتباط شیمیائی https://www.aparat.com/v/2NWXq
  12. هورمونها https://www.aparat.com/v/dRauh
  13. غدد درون ریز https://www.aparat.com/v/A3hYS
  14. ایمنی غیر اختصاصی https://www.aparat.com/v/GumRP
  15. ایمنی اختصاصی https://www.aparat.com/v/1yxoD
  16. کروموزوم https://www.aparat.com/v/Rrt6Q
  17. تقسیم میتوز https://www.aparat.com/v/d4amN
  18. تقسیم میوز (کاستمان)  https://www.aparat.com/v/vUuhL
  19. تولید مثل جنسی گیاهان https://www.aparat.com/v/nV5tL
  20. تولید مثل جنسی گیاهان نهاندانه  https://www.aparat.com/v/wajLh
  21. تشکیل رویان در گیاهان نهاندانه https://www.aparat.com/v/c81uj
  22. تولید مثل جانوران https://www.aparat.com/v/Qoz7N
  23. گیرنده های انسولین https://www.aparat.com/v/hKnPR

********************************************************************************************

  • Reza Moghaddasi

آموزش زیست شناسی 3

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۳ ب.ظ

#آموزش_زیست_شناسی3(دوازدهم_تجربی)

  1. مولکولهای اطلاعاتی: نوکلئیک اسیدها https://www.aparat.com/v/JuqxB
  2. مولکولهای اطلاعاتی: نوکلئیک اسیدها https://www.aparat.com/v/JuqxB  
  3. پروتئین ها https://www.aparat.com/v/g7Pzr
  4. رو نویسی https://www.aparat.com/v/sjFl4
  5. به سوی پروتئین ها-بخش  1 https://www.aparat.com/v/MGfhv
  6. به سوی پروتئین ها-بخش 2 https://www.aparat.com/v/Ymx80
  7. تنظیم بیان ژن(کل)  https://www.aparat.com/v/ZPHnw
  8. تنظیم بیان ژن- بخش 1 https://www.aparat.com/v/wk5jW
  9. تنظیم بیان ژن- بخش  2 https://www.aparat.com/v/tri7w
  10. انتقال اطلاعات در نسلها https://www.aparat.com/v/GH6tw
  11. تغییر در ماده وراثتی جانداران https://www.aparat.com/v/9LS02
  12. تغییر در جمعیت ها https://www.aparat.com/v/9LS02
  13. تغییر گونه ها https://www.aparat.com/v/GJaLk
  14. تنفس یاخته ای – بخش اول https://www.aparat.com/v/uXSyR
  15. تنفس یاخته ای – بخش دوم https://www.aparat.com/v/znLRl
  16. فتوسنتز - بخش اول https://www.aparat.com/v/5Yp0I
  17. فتوسنتز- بخش دوم https://www.aparat.com/v/BfV6a
  18. فتوسنتز در شرایط دشوار https://www.aparat.com/v/DqTmP
  19. زیست فناوری و مهندسی ژنتیک  https://www.aparat.com/v/uKSH0
  20. مهندسی بافت https://www.aparat.com/v/pPtdx
  21. کاربردهای زیست فناوری https://www.aparat.com/v/E4p5y
  22. زیست فناوری 1 https://www.aparat.com/v/4MBSq
  23. زیست فناوری 2 https://www.aparat.com/v/kbieX
  24. زیست فناوری 3 https://www.aparat.com/v/kbieX
  25. وبینار ملی  المپیاد زیست شناسی  https://www.aparat.com/v/21v6B
  26. روشهای مطالعه زیست شناسی https://www.aparat.com/v/OxGqP

********************************************************************************************

  • Reza Moghaddasi

به یاد استاد عزیزم، دکتر احمدعلی معاضدی

Reza Moghaddasi | چهارشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۲ ب.ظ

به نام خداوند بخشاینده مهربان

 

 اکنون که با یاری پروردگار یگانه و خردمند گیتی، دورة دکتری تخصصی خود را در دانشگاه شهید چمران اهواز به پایان رسانیده‌ام، در پیشگاه خداوند بزرگ سوگند یاد می‌کنم که همواره راه راستی و درستی را در پیش گیرم و همة دانش و توانایی خود را برای آبادانی و آسایش ایران بزرگ اسلامی و خدمتگزاری به مردم خردمند و فرهیختة ایران به کار گیرم.

همواره سپاسگزار و دوستدار پدر و مادر و همة آموزگارانم خواهم بود و با قلبی آکنده از امید به آینده­ای روشن، پیمان می‌بندم که در سایة الطاف الهی، همة آنچه را که آموخته‌ام به کار بندم تا آیندة میهن مقدّس و گرامی­مان، ایران، همچون همیشة تاریخ، آباد و درخشان باشد.

در عصر حاضر، علم و فناوری قدرتی بی نظیر برای انسان­ها به ارمغان آورده است و به مهم­ترین منبع تولید ثروت و قدرت بدل شده است. با وجود جایگاه رفیع دانش و دانشمندان در فرهنگ ایرانی-اسلامی ما، تاکنون نتوانسته­ایم به صورت شایسته از این نیروی بالقوه در جهت ارتقای سطح رفاه و آسایش مردم استفاده کنیم. غفلت از ارزش والای علم و جایگاه رفیع دانشمندان بعد از دوران طلایی گذشته، ما را از شکوه و عظمت خود دور کرده است. امید می­رود در دهه پنجم انقلاب اسلامی، ایرانیان با همت و تلاش مضاعف و ایثار و فداکاری به توسعه­ای همه جانبه در علم و فرهنگ دست یابند. باید نقش خود را در این برهه تاریخی به درستی ایفا کنیم تا شرمنده آیندگان نباشیم.

در اهمیت علم و دانش امام علی(ع) فرموده است: هر کس به من کلمه ای بیاموزد مرا بنده خود ساخته است. پروفسور احمدعلی معاضدی در پنج سال گذشته مدام ما را از چشمه جوشان علم و معرفت سیراب نموده است. اخلاق نیکو و تسلط علمی بر مفاهیم علمی، همراه با جدیت و سخت کوشی ایشان را به استادی وارسته و بی نظیر تبدیل نموده است. از صمیم قلب برای ایشان آرزوی طول عمر باعزت می­نمایم و همواره خود را مدیون ایشان می­دانم. خانم دکتر زهره قطب الدین نیز در سه سال اخیر همواره با اخلاق نیکو و راهنمایی­های ارزنده علمی به من روح امید و تلاش بیشتر اعطا می­کرد. ایشان با وجود حجم فعالیت­های علمی همواره با روی گشاده پذیرا بودند و کمک شایان و فراتر از انتظار در آموزش فنون و تدوین مقالات داشته­اند. لذا بخش مهمی از دانش و موفقیت خود را در این مقطع تحصیلی مدیون ایشان می­باشم. علم آمار، علم سنجش علوم دیگر است. آقای دکتر محمدرضا آخوند با تسلط علمی خویش داده­های خام را به مفاهیم قابل فهم زیستی تبدیل نمودند. اخلاق نیکوی ایشان و وارستگی و متانت در برخورد، ایشان را به استادی نمونه برای دانشجویان بدل نموده است.

بدون شک بعد از اساتید بزرگوار و امکانات علمی و آموزشی دانشگاه، خانواده و اطرافیان نقش مهمی در پیشرفت علمی افراد دارند. همسر اینجانب در کنار مشغله آموزشی،  اهتمام در امور منزل و تربیت فرزندان، نقش مهمی در ایجاد محیطی آرام و بانشاط در خانواده داشته­اند. تشویق­های دایمی ایشان باعث شد در این مسیر گام بنهم و این پروژه سنگین علمی را با کیفیت و به موقع به پایان برسانم. همچینین، حمایت­های معنوی آقای دکتر مسعودی نقش ارزنده­ای در پیشرفت فعالیت­های علمی اینجانب داشته است که واقعا قابل تقدیر است.

یکی از وظایف دانشمندان نشر علم و دانش است، که در آیین ما زکات علم می­باشد. آقای دکتر Zuner Bortolotto از دانشگاه بریستول و دکتر محمدزاده از دانشگاه فردوسی مشهد بدون هیچ­گونه چشم­داشتی در مواقع لزوم منابع علمی مورد نیاز را در اختیارم می گذاشتند، که قابل تقدیر است.

اینجانب، از صمیم قلب از کلیه اساتید و عوامل اجرایی گروه زیست شناسی و مدیریت و کارکنان دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز که امکان تحقیق و پژوهش را برای اینجانب فراهم کردند تشکر و قدردانی می نمایم.

 

قطره دانش تو بخشیدی ز پیش     متصل گردان به دریاهای خویش

رضا مقدسی

تیرماه 1398 - اهواز

 

  • Reza Moghaddasi

راه اندازی کسب و کار

Reza Moghaddasi | چهارشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۱ ب.ظ

 

به‌طور خلاصه سه روش برای شروع یک کسب و کار وجود دارد:

  1. راه اندازی کسب و کار از صفر
  2. خرید کسب و کار موجود از شخص دیگر
  3. نمایندگی یا فرانچایز (فرانشیز)
  4.  

راه اندازی کسب و کار
حجم: 14.4 مگابایت
 

  • Reza Moghaddasi

اطلس تشریح مهره داران

Reza Moghaddasi | چهارشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۲، ۰۶:۳۰ ب.ظ

دریافت اطلس تشریح مهره داران: آقای عزیز عذار
حجم: 25.2 مگابایت
توضیحات: دریافت اطلس تشریح مهره داران: آقای عزیز عذار
این مجلد تسط آقای عزیز عذار  و همسرشان تهیه شده است و وقف آموزش شده است

  • Reza Moghaddasi

میکوریز

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۸ ق.ظ

میکوریز ( قارچ ریشه ) : نوعی رابطه ی همیاری بین قارچها و ریشی گیاهان می باشد .

  • 80 درصد گیاهان درریشه ی خود میکوریز دارند.

میکوریزها به دو دسته تقسیم می شوند: 1- آندومیکوریز و 2- اکتومیکوریز

  1. آندومیکوریز : در این گروه ریسه های قارچ ها به درون بافت های ریشه نفوذ می کند .قارچ مورد نظر معمولاًزیگومیست ها هستند .

ب- در این حالت ریسه های قارچ (معمولاً بازیدیومیست ) به دور ریشه های گیاهان پیچیده می شود.

  • قارچ های میکوریز مواد آلی مورد نیاز خود مانند مواد قندی را گیاه می گیرد. در عوض به عنوان ریشه ی کمکی به جذب مواد معدنی مانند فسفر، روی و مس کمک می کند.
  • آندومیکوزیر معمولاً از اکتومیکوریز شایع­ترند.  گیاهانی مانند بلوط، بید، هلو و کاج دارای قارچ ریشه می باشد.

قارچ ریشه ها باعث افزایش مقاومت گیاهان در برابر سرما و فلزات سمی می شود.                           

  • Reza Moghaddasi

گلسنگ ها

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۸ ق.ظ

گلسنگ ها :

  • گلسنگ ها نتیجه ی ارتباط دوطرفه (همیاری) بین قارچها با جلبک های سبز یا سیانوباکتریها می باشد.
  • دراکثر گلسنگ ها ،آسکومیست وجوددارد ودر برخی ازآن ها بازیدیو میست نیز یافت می شود .
  • قارچ ها پیکراصلی گلسنگ راشکل می دهند و با داشتن رنگ های مختلف ضمن محافظت ازجلبک های تک سلولی دربرابر اشعه ی خورشید مواد معدنی رانیز جذب می کنند.
  • بخش فتوسنتز کننده ی گلسنگ با انجام فتوسنتز مواد آلی وکربوهیدرات رادراختیار قارچ ها قرارمی دهد.

نکته: همیاری قارچ وجلبک در گلسنگ ها اجباری است.

نکته:به نظر می رسد گلسنگها اولین جانداران اکوسیستم های خشکی می باشند،که درایجاد اکوسیستم ها نقش مهمی داشته اند.

نکته: گلسنگ ها را  دیده بانان محیط زیست می نامند. چون ریشه ندارند،  بنابراین بسیاری ازمواد مورد نیاز خود را از هواجذب می کنند. بنابراین درمحیط های آلوده تراکم آن ها کاهش می یابد.

  • ازانواع گلسنگ ها می توان گلسنگ های لایه ای، بوته ای،  ورقه ای یا برگی را نام برد.
  • Reza Moghaddasi

فرمانروی قارچ ها

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷ ق.ظ

فرمانروی قارچ ها(Fungi ):

 موجوداتی یوکاریوت اند که در گذشته جز گیاهان رده بندی می شدند. چون :1-ثابت اند، 2- دیواره ی سلولی دارند ، 3- ساختار ریشه مانند (ریزوئید )دارند. امروزه در فرمانروی جداگانه ای قرار می گیرند.

مشخصات مهم قارچ ها :

1- هتروتروف اند . کلروفیل ندارند و مواد غذایی مورد نیاز خود را از تجزیه ی مواد آلی بدست می آورند. بنابراین دو نوع اند: ساپروفیت (کودرست):تجزیه مواد ؛ پارازیت(انگلی ) :بیماری زا

2- ساختار قارچها  از ریسه هایی به نام هیف(hyphe) = نخینه = تال) تشکیل شده است .ریسه های قارچ ها معمولاُ فاقد دیواره ی عرضی یا دارای دیواره ی عرضی ناقص می باشند . بنا براین هسته ها و سیتوپلاسم آزادانه در حال چرخش می باشند . سلول ها توسط دیواره از هم جدا نمی شوند و سیتوپلاسم یک پارچه دارند.

3- دیواره ی سلولی قارچ ها از جنس کیتین (نوعی پلی ساکارید)که در اسکلت خارجی حشرات نیز یافت می شوند.

4- میتوز هسته ای دارند، یعنی دوک تقسیم درون هسته تشکیل می شود و غشای هسته در طول تقسیم از بین نمی رود.                                                                                                                                                                    5- بجز مخمرها، سایر قارچ ها پر سلولی و چند هسته ای می باشند .

  • بنابراین قارچ ها موجوداتی یوکاریوت، اکثراً پر یاخته ای، بی حرکت و دگرخوراک ساز می باشند .

ساختار قارچ ها :

  • Reza Moghaddasi

سلسله آغازیان

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶ ق.ظ

سلسله آغازیان(protista):

  • متنوع ترین و قدیمی ترین جانداران یوکاریوت که از نظر فیلوژنتیکی سلسله ی بسیارشگفت انگیزی می باشد.
  • سلسله ی آغازیان شامل موجوداتی است که اکثراً تک یاخته ای اند ودرسایر سلسله های یوکاریوتی قرار نمی گیرند.

 مهم ترین مشخصات آغازیان عبارت­اند از:

  1. اغلب تک سلولی وگاهی پرسلولی می باشند.مثلا کلپها گروهی از جلبکها می باشندکه طول آنها به100 متر می رسد.
  2. یوکاریوت اند.
  3. تولید مثل جنسی و غیر جنسی دارند.
  4. وسیله حرکت به صورت تاژک ، مژک و پای کاذب می باشد.
  5. از نظر تغذیه به انواع (اتوتروف و هتروتروف) تقسیم می شوند.
  6. در انواع پرسلولی تمایز سلولی و بافت های مشخص دیده نمی شود.

پیدایش یوکاریوت ها:

  • Reza Moghaddasi

معرفی باکتریها

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶ ق.ظ

باکتری ها (BACTERIA)

  • قدیمی ترین ، فراوان ترین و ساده ترین اشکال حیات بر روی زمین می باشند.
  • قدیمی ترین فسیل کشف شده مربوط به  نوعی باکتری ( ائوباکتریوم ایزولاتوم  (به  سه و نیم میلیارد سال قبل می باشد.
  • دانشمندان باکتری ها را در قلمرویی به نام پروکاریوت ها ، جای می دهند و اعتقاد دارند که پروکایوت ها به دو سلسله آرکی باکتری ها (باکتری های قدیمی) و یو باکتری ها (باکتری های جدید) تقسیم می شوند.
  • باکتری ها تأثیر مهمی بر زندگی ما دارند: مانند تولید برخی مواد غذایی (سرکه ، پنیر ، ماست) و شیمیایی(استون ، الکل)، تولید داروها، استخراج معادن، پاک سازی آلودگی های نفتی، بر قراری چرخه مواد در طبیعت، تثبیت نیترژن، تولید اکسیژن، تصفیه فاضلاب ها و تولید کمپوست.
  • در حدود 90درصد باکتری مفید اند.

بیماری های که توسط باکتری ها ایجاد می شوند : وبا، جزام ،کزاز، سیاه سرفه ،دیفتری،سل پوسیدگی دندان ،سوزاک وسیفلیس.

مشخصات کلی باکتری ها :

  • Reza Moghaddasi

مشخصات ویروسها

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵ ق.ظ

ویروس ها ( VIRUS )

واژه ی ویروس به معنی سم  است . این نام گذاری  جنبه ی تاریخی دارد. در دهه ی چهارم قرن بیستم « وندل استنلی» با مطالعه ی بیماری موزاییک تنباکو( TMV  ) به این نتیجه رسید که عامل  این  بیماری کوچک تر از باکتری ها است  و موجود زنده  نمی باشد؛ بنابراین آن را ویروس نامید .

نکته :  بیماری موزاییک تنباکو مخصوص گیاهان  بوده  که طی آن برگ ها پژمرده و لکه های سبز و  قهوه ای  بر روی برگ ایجاد  می شود. عامل این بیماری ویروسی به نام موزاییک تنباکو است .

برگ گیاه تنباکو بیمار           عصاره           صاف (متبلور)         ایجاد بیماری در گیاه سالم .

نکته : TMV مخفف کلمه ی Tabbaco mosaic virus  می باشد .

بیماری هایی که توسط ویروس ها  ایجاد می شودعبارتند از : اوریون ، آبله ،  آبله  مرغان ، ایدز ، هپاتیت ، فلج اطفال ،  سرماخوردگی ،  آنفلوانزا ، MS  ،  سرخجه ، یک سوم سرطان ها  .

مهم ترین ویژگی  ویروس ها عبارتنداز:

  • Reza Moghaddasi

تعیین جنسیت

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۳۲ ق.ظ

تعیین جنسیت در جانوران

دکتر رضا مقدسی

دبیر زیست‌شناسی

ghr.moghaddasi@gamil.co

اشاره

بررسی رشد و نمو و تکوین جنین یکی از جالب‌ترین و تأثیرگذارترین بخش‌های زیست‌شناسی است. این مقاله به بررسی چگونگی تکوین اندام‌های جنسی نر و ماده در جنین می‌پردازد و مکمل فصل هفتم کتاب درسی زیست‌شناسی پایهٔ یازدهم است. 

چکیده

  هیچ یک از دستگاه­های درون­ریز مهره­داران به پیچیدگی دستگاه تولیدمثل نیست؛ چون رشد گنادها پدیده‌ای رویان­شناختی و منحصر به فرد است. با وجود این که دستگاه تولیدمثلی از جنبهٔ عملکردی کاملاً مستقل از دستگاه ادراری است؛ ولی از نظر تشریحی و جنین­شناختی بسیار به آن نزدیک است. این دو دستگاه از یک صفحهٔ مزودرمی مشترک (مزوردم حد واسط) در طول دیوارهٔ خلفی حفرهٔ شکمی به وجود می­آیند. در ابتدا مجاری خروجی هر دو به یک حفرهٔ مشترک، یعنی کلواک وارد می­شوند. سپس، تداخل بیشتر این دو دستگاه، به ویژه در جنس مذکر مشهود می­شود. مجرای دفعی ابتدایی، نخست به صورت یک مجرای ادراری عمل می­کند؛ ولی بعداً به مجرای اصلی تناسلی تبدیل می­شود.

      با وجود اینکه جنس ژنتیکی هر فرد را ترکیب کروموزمی تخم لقاح یافته تعیین می­کند، مسیری که از طریق آن غدد جنسی برای تشکیل تخمدان‌ها یا بیضه­ها متمایز می­شوند، به هورمون­هایی بستگی دارد که از این غدد ترشح می­شوند. سپس، جنس گنادی نوع فنوتیپ شخص یا جنس فنوتیپی را تعیین می­کند. حتی رشد و نمو مغز در مسیر مذکر یا مؤنث به اثر هورمون­های غدد جنسی در مراحل اولیهٔ رشد و نمو بستگی دارد. مغز، به نوبه خود، از طریق تنظیم ترشح گنادوتروپین­های هیپوفیزی رشد بیشتر غدد جنسی برای تولید گامت­ها را تنظیم می­کند. به علاوه رفتارهای فرد در دورهٔ بلوغ به اثرهای هورمون­های جنسی بر مغز بستگی دارد.

  • Reza Moghaddasi