جدول حیات و آموزش زیست شناسی (بخش دوم)
جدول حیات و آموزش زیست شناسی
دکتر رضا مقدسی
روزنامه اترک 13 تیرماه 1401
با وجود این که در عصر زیستذشناسی مدرن به سر می بریم و چندین دهه است که دانشمندانِ این رشته، فناوریهای پیشرفت های مانند کلون سازی ژنها، واکنش زنجیرهای پلیمراز (PCR; Polymerase Chain Reaction) و CRISPER (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) را به خوبی گسترش داده اند. ولی در آموزش مقدماتی زیست شناسی ناگزیر به استفاده از مفاهیم اولیه زیست شناسی هستیم که در حیطه زیست شناسی سنتی می گنجد؛ مثل رده بندی علمی جانداران، که در حدود سه قرن پیش توسط کارل لینه(Carl von Linné)، به شکل امروزی، پایه گذاری شده است. اهمیت این مطلب در زیست شناسی، دقیقا مانند آموزش ریاضیات است که با آموزش اعداد، جدول ضرب و چهارعمل اصلی شروع می شود و یا آموزش شیمی که با آموزش جدول تناوبی و نشانه های عناصر شروع می شود.
در این مقاله قصد دارم، به بررسی و اهمیت تاثیر آموزش رده بندی جانداران بر یادگیری زیست شناسی در نظام آموزشی بپردازم و با ارائه الگویی نوین از معرفی کلی جانداران با عنوان جدول حیات(Life Table) به چند سوال مهم زیر پاسخ دهم:
آیا برای آموزش مقدماتی زیست شناسی عمومی در دوره دبیرستان، نیازی به آشنائی با مشخصات کلی و گروه های اصلی جانداران وجود دارد؟ ضرورت این کار چیست؟
چگونه می توان دانش آموزان دبیرستانی را به نحو کارآمدی با گروه های اصلی جانداران آشنا کرد؟ تاثیر این فرایند در یادگیری مباحث مختلف زیست شناسی چیست؟
لینک مقاله:
https://www.atrakdaily.ir/fa/main/detail/28050/%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C
- ۰۱/۰۴/۱۳