دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۷۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

چگونه زیست شناسی را آموزش دهیم؟ 01

Reza Moghaddasi | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۰۲:۳۶ ب.ظ

چگونه زیست شناسی را آموزش دهیم؟

از دبیران علاقمند انتظار می­رود با استفاده از روش­های زیر و برقراری روابط عاطفی مناسب با دانش­آموزان آنها را به مطالعه­ی هدفمند و یادگیری عمیق کمک نمایند.

  •  دانشآموزان را به علوم زیستی علاقمند و درگیر کنید: سمینار کلاسی، انجام آزمایش‌های ساده در منزل
  •  از فعالیتهای آزمایشگاهی استفاده کنید: تشریح اندام‌ها و تشریح جانداران
  •  از محیطهای چندرسانه ای مناسب استفاده کنید: فیلم و پویانما، سایت‌ها، آزمایشگاه مجازی
  •  به دنبال پلهای بین فناوری و زیستشناسی بگردید: زیست فناوری، سلول‌های بنیادی،
  •  برای آموزش زیست شناسی از بازیهای علمی استفاده کنید.
  •  به سفر و بازدید علمی بروید: موزه‌ها، مناطق حفاظت شده
  •  رویکردهای مختلفی را برای آموزش امتحان کنید: تهیه نقشه مفهومی، بحثهای گروهی
  • سخنرانی مشارکتی داشته باشید.
  • از نوشتن استفاده کنید.
  •  مجلات و منابع مربوط به آموزش زیستشناسی را پیدا کنید و بخوانید.

 

***************************************************

دکتر رضا مقدسی

دکتری نوروفیزیولوژی

فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز

دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده

مدرس دانشگاه کوثر

______________________________________________________________________________________________________________

 

      #کانال _آموزشی_زیست_شناسی_برای_همه در آپارات:

 https://www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

      #کانال _آموزشی_زیست_شناسی_برای_همه در ایتا:

dr_rezamoghaddadi

      #وبلاگ_آموزشی_ دغدغه_آموزش:  https://rezamoghaddasi.blog.ir

      #صفحه آموزش دکتر مقدسی در لینکدین:

 https://www.linkedin.com/in/dr-reza-moghaddasi-0a4bb982/

      رایانامه ارتباط با مدیر کانال :           dr.moghaddasi52@gmail.com

 

  • Reza Moghaddasi

روشهای مطالعه و یادگیری زیست شناسی وبینار

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳ ق.ظ
  1. روشهای مطالعه زیست شناسی https://www.aparat.com/v/OxGqP
  • Reza Moghaddasi

فتوسنتز

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۲ ق.ظ
  1. فتوسنتز - بخش اول https://www.aparat.com/v/5Yp0I
  2. فتوسنتز- بخش دوم https://www.aparat.com/v/BfV6a
  3. فتوسنتز در شرایط دشوار https://www.aparat.com/v/DqTmP
  • Reza Moghaddasi

تنفس سلولی

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۲ ق.ظ
  1. تنفس یاخته ای بخش اول https://www.aparat.com/v/uXSyR
  2. تنفس یاخته ای بخش دوم https://www.aparat.com/v/znLRl
  • Reza Moghaddasi

انتقال اطلاعات در نسلها و تغییر گونه ها

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۲ ق.ظ
  1. انتقال اطلاعات در نسلها https://www.aparat.com/v/GH6tw
  2. تغییر در ماده وراثتی جانداران https://www.aparat.com/v/9LS02
  3. تغییر در جمعیت ها https://www.aparat.com/v/9LS02
  4. تغییر گونه ها https://www.aparat.com/v/GJaLk
  • Reza Moghaddasi

پروتئین ها، رونویسی،به سوی پروتئین ها و تنظیم بیان ژن

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱ ق.ظ
  1. پروتئین ها https://www.aparat.com/v/g7Pzr
  2. رو نویسی https://www.aparat.com/v/sjFl4
  3. به سوی پروتئین ها-بخش  1 https://www.aparat.com/v/MGfhv
  4. به سوی پروتئین ها-بخش 2 https://www.aparat.com/v/Ymx80
  5. تنظیم بیان ژن(کل)  https://www.aparat.com/v/ZPHnw
  6. تنظیم بیان ژن- بخش 1 https://www.aparat.com/v/wk5jW
  7. تنظیم بیان ژن- بخش  2 https://www.aparat.com/v/tri7w
  • Reza Moghaddasi

نوکلئیک اسیدها

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹ ق.ظ
  1. مولکولهای اطلاعاتی: نوکلئیک اسیدها https://www.aparat.com/v/JuqxB
  2. مولکولهای اطلاعاتی: نوکلئیک اسیدها https://www.aparat.com/v/JuqxB  
  • Reza Moghaddasi

زیست فناوری (بیوتکنولوژی)

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۴ ق.ظ

#زیست فناوری

  1. زیست فناوری و مهندسی ژنتیک  https://www.aparat.com/v/uKSH0
  2. مهندسی بافت https://www.aparat.com/v/pPtdx
  3. کاربردهای زیست فناوری https://www.aparat.com/v/E4p5y
  4. زیست فناوری 1 https://www.aparat.com/v/4MBSq
  5. زیست فناوری 2 https://www.aparat.com/v/kbieX
  6. زیست فناوری 3 https://www.aparat.com/v/kbieX

*******************************************

      #کانال _آموزشی_زیست_شناسی_برای_همه در آپارات:  https://www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

      #کانال _آموزشی_زیست_شناسی_برای_همه در ایتا:  dr_rezamoghaddadi@

      #وبلاگ_آموزشی_ دغدغه_آموزش:  https://rezamoghaddasi.blog.ir/

      #صفحه آموزش دکتر مقدسی در لینکدین https://www.linkedin.com/in/dr-reza-moghaddasi-0a4bb982/

      رایانامه ارتباط با مدیر کانال : dr.moghaddasi52@gmail.com

  • Reza Moghaddasi

زعفران: دکتر محمدرضا نوری دلوئی استاد ممتاز دانشگاه تهران

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳ ق.ظ

زعفران

  1. زعفران:  دکتر محمدرضا نوری دلوئی https://www.aparat.com/v/eq0NE
  2. زعفران:  دکتر محمدرضا نوری دلوئی https://www.aparat.com/v/VEiWl 
  3. زعفران :  دکتر محمدرضا نوری دلوئی https://www.aparat.com/v/JuDLV 
  • Reza Moghaddasi

ژنتیک پزشکی

  1. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/azhOt
  2. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/LCK12
  3. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/Kpg1a
  4. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/SyphF
  5. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/N6tyc
  6. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/RXbBE
  7. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/TKnAU
  8. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/TQIcn
  9. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی  https://www.aparat.com/v/R2hFG
  10. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی  https://www.aparat.com/v/aYrGV
  11. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی  https://www.aparat.com/v/oCOVH
  12. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی  https://www.aparat.com/v/OBNEX
  13. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی  
  14. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/OLDsl
  15. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/MmxfX
  16. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/vt6SN
  17. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/NRhqn
  18. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی   https://www.aparat.com/v/pvlVn
  19. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی  https://www.aparat.com/v/d7JEh
  20. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی  https://www.aparat.com/v/JkLvf
  21. ژنتیک در هزاره سوم : دکتر محمدرضا نوری دلوئی  https://www.aparat.com/v/n6vIs
  • Reza Moghaddasi

تولید مثل جنسی گیاهان نهاندانه

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۰ ق.ظ
  1. تولید مثل جنسی گیاهان https://www.aparat.com/v/nV5tL
  2. تولید مثل جنسی گیاهان نهاندانه  https://www.aparat.com/v/wajLh
  3. تشکیل رویان در گیاهان نهاندانه https://www.aparat.com/v/c81uj
  • Reza Moghaddasi

کروموزوم، تقسیم میتوز و میوز

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹ ق.ظ
  1. کروموزوم https://www.aparat.com/v/Rrt6Q
  2. تقسیم میتوز https://www.aparat.com/v/d4amN
  3. تقسیم میوز (کاستمان)  https://www.aparat.com/v/vUuhL
  • Reza Moghaddasi

ایمنی

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹ ق.ظ
  1. ایمنی غیر اختصاصی https://www.aparat.com/v/GumRP
  2. ایمنی اختصاصی https://www.aparat.com/v/1yxoD
  • Reza Moghaddasi

ارتباط شیمیائی و هورمونها

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸ ق.ظ
  1. ارتباط شیمیائی https://www.aparat.com/v/2NWXq
  2. هورمونها https://www.aparat.com/v/dRauh
  3. غدد درون ریز https://www.aparat.com/v/A3hYS
  • Reza Moghaddasi

اسکلت و ماهیچه

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸ ق.ظ
  • Reza Moghaddasi

گیرنده حسی، چشم و گوش

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷ ق.ظ
  1. گیرنده حسی https://www.aparat.com/v/571lK
  2. ساختار چشم https://www.aparat.com/v/fS7r6
  3. ساختار گوش https://www.aparat.com/v/dfuUT
  4. بویائی و چشائی https://www.aparat.com/v/h0HAK
  5. گیرنده های حسی در جانداران https://www.aparat.com/v/d2hr0
  • Reza Moghaddasi

دستگاه عصبی

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷ ق.ظ
  1. یاخته های بافت عصبی https://www.aparat.com/v/m639f
  2. ساختار دستگاه عصبی1  https://www.aparat.com/v/cAsjB
  3. ساختار دستگاه عصبی 2  https://www.aparat.com/v/xOXin
  • Reza Moghaddasi

آموزش مفهومی زیست شناسی3 (دوازدهم تجربی)

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶ ق.ظ

#آموزش_زیست_شناسی3(دوازدهم_تجربی)

  1. مولکولهای اطلاعاتی: نوکلئیک اسیدها https://www.aparat.com/v/JuqxB
  2. مولکولهای اطلاعاتی: نوکلئیک اسیدها https://www.aparat.com/v/JuqxB  
  3. پروتئین ها https://www.aparat.com/v/g7Pzr
  4. رو نویسی https://www.aparat.com/v/sjFl4
  5. به سوی پروتئین ها-بخش  1 https://www.aparat.com/v/MGfhv
  6. به سوی پروتئین ها-بخش 2 https://www.aparat.com/v/Ymx80
  7. تنظیم بیان ژن(کل)  https://www.aparat.com/v/ZPHnw
  8. تنظیم بیان ژن- بخش 1 https://www.aparat.com/v/wk5jW
  9. تنظیم بیان ژن- بخش  2 https://www.aparat.com/v/tri7w
  10. انتقال اطلاعات در نسلها https://www.aparat.com/v/GH6tw
  11. تغییر در ماده وراثتی جانداران https://www.aparat.com/v/9LS02
  12. تغییر در جمعیت ها https://www.aparat.com/v/9LS02
  13. تغییر گونه ها https://www.aparat.com/v/GJaLk
  14. تنفس یاخته ای بخش اول https://www.aparat.com/v/uXSyR
  15. تنفس یاخته ای بخش دوم https://www.aparat.com/v/znLRl
  16. فتوسنتز - بخش اول https://www.aparat.com/v/5Yp0I
  17. فتوسنتز- بخش دوم https://www.aparat.com/v/BfV6a
  18. فتوسنتز در شرایط دشوار https://www.aparat.com/v/DqTmP
  19. زیست فناوری و مهندسی ژنتیک  https://www.aparat.com/v/uKSH0
  20. مهندسی بافت https://www.aparat.com/v/pPtdx
  21. کاربردهای زیست فناوری https://www.aparat.com/v/E4p5y
  22. زیست فناوری 1 https://www.aparat.com/v/4MBSq
  23. زیست فناوری 2 https://www.aparat.com/v/kbieX
  24. زیست فناوری 3 https://www.aparat.com/v/kbieX
  25. وبینار ملی  المپیاد زیست شناسی  https://www.aparat.com/v/21v6B
  26. روشهای مطالعه زیست شناسی https://www.aparat.com/v/OxGqP

********************************************************************************************

  • Reza Moghaddasi

آموزش مفهومی زیست شناسی 2

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵ ق.ظ

#آموزش_زیست_شناسی2(یازدهم_تجربی)

  1. یاخته های بافت عصبی https://www.aparat.com/v/m639f
  2. ساختار دستگاه عصبی1  https://www.aparat.com/v/cAsjB
  3. ساختار دستگاه عصبی 2  https://www.aparat.com/v/xOXin
  4. گیرنده حسی https://www.aparat.com/v/571lK
  5. ساختار چشم https://www.aparat.com/v/fS7r6
  6. ساختار گوش https://www.aparat.com/v/dfuUT
  7. بویائی و چشائی https://www.aparat.com/v/h0HAK
  8. گیرنده های حسی در جانداران https://www.aparat.com/v/d2hr0
  9. اسکلت https://www.aparat.com/v/zU9r6
  10. ماهیچه و حرکت https://www.aparat.com/v/Nvqlk
  11. ارتباط شیمیائی https://www.aparat.com/v/2NWXq
  12. هورمونها https://www.aparat.com/v/dRauh
  13. غدد درون ریز https://www.aparat.com/v/A3hYS
  14. ایمنی غیر اختصاصی https://www.aparat.com/v/GumRP
  15. ایمنی اختصاصی https://www.aparat.com/v/1yxoD
  16. کروموزوم https://www.aparat.com/v/Rrt6Q
  17. تقسیم میتوز https://www.aparat.com/v/d4amN
  18. تقسیم میوز (کاستمان)  https://www.aparat.com/v/vUuhL
  19. تولید مثل جنسی گیاهان https://www.aparat.com/v/nV5tL
  20. تولید مثل جنسی گیاهان نهاندانه  https://www.aparat.com/v/wajLh
  21. تشکیل رویان در گیاهان نهاندانه https://www.aparat.com/v/c81uj
  22. تولید مثل جانوران https://www.aparat.com/v/Qoz7N
  23. گیرنده های انسولین https://www.aparat.com/v/hKnPR

********************************************************************************************

  • Reza Moghaddasi

گردش مواد در بدن

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۰۱:۳۹ ب.ظ
  1. ساختار  قلب https://www.aparat.com/v/meK90
  2. ساختار رگها https://www.aparat.com/v/VF7XZ
  3. خون https://www.aparat.com/v/HVOIN
  4. گردش مواد در جانداران https://www.aparat.com/v/OGFZW
  • Reza Moghaddasi

تبادلات گازی

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۰۱:۳۸ ب.ظ
  1. سازوکار دستگاه تنفس https://www.aparat.com/v/78G59
  2. ساختار شش ها https://www.aparat.com/v/RIYMC
  3. تهویه ششی https://www.aparat.com/v/aFPHq
  4. تنوع تبادلات گازی در جانوران https://www.aparat.com/v/iOtLB
  5.  
  • Reza Moghaddasi

گوارش و جذب

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۰۱:۳۷ ب.ظ
  1. دستگاه گوارش https://www.aparat.com/v/5VFcb
  2. ساختار و عملکرد لوله گوارش   https://www.aparat.com/v/ybfZL
  3. جذب مواد و تنظیم فعالیت گوارش https://www.aparat.com/v/FzV81
  4. گوارش در جانداران https://www.aparat.com/v/SHJ1Z
  5. روشهای مطالعه و یادگیری زیست شناسی https://www.aparat.com/v/OxGqP
  6. آزمون مفهومی زیست شناسی https://www.aparat.com/v/ChDbw
  • Reza Moghaddasi

زیست شناسی ، دیروز امروز و فردا

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۰۱:۳۶ ب.ظ

#آموزش_زیست_شناسی1 (دهم_تجربی)

  1. زیست شناسی چیست؟ https://www.aparat.com/v/pMyW8
  2. زیست شناسی و گستره حیات   https://www.aparat.com/v/3KdYo
  3. یاخته و بافت در بدن انسان  https://www.aparat.com/v/SkCIO

 

 

      #کانال _آموزشی_زیست_شناسی_برای_همه در آپاراتhttps://www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

      #کانال _آموزشی_زیست_شناسی_برای_همه در ایتاdr_rezamoghaddadi@

      #وبلاگ_آموزشی_ دغدغه_آموزش:  https://rezamoghaddasi.blog.ir/

      #صفحه آموزش دکتر مقدسی در لینکدین:

 https://www.linkedin.com/in/dr-reza-moghaddasi-0a4bb982/

 

      رایانامه ارتباط با مدیر کانال : dr.moghaddasi52@gmail.com

  • Reza Moghaddasi

کسب و کارهای زیستی برای فارغ التحصیلان علوم زیستی

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۶ ب.ظ

کسب_ و _کارهای _زیستی

  1. پرورش عقرب: https://www.aparat.com/v/K4yMY
  2. پرورش قارچ https://www.aparat.com/v/hCM36
  3. پرورش الاغ https://www.aparat.com/v/XkzyF
  4. پرورش شتر مرغ https://www.aparat.com/v/ZbRj4
  5. پرورش زالوی طبی https://www.aparat.com/v/oKdFN
  • Reza Moghaddasi

آشنائی با حیات وحش ایران

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵ ب.ظ

#آشنائی_با_حیات_وحش_و_محیط_زیست_ایران

  1. گاندو (تمساح پوزه کوتاه ایرانی) https://www.aparat.com/v/PXtU7
  2. گاندو https://www.aparat.com/v/SDsyZ
  3. افعی شاخدار ایرانی https://www.aparat.com/v/UQ43f
  4. گورخر ایرانی https://www.aparat.com/v/48RjZ
  5. سمندر لرستانی https://www.aparat.com/v/IcnqG
  6. یوزپلنگ ایرانی https://www.aparat.com/v/je9YC
  7. گربه شنی https://www.aparat.com/v/vNdrl
  8. شیر ایرانی https://www.aparat.com/v/u3Jz7
  9. گونه های در حال انقراض ایران https://www.aparat.com/v/SXtP7
  10. زالو https://www.aparat.com/v/vs3I0
  11. نرم تنان https://www.aparat.com/v/aMrFR
  12.  
  • Reza Moghaddasi

آشنائی با فناوریهای آزمایشگاه نوروفیزیولوژی

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴ ب.ظ

#آشنائی_با_فناوری­های_آزمایشگاهی

  1. کیندلینگ الکتریکی https://www.aparat.com/v/CESwm
  2. ساخت الکترود سه قطبی https://www.aparat.com/v/mTc1j
  3. کلیات کیندلینگ الکتریکی https://www.aparat.com/v/OG62p
  4. استرئوتاکسی https://www.aparat.com/v/3vfxg
  5. جراحی و پاکسازی جمجمه https://www.aparat.com/v/toufv
  6. استحکام سوکت https://www.aparat.com/v/TMPqa
  7. الکترودگذاری https://www.aparat.com/v/ztPa6
  8. تعیین آستانه https://www.aparat.com/v/mQBxM
  9. کیندلینگ https://www.aparat.com/v/vdS1a
  10. تست های رفتاری جوندگان https://www.aparat.com/v/pZTUl
  11. EEG-ERP https://www.aparat.com/v/1GXYy
  12. IN VITRO FIELD POTENTIAL  https://www.aparat.com/v/bpdGs
  13. IN VIVO FIELD POTENTIAL https://www.aparat.com/v/MCvVo
  14. EXERCISE https://www.aparat.com/v/Gasz7
  15. LABORATORY ANIMALS https://www.aparat.com/v/lunqk
  16. LEARNING https://www.aparat.com/v/KcuUI
  17. MATERNAL SEPARATION https://www.aparat.com/v/KcuUI
  18. PAIN https://www.aparat.com/v/kJuiI
  19. PARKINSON https://www.aparat.com/v/vr9ea
  20. PATCH CLAMP https://www.aparat.com/v/GkCLf
  21. PRIMATE LAB https://www.aparat.com/v/otRSw
  22. RAT GAMBLING https://www.aparat.com/v/Ak39C
  23. SINGLE UNIT RECORDING https://www.aparat.com/v/azt84
  24. SLEEP https://www.aparat.com/v/kW1QS
  25. SOCIAL TASK https://www.aparat.com/v/saGkQ
  26. STRESS https://www.aparat.com/v/vyjUi
  27. STEREOTAXIC SURGURY https://www.aparat.com/v/GRWYe
  28. WESTERN BLOTT https://www.aparat.com/v/7XzkW

 

  • Reza Moghaddasi

دانش مغز

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳ ب.ظ

#دانش_مغز

  1. آشنائی با دانش مغز 1 https://www.aparat.com/v/2u8f6
  2. آشنائی با دانش مغز2  https://www.aparat.com/v/tBQGn
  3. نوروفیزیولوژی بیماری پارکینسون https://www.aparat.com/v/3mHal
  4. بیماری صرع https://www.aparat.com/v/dtfEk
  5. تمایز جنسی مغز https://www.aparat.com/v/QFULJ
  6. ستونهای عملکردی قشر مخ https://www.aparat.com/v/QFULJ
  7. وبینار آشنائی با دانش مغز https://www.aparat.com/dashboard/videostat/49Dr2
  8. کیندلینگ الکتریکی https://www.aparat.com/v/CESwm
  9. علوم شناختی  https://www.aparat.com/v/I5nFL
  • Reza Moghaddasi

المپیاد زیست شناسی

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳ ب.ظ

#المپیاد_زیست_شناسی

  1. کلیات المپیاد زیست شناسی https://www.aparat.com/v/DgA5Q
  2. وبینار ملی المپیاد زیست شناسی https://www.aparat.com/v/MRxa3
  3. وبینار آشنائی با المپیاد زیست شناسی https://www.aparat.com/v/21v6B
  4. یاخته https://www.aparat.com/v/eyJdX
  5. ماکروملکولهای زیستی https://www.aparat.com/v/EVnJk
  6. بیولوژی یاخته https://www.aparat.com/v/aL9NQ
  7. غشاهای زیستی https://www.aparat.com/v/ogH9V
  • Reza Moghaddasi

روشهای مطالعه و یادگیری زیست شناسی

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳ ب.ظ

#روشهای_مطالعه_و_یادگیری_زیست شناسی

  1. یادگیری  زیست شناسی  https://www.aparat.com/v/osarA
  2. یادگیری زیست شناسی https://www.aparat.com/v/bigSm
  3. روش مطالعه زیست شناسی  https://www.aparat.com/v/01qrg
  4.  وبینار روشهای مطالعه و یادگیری زیست شناسی https://www.aparat.com/v/pIGeA
  5. روشهای مطالعه و موفقیت تحصیلی https://www.aparat.com/v/Yky9J
  6. مطالعه زیست شناسی https://www.aparat.com/v/jP4dT 
  7. حافظه و یادگیری زیست شناسی https://www.aparat.com/v/czuBg
  8. مطالعه و یادگیری زیست شناسی 1 https://www.aparat.com/v/wChK7
  9. مطالعه و یادگیری زیست شناسی 3 https://www.aparat.com/v/OxGqP
  10. مطالعه موثر https://www.aparat.com/v/CXrlu
  11. روشهای مطالعه و موفقیت تحصیلی https://www.aparat.com/v/Yky9J
  12. عصر زیست شناسی  https://www.aparat.com/v/wZPfb

 

      #کانال _آموزشی_زیست_شناسی_برای_همه در آپاراتhttps://www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

      #کانال _آموزشی_زیست_شناسی_برای_همه در ایتاdr_rezamoghaddadi@

      #وبلاگ_آموزشی_ دغدغه_آموزش:  https://rezamoghaddasi.blog.ir/

      #صفحه آموزش دکتر مقدسی در لینکدین:

 https://www.linkedin.com/in/dr-reza-moghaddasi-0a4bb982/

 

      رایانامه ارتباط با مدیر کانال : dr.moghaddasi52@gmail.com

  • Reza Moghaddasi

پیدایش حیات

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰ ق.ظ

داستان پیدایش حیات

آیا با مطالعه دنیای موجودات زنده نیز می­توان نظمی تدریجی، مشابه نظم موجود در جدول تناوبی مندلیف مشاهده کرد؟ به طور قطع و یقین پاسخ به این پرسش مثبت، ولی یافتن و ترسیم چنین جدول یا طرحی مشابه آن، بسیار دشوار است. چرا؟

چون، حیات پدیده­ای چندبعدی و بسیار پیچیده ­تر از دنیای مواد در علوم فیزیک و شیمی است. بنابراین، یافتن قوانین حاکم بر دنیای موجودات زنده نیز به مراتب دشوارتر است. لذا، ترسیم چنین جدولی، بسیار پیچیده خواهد بود. ولی، درک کلی قوانین حاکم بر دنیای موجودات زنده، به درک ما از حیات و شناخت موجودات زنده کمک شایانی خواهد کرد.

از طرف دیگر، قوانینی حاکم بر طبیعت و پدیده­های آن، یکنواخت و فراگیرند. نیروئی که باعث شد سیبی از شاخه درختی بر سر ایزاک نیوتون (Isaac Newton) فرود آید، همان نیروئی بود که سیاره­ها را در مدارهای آسمانی­شان به نظم در می­آورد و هدایت می­کرد. به نظر می­رسد این نیروی خدائی، همان نیروئی است که باعث شکل­گیری یاخته­ های اولیه از مولکول­های آلی ابتدائی شده است. این نیرو در کل عالم جاری است و نظم موجود در دنیای ما و ماورای ما را هدایت می­کند. بنابراین، اگر با دقت به اطراف نگاه کنیم، متوجه می­شویم که تمام رویدادها و پدیده­های پیچیده و به ظاهر بی­نظم عالم تابع قوانین طبیعی بسیار منظم و سازمان یافته­ای هستند.

 از زمان چارلز داروین (Charles Darwin) و بسط نظریه انتخاب طبیعی (Natural Selection) زیست­شناسان بسیاری با کمک ابزارها و روش­های بی­شمار، به بررسی ساختار، رفتار، روابط بین جانداران و شباهت­ها و تفاوت­های بین آنها پرداخته­ اند. امروزه دانشمندان نظریه تکامل را مهم­ترین نظریه ­ی دنیای زیست­شناسی و حتی تمام علوم می­دانند. یکی از دانشمندان عصر حاضر اعتقاد دارد اگر روزی موجودات ذی­شعوری از کرات دیگر به زمین بیایند و بخواهند میزان علم و دانش بشر را بیازمایند، به طور قطع درباره نظریه تکامل پرسش خواهند کرد و از بشر خواهند پرسید که آیا به تکامل و تغییرات تدریجی جانداران پی برده است یا خیر؟

بر اساس شواهد مختلف علمی، اولین موجودات زنده که تک­یاخته ­ای و پروکاریوت (پیش ­هسته­ ای) بوده­اند، احتمالا در حدود 4 میلیارد سال قبل، درون اقیانوس­های اولیه روی زمین در شرایط محیطی بسیار ویژه­ای شکل گرفته­ اند. بعد از حدود یک و نیم میلیارد سال دیگر، با تغییرات تدریجی شرایط محیط، یاخته­های یوکاریوت(هوهسته­ای) پدید آمدند. نظریه درون همزیستی(Endosymbiotic theory) شواهد محکمی در تائید پیدایش موجودات زنده تک­یاخته­ای یوکاریوت از موجودات زنده تک­یاخته­ای پروکاریوت ارائه می­دهد. این نظریه را لین مارگولیس (Lynn Margulis) اولین بار ارائه کرده است. بر اساس این نظریه یوکاریوت­های اولیه در نتیجه همزیستی برخی از پروکاریوت­های هوازی و فتوسنتزکننده با پروکاریوت­های بزرگ­تر به وجود آمدند. بنابراین، می­توان انتظار شباهت­های ساختاری و مولکولی، بین باکتری­ها و ساختارهای مورد نظر را داشت. از جمله­ی این دلائل می­توان شباهت­های اندازه میتوکندری و کلروپلاست با باکتری­ها، شباهت دنای (DNA) اندامک­های نیمه­مستقلِ یوکاریوت­ها با دنای باکتری­ها، شباهت در تفسیم دوتائی (Binnary Fission) باکتری­ها با تقسیم میتوکندری و کلروپلاست و شباهت­های ریبوزومی آنها را نام برد.

 

Endosymbiosis | BioNinja

 

شکل 3. نظریه درون هم­زیستی و پیدایش یاخته­های اولیه: نظریه‌ای که براساس آن یوکاریوت‌های فعلی از الحاق پروکاریوت‌ها و یاخته‌های هسته‌داران اولیه منشأ گرفته‌اند. این نظریه، خاستگاه میتوکندری‌ها و کلروپلاست‌ها را از باکتری‌ها می‌داند. نظریه­ی درون‌همزیستی می‌گوید میکروارگانیسم‌ها با خوردن انواعی از سلول‌های کوچک­تر واجد اندامک‌های غشادار شده‌اند.

  • Reza Moghaddasi

صلح آبی؛ ...نه، جنگ آب

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷ ق.ظ

صلحِ آب؛ ... نه جنگِ آب

دکتر رضا مقدسی

Email: dr.moghaddasi52@gmail.com

 

خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. آب، این مایع حیات ­زا و حیات آفرین، مظهر پاکی و سرسبزی و زیبایی است که حیات در آن آغازیده است و با وجودِ آن، استمرار دارد. در اکثر مناطق جهان، دسترسی به آب شیرین، چونان آب خوردن است. ولی متأسفانه در منطقه خاورمیانه که مهدِ تمدن‌های بشری است، به مسئله‌ای پیچیده و بغرنج تبدیل شده است و آب، حکم طلا را دارد. شاید بالاتر از طلا. حکم، زندگی را دارد. متأسفانه، در سنوات اخیر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی که همراه با کم‌بارشی و کاهش شدید نزولات آسمانی بوده است، در کنار عواملی دیگری همچون افزایش جمعیت و سوءمدیریت مصرف، کمبود آب و شاید بی‌آبی بیشتر رخ  نمایانده است. هجوم مداوم ریزگردها و خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، پیش‌قراولان این لشکر شوم (خشکسالی و کم‌آبی) هستند که حیات را در خاورمیانه تهدید می‌نماید.  بعد از شومیِ نفت که از قرن گذشته دامن­گیر ملل مظلوم منطقة خاورمیانه شده است و جز جنگ و بدبختی و کشتار به همراه نداشته است. اکنون، امپریالیسم بر طبل جنگِ آب می‌کوبد و هر روز صدای آن را نزدیک­تر می‌نوازد. تا شنوندگان و دولتمردان درخودمانده و بی‌کفایت منطقه چه تعبیر و تفسیر کنند! با صیاد همراه باشند. یا به همراهِ همدیگر و در کنار هم این مسئلة حیاتی را عامل صلح و برادری و توسعه نمایند و حق همسایگی را پاس بدارند.

بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت متفاوت منابع نفت و آب در کشورهای منطقة خاورمیانه، در کنار اختلافات قومی و مذهبی و دسیسه‌های دول اروپایی و آمریکا، باعث تشدید اختلافات سیاسی و جنگ و خونریزی شده است. با وجود این­که، اکثریت مردم منطقه خاورمیانه مسلمان هستند و بیشتر آنها از فرهنگ و تمدن کهن ایرانی یا عربی برخوردار هستند؛ بنابراین، کشورهای منطقه باید یک تصمیم حیاتی بگیرند تا فاصله بین میزان تقاضا و عرضه منابع آب را کاهش دهند و علاوه بر اتخاذ سیاست‌ها و اقداماتِ مطلوب در جهت کاهش هدررفت آب و مصرف بهینه، در عرصه خارجی نیز به سمت همکاری و همیاری برای حفظ محیط‌زیست بروند.

در این نوشتار، به تبیین پارادایم #صلح_آب به‌جای #جنگ_آب می‌پردازم و امیدوارم دشواریِ حلِ مسئله آب در خاورمیانه، باعث همبستگی بیشتر بین ملت‌ها و دولت‌های منطقه و برقراری تجارت و رونق اقتصادی شود. نه، باعث جنگ اقتصادی و سیاسی و یا جنگ نظامی.

  • Reza Moghaddasi

ایران در اشعار حکیم فردوسی

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۱ ق.ظ

اشعار کوتاه فردوسی

چو گفتـــــار بیهــوده بسیــار گشت

سخنگوی در مردمی خوار گشت

به نایـافت رنجه مـکن خـــــویشتن

که تیمـار جان باشد و رنج تـن

زدانش چو جان تـــرا مـــایـه نیست

به از خامشی هیچ پیرایــه نیست

توانگر شد آنکس که خرسنـــد گشت

از او آز و تیمار در بنـــد گشت

بـه آمــوختن چون فــروتن شـــوی

سخن هــای دانندگــان بشنوی

مگوی آن سخن، کاندر آن سود نیست

کز آن آتشت بهره جز دود نیست

بیــــا تا جهــــان را به بــد نسپریم

به کوشش همه دست نیکی بریم

نبــاشد همی نیک و بـــد، پــــایدار

همـــــان به که نیکی بود یادگار

همــــان گنج و دینار و کاخ بلنـــــد

نخواهــــد بدن مرترا ســـودمند

فــریــدون فــرّخ، فرشته نبـــــــود

بــه مشک و به عنبر، سرشته نبود

به داد و دهش یــافت آن نیگـــــوئی

تو داد و دهش کن، فریدون توئی

 

سپاه شب تیره

شبی چون شَبَه روی شسته به قیر

نه بهرام پیدا ، نه کیوان ، نه تیر

دگرگونه آرایشی کرد ماه

بسیچ گذر کرد بر پیشگاه

شده تیره اندر سرای درنگ

میان کرده باریک و دل کرده تنگ

ز تاجش سه بهره شده لاژورد

سپرده هوا را به زنگار و گَرد

سپاه شب تیره بر دشت و راغ

یکی فرش گسترده از پّر زاغ

نموده ز هر سو به چشم اهرمن

چو مار سیه ، باز کرده دهن

 

اشعار فردوسی در مورد ایران

سیاوش منم نه از پریزادگان

از ایرانم از شهر آزادگان

که ایران بهشت است یا بوستان

همی بوی مشک آید از بوستان

سپندار پاسبان ایران تو باد

ز خرداد روشن روان تو باد

ندانی که ایران نشست من است

جهان سر به زیر دو دست من است

هنر نزد ایرانیان است و بس

ندادند شیر ژیان را به کس

همه یکدلانند و یزدان شناس

به نیکی ندارند از بد هراس

دریغ است ایران که ویران شود

کنام پلنگان و شیران شود

همه جای جنگی سواران بدی

نشستن گه شهریاران بدی

چو ایران نباشد تن من مباد

بر این بوم و بر زنده یک تن مباد

همه روی یکسر به جنگ آوریم

جهان بر بد اندیش تنگ آوریم

ز بهر بر و بوم و پیوند خویش

زن و کودک وخرد و فرزند خویش

همه سر به سر تن به کشتن دهیم

از آن به که کشور به دشمن دهیم

شعر فردوسی در مورد کوروش کبیر

در این خاک زرخیز ایران زمین

نبودند جز مردمی پاک دین

همه کیششان مردی و داد بود

وز آن کشور آزاد و آباد بود

چو مهر و وفا بود خود کیششان

گنه بود آزارِ کس پیششان

همه رهرو راه یزدان پاک

همه دل پر از مهر این آب و خاک

پدر در پدر آریایی نژاد

ز پشت فریدون نیکو نهاد

بزرگی به مردی و فرهنگ بود

گدایی در این بوم و بر ننگ بود

کجا رفت آن دانش و هوش ما؟

که شد مهر میهن فراموش ما

که انداخت آتش در این بوستان؟

کز آن سوخت جان و دل دوستان

چه کردیم کین گونه گشتیم خار؟

خرد را فکندیم این سان ز کار

نبود این چنین کشور و دین ما

کجا رفت آیین دیرین ما؟

به یزدان که این کشور آباد بود

همه جای مردان آزاد بود

در این کشور آزادگی ارز داشت

کشاورز خود خانه و مرز داشت

گرانمایه بود آنکه بودی دبیر

گرامی بد آنکس که بودی دلیر

نه دشمن دراین بوم و بر لانه داشت

نه بیگانه جایی در این خانه داشت

از آنروز دشمن بما چیره گشت

که ما را روان و خرد تیره گشت

از آنروز این خانه ویرانه شد

که نان آورش مرد بیگانه شد

چو ناکس به ده کدخدایی کند

کشاورز باید گدایی کند

به یزدان که گر ما خرد داشتیم

کجا این سر انجام بد داشتیم

بسوزد در آتش گرت جان و تن

به از زندگی کردن و زیستن

اگر مایه زندگی بندگی است

دو صد بار مردن به از زندگی است

بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم

برون سر از این بار ننگ آوریم

بیاریم باز آب رفته بجوی

مگر زان بیابیم باز آبروی

گر ایوان ما سر به کیوان برست

ازان بهرهٔ ما یکی چادرست

چو پوشند بر روی ما خون و خاک

همه جای بیمست و تیمار و باک

بیابان و آن مرد با تیز داس

کجا خشک و تر زو دل اندر هراس

تر و خشک یکسان همی بدرود

وگر لابه سازی سخن نشنود

دروگر زمانست و ما چون گیا

همانش نبیره همانش نیا

به پیر و جوان یک به یک ننگرد

شکاری که پیش آیدش بشکرد

جهان را چنینست ساز و نهاد

که جز مرگ را کس ز مادر نزاد

ازین در درآید بدان بگذرد

زمانه برو دم همی بشمرد

چو زال این سخنها بکرد آشکار

ازو شادمان شد دل شهریار

ز مادر همه مرگ را زاده‌ایم

برینیم و گردن ورا داده‌ایم

چو شاه اندر آمد چنان جای دید

پرستنده هر جای برپای دید

چنین گفت کای دادگر یک خدای

به خوبی توی بنده را رهنمای

مبادا جز از داد آیین من

مباد آز و گردنکشی دین من

همه کار و کردار من داد باد

دل زیردستان به ما شاد باد

گر افزون شود دانش و داد من

پس از مرگ روشن بود یاد من

همه زیردستان چو گوهرفروش

بمانند با نالهٔ چنگ و نوش

 

  • Reza Moghaddasi

تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰ ق.ظ

تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم

 مهدی اخوان ثالث

ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم

تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم

تو را ای کهن پیر جاوید برنا

تو را دوست دارم، اگر دوست دارم

تو را ای گرانمایه، دیرینه ایران

تو را ای گرامی گهر دوست دارم

تو را ای کهن زاد بوم بزرگان

بزرگ آفرین نامور دوست دارم

هنروار اندیشه‌ات رخشد و من

هم اندیشه‌ات، هم هنر دوست دارم

اگر قول افسانه، یا متن تاریخ

وگر نقد و نقل سیر دوست دارم

اگر خامه تیشه‌ست و خط نقر در سنگ

بر اوراق کوه و کمر دوست دارم

وگر ضبط دفتر ز مشکین مرکب

نئین خامه، یا کلک پر دوست دارم

گمان‌های تو چون یقین می‌ستایم

عیان‌های تو چون خبر دوست دارم

به جان، پاک پیغمبر باستانت

که پیری‌ست روشن‌نگر دوست دارم

سه نیکش بهین رهنمای جهان است

مفیدی چنین مختصر دوست دارم

ابرمرد ایرانیی راهبر بود

من ایرانی راهبر دوست دارم

نه کشت و نه دستور کشتن به کس داد

ازینروش هم معتبر دوست دارم

من آن راستین پیر را گر چه رفته است

از افسانه آن سوی تر دوست دارم

هم آن پور بیداردل بامدادت

نشابوری هورفر دوست دارم

فری مزدک آن هوش جاوید اعصار

که ش از هر نگاه و نظر دوست دارم

دلیرانه جان باخت در جنگ بیداد

من آن شیردل دادگر دوست دارم

جهانگیر و داد آفرین فکرتی داشت

فزونترش زین رهگذر دوست دارم

ستایش کنان مانی ارجمندت

چو نقاش و پیغامور دوست دارم

هم آن نقش پرداز ارواح برتر

هم ارژنگ آن نقشگر دوست دارم

همه کشتزارانت، از دیم و فاراب

همه دشت و در، جوی و جر دوست دارم

کویرت چو دریا و کوهت چو جنگل

همه بوم و بر، خشک و تر دوست دارم

شهیدان جانباز و فرزانه ات را

که بودند فخر بشر دوست دارم

به لطف نسیم سحر روحشان را

چنان چون ز آهن جگر دوست دارم

هم افکار پرشورشان را که اعصار

از آن گشته زیر و زبر دوست دارم

هم آثارشان را، چه پند و چه پیغام

و گر چند سطری خبر دوست دارم

من آن جاودان یاد مردان که بودند

به هر قرن چندین نفر دوست دارم

همه شاعران تو وآثارشان را

به پاکی نسیم سحر دوست دارم

ز فردوسی، آن کاخ افسانه کافراخت

در آفاق فخر و ظفر دوست دارم

ز خیام، خشم و خروشی که جاوید

کند در دل و جان اثر دوست دارم

ز عطار، آن سوز و سودای پر درد

که انگیزد از جان شرر دوست دارم

وز آن شیفته شمس، شور و شراری

که جان را کند شعله‌ور دوست دارم

ز سعدی و از حافظ و از نظامی

همه شور و شعر و سمر دوست دارم

خوشا رشت و گرگان و مازندرانت

که شان همچو بحر خزر دوست دارم

خوشا حوزه شرب کارون و اهواز

که شیرین ترینش از شکر دوست دارم

فری آذرآبادگان بزرگت

من آن پیشگام خطر دوست دارم

صفاهان نصف جهان تو را من

فزونتر ز نصف دگر دوست دارم

خوشا خطه نُخبه‌زای خراسان

ز جان و دل آن پهنه‌ور دوست دارم

زهی شهر شیراز جنت طرازت

من آن مهد ذوق و هنر دوست دارم

بر و بوم کُرد و بلوچ تو را چون

درخت نجابت ثمر دوست دارم

خوشا طرف کرمان و مرز جنوبت

که‌شان خشک و تر، بحر و بر دوست دارم

من افغان همریشه‌مان را که باغی‌ست

به چنگ بتر از تتر دوست دارم

کهن سُغد و خوارزم را با کویرش

که‌شان باخت دوده قجر دوست دارم

عراق و خلیج تو را چون ورازورد

که دیوار چین راست در، دوست دارم

هم ارّان و قفقاز دیرینه‌مان را

چو پوری سرای پدر دوست دارم

چو دیروز افسانه، فردای رویات

به جان این یک و آن دگر دوست دارم

هم افسانه‌ات را، که خوشتر ز طفلان

برویاندم بال و پر، دوست دارم

هم آفاق رویایی‌ات را که جاوید

در آفاق رویا سفر دوست دارم

چو رویا و افسانه، دیروز و فردات

به جای خود این هر دو سر دوست دارم

تو در اوج بودی، به معنا و صورت

من آن اوج قدر و خطر دوست دارم

 

دگر باره برشو به اوج معانی

که‌ت این تازه رنگ و صور دوست دارم

نه شرقی، نه غربی، نه تازی شدن را

برای تو، ای بوم و بر دوست دارم

جهان تا جهان است، پیروز باشی

برومند و بیدار و بهروز باشی

  • Reza Moghaddasi

وطن یعنی ایران

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۹ ق.ظ

وطن یعنی ایران علیرضا عصار

وطن یعنی همه آب و همه خاک

وطن یعنی همه عشق و همه پاک

به گاه شیر خواری گاهواره

به دور درد پیری عین چاره

وطن یعنی پدر مادر نیاکان

به خون و خاک بستن عهد و پیمان

وطن یعنی هویت اصل ریشه

سر آغاز و سر انجام و همیشه

ستیغ و صخره و دریا و هامون

ارس زاینده رود اروند کارون

وطن یعنی سرای ترک تا پارس

وطن یعنی خلیج تا ابد فارس

وطن یعنی دو دست از جان کشیدن

به تنگستان و دشتستان رسیدن

زمین شستن ز استبداد و از کین

به خون گرم در گرمابه فین

وطن یعنی اذان عشق گفتن

وطن یعنی غبار از عشق رفتن

وطن یعنی هدف یعنی شهامت

وطن یعنی شرف یعنی شهادت

وطن یعنی گذشته حال فردا

تمام سهم یک ملت ز دنیا

وطن یعنی چه آباد و چه ویران

وطن یعنی همین جا یعنی ایران

وطن یعنی رهایی ز آتش و خون

خروش کاوه و خشم فریدون

وطن یعنی زبان حال سیمرغ

حدیث جان زال و بال سیمرغ

سپاه جان به خوزستان کشیدن

شهادت را به جان ارزان خریدن

نماز خون به خونین شهر خواندن

مهاجم را ز خرمشهر راندن

وطن یعنی اذان عشق گفتن

وطن یعنی غبار از عشق رفتن

وطن یعنی هدف یعنی شهامت

وطن یعنی شرف یعنی شهادت

وطن یعنی گذشته حال فردا

تمام سهم یک ملت ز دنیا

وطن یعنی چه آباد و چه ویران

وطن یعنی همین جا یعنی ایران

  • Reza Moghaddasi

درباره وطن حکیم فردوسی

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۹ ق.ظ

شعر فردوسی درباره وطن

ندانی که ایران نشست منست

جهان سر به سر زیر دست ِ منست

هنر نزد ایرانیان است و بس

ندادند شیر ژیان را بکس

همه یکدلانند یزدان شناس

به نیکی ندارند از بد هراس

چنین گفت موبد که مرد بنام

به از زنده دشمن بر او شاد کام

اگر کُشت خواهد تو را روزگار

چه نیکو تر از مرگ در کار زار

همه روی یکسر بجنگ آوریم

جهان بر بد اندیش تنگ آوریم

چو ایران نباشد تن من مباد

بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

اگر سر به سر تن به کشتن دهیم

از آن به که کشور به دشمن دهیم

دریغ است ایران که ویران شود

کنام پلنگان و شیران شود

 

  • Reza Moghaddasi

علامه اقبال لاهوری (ایرانی)

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸ ق.ظ

امروز هجدهم آبان زادروز بزرگ شاعر جهان فارسی و بزرگ متفکر جهان اسلام زنده‌یاد اقبال لاهوری است.  علامه محمد اقبال لاهوری شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر پاکستانی بود که اشعار زیادی از او عموما به زبان‌های فارسی و اندکی به زبان اردو باقی مانده است. او از عاشقان و شیفتگان ایران و فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی و اسلامی بود و اندیشه‌ها و شعرهای او در ادوار گوناگون موجب بیداری مردم مشرق زمین در سرزمین‌های مختلف شده است. در زادروز این شاعر یکی از غزل‌های معروف او که خطب به جوانان فارسی‌زبان سروده است را با هم بازمی‌خوانیم. گفتنی‌ست این شعر به کتاب‌های درسی نیز راه پیدا کرده است.

چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما
ای جوانان عجم جان من و جان شما

غوطه‌ها زد در ضمیر زندگی اندیشه‌ام
تا بدست آورده‌ام افکار پنهان شما

مهر و مه دیدم نگاهم برتر از پروین گذشت
ریختم طرح حرم در کافرستان شما

تا سنانش تیزتر گردد فرو پیچیدمش
شعله‌ای آشفته بود اندر بیابان شما

فکر رنگینم کند نذر تهی‌دستان شرق
پارهٔ لعلی که دارم از بدخشان شما

می‌رسد مردی که زنجیر غلامان بشکند
دیده‌ام از روزن دیوار زندان شما

حلقه گرد من زنید ای پیکران آب و گل
آتشی در سینه دارم از نیاکان شما

  • Reza Moghaddasi

افتخار وطن

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۷ ق.ظ

مهم است که به وجود کشورمان افتخار کنیم

ولی مهمتر از آن این است که

کاری کنیم کشورمان به وجودمان افتخار کند

  • Reza Moghaddasi

وطن  تنها میراثی است که هرگز نمی توان آن را خرج کرد، هدیه داد و یا فروخت.

  • Reza Moghaddasi

چگونه زیست شناسی را آموزش دهیم

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴ ق.ظ

چگونه زیست شناسی را آموزش دهیم؟

از دبیران علاقمند انتظار می ­رود با استفاده از روش­های زیر و برقراری روابط عاطفی مناسب با دانش­ آموزان آنها را به مطالعه ­ی هدفمند و یادگیری عمیق کمک نمایند.

  •  دانشآموزان را به علوم زیستی علاقمند و درگیر کنید: سمینار کلاسی، انجام آزمایش‌های ساده در منزل
  •  از فعالیتهای آزمایشگاهی استفاده کنید: تشریح اندام‌ها و تشریح جانداران
  •  از محیطهای چندرسانه ای مناسب استفاده کنید: فیلم و پویانما، سایت‌ها، آزمایشگاه مجازی
  •  به دنبال پلهای بین فناوری و زیستشناسی بگردید: زیست فناوری، سلول‌های بنیادی،
  •  برای آموزش زیست شناسی از بازیهای علمی استفاده کنید.
  •  به سفر و بازدید علمی بروید: موزه‌ها، مناطق حفاظت شده
  •  رویکردهای مختلفی را برای آموزش امتحان کنید: تهیه نقشه مفهومی، بحثهای گروهی
  • سخنرانی مشارکتی داشته باشید.
  • از نوشتن استفاده کنید.
  •  مجلات و منابع مربوط به آموزش زیستشناسی را پیدا کنید و بخوانید.
  • Reza Moghaddasi

بیونیک

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹ ق.ظ

بیونیک (Bionics) یا مهندسی ملهم از زیست‌شناسی: الگوگیری از سامانه‌ها، ساختارها و سازوکارهای طبیعت و جانداران برای ابداع و اختراع، پدیدآوردن فناوری و حل مسائل فنیمهندسی است. سرگرد جک استیل، افسر هنگ هوانوردی ارتش آمریکا واژه بیونیک را نخستین بار برای علم سیستم­هایی را که شالوده آنها سیستم­های زنده است یا دارای خصوصیات سیستم­های زنده هستند یا به سیستم­های زنده می‌مانند به کار برد. واژه بیونیک احتمالاً از واژه فنی بیون (bion) از یونان قدیم به معنی واحد زندگی و پسوند (-ic) به معنی مشابه تشکیل شده‌است. بدین ترتیب بیونیک را می‌توان مانند زندگی معنا کرد. برخی لغت‌نامه‌ها نیز این واژه را ترکیبی از بیو در واژه بیولوژی و نیک در واژه الکترونیک تعریف کرده‌اند.

این رشته به عنوان یک دانش میان‌رشته‌ای و یک روش‌شناسی حل خلاق مسئله، از شاخه‌ها یا گرایش‌های تخصصی خلاقیت نوآوری‌شناسی (Creanovatology) به‌شمار می‌رود. به عبارتی می‌توان گفت بیونیک هنر به‌کارگیری دانش سیستم‌های زنده در حل مسائل فنی است. این رشته به عنوان یک دانش میان‌رشته‌ای و یک روش‌شناسی حل خلاق مسئله، از شاخه‌ها یا گرایش‌های تخصصی خلاقیت نوآوری‌شناسی به‌شمار می‌رود. طبیعت با گذر از عصرهای بسیار دچار تغییرات و جهش‌های بسیاری شده‌است و به تکامل رسیده‌است. طبیعت هرآنچه را که با محیط سازگاری نداشته از بین برده و امروزه، طبیعتی که ما در آن زندگی می‌کنیم و هر جاندار موجود در آن، تکامل یافته‌ترین مخلوق در نوع خود تا به امروز می‌باشد. این بدان معنی است که هر مکانیسم و ساختاری در طبیعت در بهترین کارآمدترین حالت خود قرار دارد. پس بشریت می‌تواند با مطالعه این طبیعت تکامل یافته، در طراحی دست ساخته‌های خود ایده بگیرد. از اواخر قرن بیست شاهد بسیاری از دستاوردهای بشری هستیم که اگر دقیق‌تر به آن‌ها نگاه کنیم، درمی‌یابیم که الهام گرفتن از طبیعت کمک شایانی به بهتر ساختن آن‌ها کرده‌است.

بشر از ابتدا برای ساختن مکانها و وسایل خود از طبیعت الهام می‌گرفته‌است. به عنوان مثال لئوناردو داووینچی با ایده گرفتن از ساختار بدن خفاش ماشین پرنده طراحی کرد. بعدها در نمایشگاه مونترال کانادا، فرای اتو، برای ساخت سازه‌اش از تار عنکبوت ایده گرفته‌است.

- ایده بال هواپیما از بال­های پرستو الهام گرفته شد.

- ساخت رایانه با الهام از مغز و فکر انسان ساخته شد.

- در ساخت زیردریاییها از بدن دُلفین الهام گرفته شده است. زیرا دلفین با نیروی عضلانی کم می­تواند به

سرعت در آب حرکت کند و راز این حرکت در پوست دو لایه بدنش است.

- از نوع راه رفتن حیواناتی مانند سوسک و مارمولک، برای طراحی ربات ایده­برداری و استفاده شده است.

- از قابلیت بازتاب نور توسط چشم گربه­ها برای ساخت چراغ­های چشم گربه­ای الهام گرفته شده است.

- در حوزه خودروهای هیبریدی، طراحی آیرودینامیکی خودرو مدیون ماهی جعبه­ای است.

- معماری بیونیکی، که با الهام گرفتن از فرم­های بدن جانوران و گیاهان، سازه­های زیبا و مقاومی را

ساخته­اند.از طرح تار عنکبوت برای ساخت سازه­های عظیم، و همچنین الگوبرداری­های فراوان دیگری که

از تار عنکبوت گرفته شده است.

تفاوت طراحی ارگانیک و طراحی بیونیک در این است که در سبک ارگانیک بیشتر از فرم و رنگ عناصر موجود در طبیعت استفاده می‌شود ولی در طراحی بیونیک از سیستم و عملکرد عناصر طبیعی بیشتر در ایده‌های اولیه و ساختارها استفاده می‌شود به عنوان مثال طرح تارعنکبوت برای ساخت یک سازه مستحکم استفاده می‌شود.

  1. جانورشناسی کاربردی بی‌مهرگان؛ مؤلف: فرنگیس قاسمی، ناشر: نوید شیراز
  2. جانورشناسی کاربردی مهره‌داران، فرنگیس قاسمی
  3. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
  • Reza Moghaddasi