دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۵ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

ریزگردها در شمال شرق

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۰ ب.ظ

چند سال قبل یک روز در آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی دانشگاه شهید چمران اهواز با استاد عزیزم دکتر معاضدی به تماشای غبارِ و ریزگرد ها نشسته بودیم. من ایشان را به شمال خراسان برای تعطیلات تابستانه دعوت کردم. ایشان از وضعیت آب و هوای منطقه پرسیدند.

من درپاسخ گفتم: در شمال خراسان از بلندای هر قله ای، شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان دیده  می شود.

شاید این جمله قدری اغراق انگیز بود. ولی هوای پاک و خنک ویژگی منحصر به فرد شمال خراسان است.

امروز، 15 تیرماه 1401، به بلندای شیرکوه رفتم. قله ای 1250 متری و مهربان در کنار شهر شیروان.

متاسفانه، شهر من در غبار و ریزگرد گم شده بود. ریزگردها از هزاران کیلومتر و ورای مرزها و شاید برخی منابع داخلی،  کشورم را در نوردیده اند و به شمال شرق نیز رسیده اند. امروز ۱۶ استان کشورم درگیر مسئله غبار، ریزگرد و کمبود آب هستند.

آینده چه خواهد شد.

کم آبی و بی آبی مشکل جدی ایران ماست.

ریزگردها و غبار مسئله ای مهم و مانع جدی حیات است.

دست در دست هم دهیم به مهر 

میهن خویش را کنیم آباد

پذیرش قطعنامه پیشنهادی ایران در زمینه مقابله با ریزگردها از سوی سازمان ملل  متحد - Parstoday

 

  • Reza Moghaddasi

جدول حیات و آموزش زیست شناسی (بخش دوم)

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۰۴:۲۰ ق.ظ

جدول حیات و آموزش زیست شناسی

دکتر رضا مقدسی

روزنامه اترک 13 تیرماه 1401

با وجود این که در عصر زیست­ذشناسی مدرن به سر می­ بریم و چندین دهه است که دانشمندانِ این رشته، فناوری­های پیشرفت ه­ای مانند کلون­ سازی ژن­ها، واکنش زنجیره­ای پلیمراز (PCR; Polymerase Chain Reaction) و CRISPER (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) را به خوبی گسترش داده ­اند. ولی در آموزش مقدماتی زیست­ شناسی ناگزیر به استفاده از مفاهیم اولیه زیست­ شناسی هستیم که در حیطه زیست­ شناسی سنتی می ­گنجد؛ مثل رده ­بندی علمی جانداران، که در حدود سه قرن پیش توسط کارل لینه(Carl von Linné)، به شکل امروزی، پایه ­گذاری شده است. اهمیت این مطلب در زیست ­شناسی، دقیقا مانند آموزش ریاضیات است که با آموزش اعداد، جدول ضرب و چهارعمل اصلی شروع می­ شود و یا آموزش شیمی که با آموزش جدول تناوبی و نشانه ­های عناصر شروع می­ شود.

در این مقاله قصد دارم، به بررسی و اهمیت تاثیر آموزش رده ­بندی جانداران بر یادگیری زیست­ شناسی در نظام آموزشی بپردازم و با ارائه الگویی نوین از معرفی کلی جانداران با عنوان جدول حیات(Life Table) به چند سوال مهم زیر پاسخ دهم:

 آیا برای آموزش مقدماتی زیست­ شناسی عمومی در دوره دبیرستان، نیازی به آشنائی با مشخصات کلی و گروه ­های اصلی جانداران وجود دارد؟ ضرورت این کار چیست؟

چگونه می ­توان دانش ­آموزان دبیرستانی را به نحو کارآمدی با  گروه ­های اصلی جانداران آشنا کرد؟ تاثیر این فرایند در یادگیری مباحث مختلف زیست­ شناسی چیست؟

لینک مقاله:

https://www.atrakdaily.ir/fa/main/detail/28050/%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C

  • Reza Moghaddasi

محمدابراهیم باستانی پاریزی

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۰۴:۱۴ ق.ظ

دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی

محمدابراهیم باستانی پاریزی (۳ دی ۱۳۰۴ پاریز – ۵ فروردین ۱۳۹۳ تهران) تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه، استاد دانشگاه تهران و از درویشان گنابادی بود.

Bastani Parizi.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Reza Moghaddasi

محمدعلی اسلامی ندوشن

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۰۴:۰۷ ق.ظ

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

 شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی

 

محمدعلی اسلامی نُدوشَن (۳ شهریور ۱۳۰۳ – ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی بود. وی تحصیل کرده رشته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و پس از بازگشت به ایران، ابتدا به عنوان قاضی در دادگستری مشغول شد اما پس از مدتی به دعوت فضل‌الله رضا به دانشگاه تهران رفت.

ندوشن از سال ۱۳۴۸ تا دو سال پس از انقلاب بهمن ۵۷ در دانشگاه حقوق و دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، دروس حقوقی و ادبیات تطبیقی تدریس می‌کرد. وی فصلنامه هستی را پایه‌گذاری کرد و همزمان در شماری از مجلات ادبی ایران از جمله نگین، سخن و یغما مقاله می‌نوشت. محمد اسلامی ندوشن در سال‌های اخیر از جمله نویسندگان روزنامه اطلاعات و روزنامه اطلاعات بین‌المللی بود که به‌طور همزمان در لندن و لس‌آنجلس منتشر می‌شد. این روزنامه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی تعطیل شد.

ندوشن از جمله پرکارترین ادبا و محققان معاصر ایران بود و با علاوه بر تألیف کتاب به ترجمه آثار غیرایرانی به زبان فارسی از جمله آثاری دربارهٔ ادبیات و فرهنگ ایران پرداخته‌است. از وی بیش از ۷۰ اثر تألیف و ترجمه و صدها مقاله باقی مانده‌است.

 

محمدعلی اسلامی ندوشن در ۱۳۹۱

  • Reza Moghaddasi

مه لقا ملاح؛ مادر محیط زیست ایران

Reza Moghaddasi | يكشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۲ ق.ظ

مه لقا ملاح؛ مادر محیط زیست ایران

مَه‌لَقا مَلّاح (۳۱ شهریور ۱۲۹۶ – ۱۷ آبان ۱۴۰۰) کتابدار و فعال محیط زیست اهل ایران بود. وی بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست بود. از وی به عنوان «مادر محیط زیست ایران» یاد می‌شود. مادر مه‌لقا، خدیجه افضل وزیری و مادربزرگ وی بی‌بی‌خانم استرآبادی از زنان پیشگام عصر خود بودند. پدرش آقابزرگ ملاح به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می‌شد و به همین دلیل، مه‌لقا در شهرهای مختلفی مانند مشهد، قوچان، اصفهان، دامغان، همدان، و کرمانشاه تحصیل کرد.

  • Reza Moghaddasi