دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛ سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛ بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
• عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
• عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
• عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
• عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
• عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛ عضو انجمن زیست شناسی ایران؛ عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛ عضو انجمن علوم اعصاب ایران
• عضو انجمن نویسندگان ایران

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

صلحِ آب؛ ... نه جنگِ آب دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰۵:۲۸ ب.ظ

صلحِ آب؛  ... نه، جنگِ آب

دکتر رضا مقدسی

Email: dr.moghaddasi52@gmail.com

 

خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. آب، این مایع حیات ­زا و حیات آفرین، مظهر پاکی و سرسبزی و زیبایی است که حیات در آن آغازیده است و با وجودِ آن، استمرار دارد. در اکثر مناطق جهان، دسترسی به آب شیرین، چونان آب خوردن است. ولی متأسفانه در منطقه خاورمیانه که مهدِ تمدن‌های بشری است، به مسئله‌ای پیچیده و بغرنج تبدیل شده است و آب، حکم طلا را دارد. شاید بالاتر از طلا. حکم، زندگی را دارد. متأسفانه، در سنوات اخیر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی که همراه با کم‌بارشی و کاهش شدید نزولات آسمانی بوده است، در کنار عواملی دیگری همچون افزایش جمعیت و سوءمدیریت مصرف، کمبود آب و شاید بی‌آبی بیشتر رخ  نمایانده است. هجوم مداوم ریزگردها و خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، پیش‌قراولان این لشکر شوم (خشکسالی و کم‌آبی) هستند که حیات را در خاورمیانه تهدید می‌نماید.  بعد از شومیِ نفت که از قرن گذشته دامن­گیر ملل مظلوم منطقة خاورمیانه شده است و جز جنگ و بدبختی و کشتار به همراه نداشته است. اکنون، امپریالیسم بر طبل جنگِ آب می‌کوبد و هر روز صدای آن را نزدیک­تر می‌نوازد. تا شنوندگان و دولتمردان درخودمانده و بی‌کفایت منطقه چه تعبیر و تفسیر کنند! با صیاد همراه باشند. یا به همراهِ همدیگر و در کنار هم این مسئلة حیاتی را عامل صلح و برادری و توسعه نمایند و حق همسایگی را پاس بدارند.

بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت متفاوت منابع نفت و آب در کشورهای منطقة خاورمیانه، در کنار اختلافات قومی و مذهبی و دسیسه‌های دول اروپایی و آمریکا، باعث تشدید اختلافات سیاسی و جنگ و خونریزی شده است. با وجود این­که، اکثریت مردم منطقه خاورمیانه مسلمان هستند و بیشتر آنها از فرهنگ و تمدن کهن ایرانی یا عربی برخوردار هستند؛ بنابراین، کشورهای منطقه باید یک تصمیم حیاتی بگیرند تا فاصله بین میزان تقاضا و عرضه منابع آب را کاهش دهند و علاوه بر اتخاذ سیاست‌ها و اقداماتِ مطلوب در جهت کاهش هدررفت آب و مصرف بهینه، در عرصه خارجی نیز به سمت همکاری و همیاری برای حفظ محیط‌زیست بروند.

در این نوشتار، به تبیین پارادایم #صلح_آب به‌جای #جنگ_آب می‌پردازم و امیدوارم دشواریِ حلِ مسئله آب در خاورمیانه، باعث همبستگی بیشتر بین ملت‌ها و دولت‌های منطقه و برقراری تجارت و رونق اقتصادی شود. نه، باعث جنگ اقتصادی و سیاسی و یا جنگ نظامی.

  • Reza Moghaddasi

تشنج کاذب دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰۵:۲۲ ب.ظ

تشنج کاذب

دکتر رضا مقدسی

www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

انتشار: روزنامه اترک 10 مرداد 1401

تشنج کاذب، تشنجی است که در نتیجه علل روانی مانند استرس روحی شدید رخ می‌دهد. آریتمی قلبی و اختلالات روانی باعث حملات شبه­صرعی با عنوان تشنج کاذب یا شبه­تشنج یا تشنج غیرصرعی روان­زادPsychogenic non-epileptic seizures, PENS) ‌می­شود که با صرع اشتباه می­شود. درمان علل روانی اغلب می‌تواند به کاهش تعداد تشنج‌ها یا جلوگیری از وقوع آن‌ها کمک کند. تشخیص اشتباه این وضعیت شایع است، چرا که علائم آن بسیار شبیه علائم صرع می‌باشد و این منجر به رویکرد درمانی نادرست می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که تقریبا ۲۰ درصد افرادی که برای کنترل الکتروآنسفالوگرام به مراکز صرع مراجعه می‌کنند، دارای تشنج کاذب هستند، نه تشنج صرعی.

تشنج کاذب حاصل وضعیت سلامتی روحی می‌باشد و اغلب می‌تواند به علت استرس روانی شدید رخ دهد. استرس ممکن است به علت رخداد ترومای خاص و یا وضعیتی مزمن باشد.

شرایط یا اختلالاتی که می‌توانند منجر به تشنج کاذب شوند عبارتنداز: اضطراب یا اختلال اضطراب عموعی، حمله ناگهانی ترس، اختلال وسواس فکری، اختلال بیش‌فعالی، سوء مصرف مواد، آسیب‌های تروماتیک، درگیری‌های خانوادگی، سرکوب یا  کنترل خشم، اختلال عاطفی، سوء استفاده فیزیکی یا جنسی، اختلال استرس بعد از تروما، اسکیزوفرنی.

هیچ راه مستقیمی برای جلوگیری از وقوع تشنج کاذب وجود ندارد، اما اقدامات لازم برای درمان هرگونه شرایط سلامت روان ممکن است به پیشگیری از آن کمک کند.

بی­خوابی، خستگی فیزیکی، گرسنگی طولانی و اضطراب در تشدید حملات صرع تاثیر دارند.

 

  • Reza Moghaddasi

مادرم، ... ایران؛ دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | چهارشنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۹ ق.ظ

مادرم، ... ایران

دکتر رضا مقدسی

انتشار: روزنامه اترک، 8 مرداد 1401

ایران، تو زیباترین‌ مادر دنیا هستی. با طبیعت دل‌انگیز و هوس­انگیزت، در برهوت فلات ایران.

ایران، تو سرفرازترین‌ مادر دنیا هستی که فردوسی و سعدی و حافظ و مولانا و صدها اندیشمند و شاعر و نویسنده و دانشمند در دامان پاک تو بالیده شدند و دنیا را به زیبایی تو به نظاره دعوت کردند.

ایران، تو صبورترین مادر دنیا هستی که در چهارراه حوادث تاریخ چند هزار ساله‌ات که آغشته به خون فرزندان دلیرت است، استقامت کردی و خم به ابرو نیاوردی.

ایران، تو داراترین و ثروتمندترین مادر دنیا هستی که همواره دامانت را با میوه‌های رنگارنگ به فرزندانت هدیه کرده‌ای و در سخت‌ترین و تاریک‌ترین دوره­های تاریخی اجازه ندادی دست طلب به‌سوی ناکسان دراز کنند.

ایران، تو باصفاترین و مهربان­ترین مادر دنیا هستی که همه فرزندانت را از اقوام و ادیان مختلف همچون صدف در میان گرفتی و همچون دُر پرورش دادی و هزاران سال ایشان را کنار هم محافظت کردی.

ایران، گیسوان سفیدت، نشان از تاریخ کهن‌سال توست. تو کهن‌سال‌ترین و ماندگارترین مادر دنیا هستی. از اول تاریخ بشر، تا کنون. هرچند بدخواهان بر گیسوانت رنگ پاشیدند و حرمت گیسوان سفیدت را (با فیلم ۳۰۰) نگه نداشتند. ولی فرزندان فهیم و رشید تو به گیسوان سفیدت همچو برف همچون پروانه‌وار خواهند چرخید. آنها را شانه خواهند زد و حافظ  و نگهبان خواهند بود.

ایران عزیزم تو عزیزترین خدا هستی. که در قلب عالم جا گرفته ای. هر چند بدخواهان و جلادان درطول تاریخ بسیار تلاش کرده اند تا خوارت کنند و هیبت و شکوه دماوندت را بشکنند. ولی شمشیر رستم و کمان آرش همراه نگهبان توست.

مادرم ایران، هیچ مادری را در جهان با جایگاه و مقام تو نیست. کاش فرزندانت تاریخ عظمت و قدرت تو را بدانند و تنهایت نگذارند.

دماوند شهر اسطوره های ایران زمین با قدمت ۱۸ هزار سال - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency

  • Reza Moghaddasi