دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۸ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

مافیای کنکور

مصاحبه با محمد بطحائی، وزیر سابق آموزش و پرورش

 

تهران- ایرنا- محمد بطحایی در گفت وگو با روزنامه ایران اظهار داشت: هم اکنون یک سفره‌ای به‌ نام کنکور باز است که از این سفره ١٥ هزار میلیارد تومانی افراد بهره می‌برند. کسانی که دور این سفره نشسته‌اند نمی‌گذارند شما این سفره را جمع کنید.

روزنامه ایران یکشنبه ۱۶ آذر در گفت وگو با محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش نوشت: سال ۸۶ بود که طرح «نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» در مجلس تصویب شد؛ قرار بود براساس این قانون نقش کنکور در پذیرش دانشجو کم و در نهایت تا سال ۹۰کنکورکلاً حذف شود. سال ۹۹ آمد و ١٣ سال هم از تصویب این قانون گذشت، نه تنها کنکور حذف نشد بلکه در این سال‌ها برخی از مسئولان ارشد کشور از مافیای کنکور و عوامل دخیل در آن گفتند که با قدرتی که دارند اجازه حذف کنکور را نمی‌دهد. موضوعی که محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش به آن اشاره کرده است.

او می‌گوید: «مافیای کنکور اجازه نمی‌دهد که حذف کنکور به نتیجه برسد. آنها زور و قدرت دارند. همین کنکور موجب شده تا دانش‌آموزان دچار مشکلات روحی شوند. البته بخشی از این اخبار در خبرهای رسمی می‌آید و بسیاری از خبرها در بولتن‌های محرمانه می‌آید که مثلاً فلان جوان به خاطر مشکلات روحی و روانی کنکور خودکشی کرد.حالا اینها کسانی هستند که خودکشی می‌کنند و ما در بولتن‌ها می‌بینیم.شما یقین داشته باشید که  صدها برابر این افراد درگیر مشکلات روحی و از درون متلاشی می‌شوند.» با وی درباره مافیای کنکور و آموزش مجازی گفت‌وگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.

  • Reza Moghaddasi

دانلود ترجمه فارسی کتاب حقایق مغز (BRAIN FACTS)

Reza Moghaddasi | جمعه, ۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹ ق.ظ

دریافت کتاب حقایق مغز
توضیحات: ;کتاب  BRAIN FACTS
از منابع مسابقه دانش مغز است. 

دانلود حقایق مغز اثر انجمن علوم اعصاب - فیدیبو

  • Reza Moghaddasi

عوارض اجتماعی و همه گیری بیماری صرع دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۰۷:۳۹ ب.ظ

عوارض اجتماعی و همه گیری بیماری صرع

دکتر رضا مقدسی

هفته نامه ارمغان، خراسان شمالی، شماره 559، 20 آذرماه 1400

صرع یک ​​بیماری مزمن غیرواگیر عصبی است که حدود 70 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. مشخصه آن تشنج های مکرر است، که دوره­ های کوتاهی از حرکات غیرارادی در بخشی از بدن (جزئی) یا کل بدن را (به صورت عمومی) درگیر می ­کند و گاهی اوقات با از دست دادن هوشیاری همراه است. تقریباً 80٪ افراد مبتلا به صرع در کشورهایی با درآمد کم و متوسط زندگی می­ کنند. تخمین زده می ­شود که در صورت تشخیص و درمان صحیح، تا 70 درصد از افراد مبتلا به صرع می ­توانند بدون تشنج زندگی کنند. خطر مرگ زودرس در افراد مبتلا به صرع تا سه برابر بیشتر از افراد عادی است. سه چهارم افراد مبتلا به صرع که در کشورهای کم درآمد زندگی می کنند، درمان مورد نیاز را دریافت نمی ­کنند. در بسیاری از نقاط جهان، مبتلایان به صرع و خانواده­ هایشان از انگ و تبعیض رنج می ­برند. لذا، با توجه به افزایش آمار صرع در ایران و جهان و مشکلات فرهنگی و اجتماعی افراد مبتلا به صرع، لزوم اطلاع ­رسانی و فرهنگ ­سازی درباره واقعیت این بیماری احساس می ­شود.

  • Reza Moghaddasi

شبیه سازی (cloning ) دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۰۸:۳۵ ق.ظ

شبیه سازی (cloning ) دکتر رضا مقدسی

روزنامه اترک، شماره 874، 22 آبان ماه 1400

 

     در سال ۱۹۹۳ استیون اسپیلبرگ فیلمی بر اساس رمان پارک ژوراسیک ساخت. داستان در رابطه با یک جزیره است که دانشمندی از خون یک پشه، که دنای (DNA) دایناسور در آن است، الهام گرفته و تعدادی دایناسور را در این جزیره متولد کرده است سپس با یک مجموعه تصمیم به راه اندازی پارکی برای دیدن مردم از دایناسورها می کنند. بعد از ورود دانشمندان رشته های مختلف، کنترل از دست کامپیوترها خارج شده و دایناسورها آدم ها را می خورند. داستان این فیلم براساس فناوری شبیه سازی شکل گرفته است.  شبیه سازی(cloning) یکی از پیشرفته­ ترین دست­ یافته ­های بشر در زمینه علم پزشکی و مهندسی ژنتیک است، که هر مرحله از پیشرفت آن جنجال ­های بسیار زیادی را به همراه داشته است. این مقاله به تشریح این فناوری حساس می پردازد.

  • Reza Moghaddasi

مصاحبه با رادیو کرمانجی بجنورد

Reza Moghaddasi | جمعه, ۱۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۰ ب.ظ

دریافت فایل مصاحبه با رادیو کرمانجی بجنورد
حجم: 6.47 مگابایت
توضیحات: مصاحبه با رادیو
 

  • Reza Moghaddasi

انتخاب یک معلم: معیشت خود یا سعادت ملت

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۴۸ ب.ظ

انتخاب یک معلم: معیشت خود یا سعادت ملت

دکتر رضا مقدسی

 روزنامه اترک؛ 16 آذرماه 1400 ؛ شماره 870

برای خیلی از انسان­ ها، نیازهای زیستی و فیزیولوژیک بسیار مهم هستند. به طوری که بدون تامین خوراک، پوشاک و مسکن به عنوان اصلی ترین نیازهای زیستی، امکان پرداختن به مسائل مهم تر را ندارند. البته، برخی از انسان های بزرگ مانند دانشمندان و عرفا توجه چندانی به نیازهای زیستی ندارند و به حداقل راضی اند. معلمان به عنوان انسان از این قاعده مستثنی نیستند. ولی به نظر می رسد در شرایط گذشته و حالِ جامعه ما، بسیاری از معلمان با از خودگذشتکی و ایثار اغلب به فکر سعادت ملت بوده اند و کمترین توجهی به نیازهای زیستی خود داشته اند. در این نوشتار سعی خواهم کرد، به تشریح این موضوع و مظلومیت این قشر پرتلاش و محجوب بپردازم.

  • Reza Moghaddasi

کتاب بیماری صرع و کیندلینگ الکتریکی

Reza Moghaddasi | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۱ ق.ظ

 

کتاب بیماری صرع و کیندلینگ الکتریکی

انتشارات درج سخن

بجنورد

آذرماه 1400

  • Reza Moghaddasi

بیماری صرع و روشهای درمان

Reza Moghaddasi | چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷ ق.ظ

بیماری صرع و روش های درمان

دکتر رضا مقدسی

روزنامه اترک، سه شنبه 9 آذرماه 1400

 

مقدمه

بیماران مصروع در طول تاریخ بشریت از برچسب ­های مختلف فردی و اجتماعی در امان نبوده ­اند. بستر فکری جوامع بشری و تغییرات ساختاری مغز، مشکلات مختلف رفتاری و شناختی را به این بیماران تحمیل کرده است. استفاده اجباری و وسیع بیماران مصروع از داروهای مختلف، عوارض دیگری را به همراه داشته است. از طرف دیگر، با توجه به فعالیت مناطق مختلف مغز پیچیدگی این بیماری دو چندان شده است. بنابراین، مطالعه این بیماری هنوز از اولویت­ های پژوهشی می­باشد. بیماری صرع، سومین اختلال نورولوژیک است که بیش از70  میلیون نفر از مردم جهان (در حدود یک درصد از کل جمعیت جهان) به آن مبتلا هستند. با وجود تلاش­ های فوق­العاده در جهت تولید و گسترش داروهای جدید ضدصرع، هنوز درمان­های داروئی رایج درباره بیش از 40-30 درصد بیماران مصروع ناکار آمد است و این آمار همچنان ثابت باقی مانده است. در این مقاله، سعی می کنم، به معرفی مختصر بیماری صرع و  روش­ های درمان آن بپردازم.

  • Reza Moghaddasi