دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

ره آورد: سخنرانی دکتر احمد مجد

Reza Moghaddasi | يكشنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۰۱:۰۱ ب.ظ

 

ره ­آورد

دومین کنگره بیولوژی کاربردی (با دامنه بین‌المللی) در تاریخ 8 و 9 مهرماه 1383 به همت گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در هتل پارس با حضور محققان داخلی و خارجی برگزار شد. هدف کلی آن معرفی و ارائه تحقیقات علمی و کاربردی و همچنین توانمندی‌های علوم زیستی در حل مسائل و مشکلات فراروی بشر امروزی است.

این کنگره در 4 بخش برگزار شد:

  1. ارائه مقالات پژوهشی محققان داخلی و خارجی به‌صورت سخنرانی و پوستر
  2. کارگاه‌های آموزشی ویژه دبیران زیست‌شناسی
  3. بررسی مشکلات آموزش زیست‌شناسی با حضور دبیران و اساتید دانشگاه
  4. برگزاری نمایشگاه عکس و وسایل آزمایشگاهی

ب. موسیقی و گیاهان : دکتر احمد محمد (دانشگاه تربیت‌معلم تهران)

خیلی از افراد عامی در زنده‌بودن گیاهان شک دارند. اگر غیر از این بود برخوردهای مناسب‌تری با آنها می‌داشتند. افرادی هم که گیاهان را زنده می‌دانند. آنها را موجوداتی فاقد شعور، احساس و ادراک می‌شناسند. ولی بررسی‌های دانشمندان که چکیده آن توسط دکتر احمد مجد چهره ماندگار سال 1383 در کنگره بیولوژی کاربردی ارائه شده است، نه‌تنها گیاهان را موجوداتی صاحب ادراک و احساس معرفی می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که گیاهان از سطوح بالای احساس، شعور، عاطفه و ارتباط نیز قرار دارند و چه‌بسا در بعضی موارد بهتر از جانوران عمل می‌کنند. شاید تنها دلیل ما برای برخوردهای این‌چنینی  داشتن چنین تصوری شناخت ناقص ما از زندگی اسرارآمیز گیاهان است.

عده‌ای تصور می‌کنند که زندگی گیاهان همانند کسانی است که دچار مرگ‌مغزی‌شده‌اند و به قولی زندگی نباتی دارند و فاقد حافظه احساس و ادراک هستند. آزمایش‌های پژوهشگران خلاف آن را نشان می‌دهد:

1- پژوهشگران با استفاده از لرزه‌نگار الکترونیکی امواج مربوط به ترس و وحشت را از گیاهانی ثبت کرده‌اند که آب داغ بر روی ریشه آنها ریخته شده است. (پاسخی همانند فریاد و گریه جانوران). همچنین با استفاده از دستگاه دروغ‌سنج به تغییر حالت گیاهان در برابر رطوبت ثبت شده است(رفتار‌هایی شبیه هیجان در انسان).

2- درصورتی‌که آبیاری گیاهان همراه با نوازش باشد، میزان جذب آب و املاح آنها افزایش می‌یابد.

3- گیاهان فرق بین تهدید جدی و تظاهر را به‌خوبی می‌شناسند در آزمایشی ثابت شده است که عکس‌العمل گیاهان در برابر کبریت کشیدن و سوزاندن واقعی در عمل، با کبریت کشیدن دروغین متفاوت است. گویا گیاهان رفتار تصنعی را از غیر تصنعی باز می‌شناسند.

4-آزمایش‌ها نشان می‌دهد که امواج الکترومغناطیس با شدت­های مختلفی سرعت جوانه‌زنی و رشد دانه‌ها را تسریع کند و یا متوقف می‌سازد.

5- نتایج پژوهش‌های مختلف نشان دهندة تأثیر شدید موسیقی بر عملکردهای مختلف فیزیولوژیکی گیاهان است. تأثیر موسیقی باتوجه‌به نوع موسیقی و نوع گیاه متفاوت است. مثلاً درحالی‌که گیاهان به سمت موسیقی ملایم مثل تار گرایش دارند و به سمت منبع صدا خم می‌شوند؛ از موسیقی تند راک دور می‌شوند و گویا وحشت دارند.

صدها آزمایش ازاین‌قبیل بر روی گیاهان انجام شده است که نتایج هر یک جالب‌توجه است برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت‌های (adhikara  و sounicbloom) مراجعه کنید.

نتایج کاربردی: با استفاده از موسیقی می‌توان پدیده‌های مختلف گیاهان مثل جوانه‌زنی، رشد و نمو، تکوین، فتوسنتز، زمان و میزان گلدهی و ..... را تحت‌تأثیر قرارداد و کنترل نمود؛ مثلاً در شرایط هوای سرد با پخش موسیقی خاص زمان گلدهی را به تأخیر انداخت و از آسیب جدی به مزرعه و محصول جلوگیری نمود.

برگ درختان سبز در نظر هوشیاری /  هر ورقش دفتری است موقت کردگار

بخش دوم: جلسات نقد و بررسی کتب درسی زیست‌شناسی و نحوه آموزش زیست‌شناسی

در حاشیه کنگره جلسات مشترکی با حضور اساتید دانشگاه و دبیران مدعو برگزار شد. هدف از این جلسات بررسی مشکلات کتب درسی زیست‌شناسی، معرفی نقاط ضعف کتب و بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل آموزشی زیست‌شناسی بود. اکثر شرکت‌کنندگان در همایش به دلائلی موجه از کم‌توجهی مسئولین آموزش و پرورش، مدیران و اولیا و در نتیجه دانش‌آموزان به درس زیست‌شناسی گله­مند بودند.

موضوعات مهم مطرح شده در این جلسات عبارتنداز:

الف - حجم مطالب درسی کتاب‌های زیست شناسی با ساعات آموزشی هفتگی مطابقت ندارد: در مقام مقایسه با دانش­آموزان رشته ریاضی فیزیک، دانش آموزان رشته تجربی مقدار بسیار کمی واحد زیست شناسی در دبیرستان دارند و این ضعف عمده ای برای آنها محسوب می‌شود.

ب- به واحد آزمایشگاه زیست‌شناسی کم‌توجهی و یا بی‌توجهی می‌شود: درحالی‌که زیست‌شناسی علمی کاملاً تجربی و عملی است و کتاب درسی نیز عنوان آزمایشگاه را یدک می‌کشد و از طرفی هرسال شاهد برگزاری المپیادهای آزمایشگاهی هستیم؛ ولی متأسفانه کمترین توجهی به آزمایش‌های زیست‌شناسی می‌شود. دانش‌آموزان آزمایشگاه را محلی برای تلف کردن وقت می‌دانند. اولیا مدارس آن را محلی برای گذراندن اوقات اضافی می‌دانند و اکثر دبیران فرصت کافی برای معرفی علمی مفاهیم زیست‌شناسی در آزمایشگاه ندارند.

کافی است نگاهی به وضعیت آزمایشگاه مرکزی زیست‌شناسی شهرمان بیندازیم و گذشته و حال آن را با هم مقایسه کنیم و براین مظلومیت علمی بگرییم.

ج- نبود و یا کمبود ارتباط بین دبیران و اساتید دانشگاه، عدم حمایت دبیران زیست‌شناسی از جانب اساتید دانشگاه­ها، بها ندادن به دبیران در کنگره‌ها و سمینارهای زیست‌شناسی از جملة مسائلی بود که توسط دبیران مطرح شد و علت وضعیت فعلی زیست‌شناسی قلمداد شد.

  • Reza Moghaddasi

ره آورد: سخرانی دکتر موسوی موحدی

Reza Moghaddasi | يكشنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۵۹ ب.ظ

 

ره ­آورد

دومین کنگره بیولوژی کاربردی (با دامنه بین‌المللی) در تاریخ 8 و 9 مهرماه 1383 به همت گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در هتل پارس با حضور محققان داخلی و خارجی برگزار شد. هدف کلی آن معرفی و ارائه تحقیقات علمی و کاربردی و همچنین توانمندی‌های علوم زیستی در حل مسائل و مشکلات فراروی بشر امروزی است.

این کنگره در 4 بخش برگزار شد:

  1. ارائه مقالات پژوهشی محققان داخلی و خارجی به‌صورت سخنرانی و پوستر
  2. کارگاه‌های آموزشی ویژه دبیران زیست‌شناسی
  3. بررسی مشکلات آموزش زیست‌شناسی با حضور دبیران و اساتید دانشگاه
  4. برگزاری نمایشگاه عکس و وسایل آزمایشگاهی

بخش اول: مقالات پژوهشی

در بین سخنرانی‌های ارائه شده 2 مورد بسیار جالب و حائز اهمیت است:

الف. علوم زیستی دانش پیشتاز قرن: دکتر موسوی موحدی (دانشگاه تهران)

یکی از دغدغه‌های اساسی همه دبیران زیست‌شناسی، دانشجویان و اساتید این رشته‌ها، کم‌توجهی و بی‌مهری برنامه‌ریزان آموزش پرورش و مدیران مدارس و حتی دانش‌آموزان به درس زیست‌شناسی است، درحالی‌که در همه‌جای دنیا به توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و جایگاه علوم­زیستی در بین سایر علوم آگاه هستند.

بشر امروزی با بحران‌های بزرگی از قبیل آلودگی گسترده محیط‌زیست، کمبود آب شیربن، کمبود منابع انرژی، سوءتغذیه، ایدز مالاریا و.... روبه‌روست. بی­شک حل این مسائل بدون کمک زیست‌شناسان امکان‌پذیری نمی‌باشد.

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های شگرفی در زمینه‌های مختلف علوم زیستی؛ مانند کنترل و درمان بیماری‌ها، پیوند اعضا، تولید انواع محصولات زراعی و باغی حاصل شده است که نقش مهمی در افزایش سطح بهداشت و سلامتی جوامع بشری و تولید غذای مورد نیاز انسان­ها داشته است.

دکتر موسوی موحدی با مقایسه کمی مقالات چاپ شده ISI  علوم زیستی در ایران و جهان، زیست‌شناسی را علم پیشتاز قرن 21 می‌داند و بر جایگاه رفیع این علم صحه می‌گذارد. این در حالی است که در کشور ما و به­خصوص در آموزش‌وپرورش کمترین بهائی به آن داده نمی‌شود. بر ماست(دبیران و اساتید زیست­شناسی) با معرفی جنبه‌های علمی و کاربردی علوم زیستی، دانش‌آموزان را به آن علاقه‌مند نموده و با این برنامه جهانی همراه شویم.

برای هر ایرانی غیرتمندی شنیدن نقاط ضعف علمی کشور به‌ویژه در علم و فناوری دردآور است. مؤسسات بین‌المللی جهان، کشور ما را در بین تولیدکنندگان علمی جهان در مقام چهل و دوم (42) قرار می‌دهند که در خور و شایسته ملتی متمدن باسابقه درخشانِ علمی و تاریخی نمی‌باشد. در این رده‌بندی کشورها آمریکا، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، چین، ایتالیا و کانادا رتبه‌های اول تا هشتم را دارا هستند. البته لازم به توضیح است، در چند سال اخیر جهش بزرگی در زمینه انتشار مقالات علمی صورت‌گرفته است که امیدواریم به تولید ثروت و حل مشکلاتی مملکتی منجر شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کشورهای پیشرفته جهان سهم عمده‌ای از درآمد ملی خود را صرف تحقیق و پژوهش در علوم زیستی (زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، بیوشیمی، پزشکی، کشاورزی، فارماکولوژی) می‌نمایند و رشته‌های فیزیک، شیمی، رایانه، ریاضی و مهندسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. درصد سهم علوم زیستی در تحقیقات جهانی 57% و علوم فیزیکی (فیزیک، شیمی، ریاضی و مواد) 43% است. این در حالی است که در ایران، علوم زیستی 24% و علوم فیزیکی 43% از کل تحقیقات کشور را دارا هستند. از طرف دیگر در رتبه‌بندی جهانی علوم زیستی ایران حائز رتبة 60 و شیمی حائز رتبة 44 است. این آمار کلی نشان‌دهندة توجه شایان و تلاش جدی کشورهای پیشرفته به علوم زیستی است؛ ولی در کشور ما علوم زیستی و بخصوص زیست‌شناسی رشته‌ای نسبتاً مهجور و ناشناخته است!

درحالی‌که بیشتر مجلات معتبر علمی جهان در زمینه بیولوژی است مانند nature , science , neurobiology , scientist. ولی در کشور ما سهم مجلات علوم زیستی نسبت به علوم فیزیکی بسیار اندک است. آمار ارائه شده نشان‌دهندة ضعف عمده ما و فاصلة زیاد با سایر کشورها است. رسیدن به استانداردهای جهانی نیاز به عزم ملی و حمایت‌های همه‌جانبه مسئولین و کارگزاران از آموزش و تحقیقات دارد. البته در سال‌های اخیر تلاش‌های مفیدی به چشم می‌خورد. تعداد مقالات ایرانیان در مجلات بین‌المللی در فاصلة سال‌های 1375 تا 1382 از 470 مورد به 3200 مورد افزایش‌یافته است که رشدی معادل 7 درصد را نشان می‌دهد. امید می‌رود در سال‌های آینده شاهد جهش علمی در کشور و مخصوصاً در علوم زیستی باشیم.

عوامل مؤثر بر تولید دانش عبارتنداز:

  1. جذب دانشمندان توانا در زمینه‌های مختلف پژوهشی (مخصوصاً ایرانیان خارج کشور)، برگزاری همایش‌های علمی، دوره‌های مشترک آموزشی و دعوت از اساتید معتبر.
  2. همکاری‌های علمی ملی و بین‌المللی: مثلاً پروژه ژنوم، پروژه شتاب‌دهنده
  3. افزایش اطلاعات علمی در کشور: توسعه دانشگاه و مراکز آموزش عالی، دوره‌های بازآموزی، چاپ کتب و نشریات علمی
  4. بهبود فضای تعامل بین‌المللی
  5. توسعه علوم بین‌رشته‌ای مانند بیوشیمی، بیوفیزیک، بیوشیمی-فیزیک، بیوتکنولوژی: اغلب برندگان جایزه نوبل دانشمندانی هستند که در علوم بین رشته­ای متخصص داشته‌اند. تاریخچه کشف ساختار DNA و پروتئین‌ها این را نشان می‌دهد.
  6. تأمین امکانات رفاهی مورد نیاز پژوهشگران
  7. بسترسازی و افزایش امکانات مراکز تحقیقاتی

نتیجه‌گیری: برای پیشرفت علمی کشور در زمینة علوم زیستی 3 راهکار پیشنهاد می‌شود.

1-توسعه بیولوژی

2-توسعه شیمی که همکار بیولوژی است.

3-سرمایه‌گذاری دانشگاه­ها در زمینه بیولوژی

شاید نگاهی به گذشته ما را به حرکت وادارد. ما 60 سال از انقلاب اتم عقب ماندیم و هنوز راه به‌جایی نبرده‌ایم. اگر دیر بجنبیم انقلاب ژن را از دست خواهیم داد.

  • Reza Moghaddasi

ره ­آورد

Reza Moghaddasi | يكشنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۵۸ ب.ظ

ره ­آورد

دومین کنگره بیولوژی کاربردی (با دامنه بین‌المللی) در تاریخ 8 و 9 مهرماه 1383 به همت گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در هتل پارس با حضور محققان داخلی و خارجی برگزار شد. هدف کلی آن معرفی و ارائه تحقیقات علمی و کاربردی و همچنین توانمندی‌های علوم زیستی در حل مسائل و مشکلات فراروی بشر امروزی است.

این کنگره در 4 بخش برگزار شد:

  1. ارائه مقالات پژوهشی محققان داخلی و خارجی به‌صورت سخنرانی و پوستر
  2. کارگاه‌های آموزشی ویژه دبیران زیست‌شناسی
  3. بررسی مشکلات آموزش زیست‌شناسی با حضور دبیران و اساتید دانشگاه
  4. برگزاری نمایشگاه عکس و وسایل آزمایشگاهی
  • Reza Moghaddasi