دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

چکیده

زمینه و هدف: بیماری صرع، سومین اختلال نورولوژیک است که بیش از 70 میلیون نفر از مردم جهان به آن مبتلا هستند. کانون صرع با ارسال پروجکشن هایی به نواحی مختلف مغزی از جمله مناطق مرتبط با کنترل حرکت و تعادل باعث اختلال حرکت می شود.  اعمال تحریک الکتریکی مستقیم کانون صرع با فرکانس پایین می تواند به عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای مهار این پروجکشن ها و کنترل فعالیت حرکتی مطرح باشد. لذا در این کار تحقیقاتی ما به مطالعه اثر تحریک الکتریکی با فرکانس پائین در طی صرع زائی هیپوکامپ پشتی با روش کیندلینگ بر تعادل و فعالیت حرکتی در موش صحرائی نر بالغ پرداختیم.

روش کار:  در این مطالعه تعداد 50 سر موش صحرایی به طور تصادفی، به 5 گروه تقسیم شدند: کنترل، شاهد، کیندل، LFS و KLFS. حیوانات گروه کیندل، تحریک روزانه کیندلینگ را به روش سریع با امواج مربعی تک فازی، با مدت پالس 1/. میلی ثانیه، فرکانس 50 هرتز، شدت آستانه تولید امواج تخلیه متعاقب و به مدت 3 ثانیه در ناحیه هیپوکامپ پشتی دریافت می کردند. در حالی که حیوانات گروه کنترل و شاهد تحریکی دریافت نمی کردند. در گروه های LFS ، 4 بسته LFS با فرکانس 1 هرتزروزانه بعد از اتمام  تحریکات کیندلینگ اعمال می شد. بعد از اتمام تحریکات، به منظور ارزیابی تعادل و فعالیت حرکتی از آزمون های روتارود و میدان باز استفاده شد.

یافته ها: نتایج آزمون جعبه باز بیانگر افزایش معنی دار تعداد فرکانس ایستادن روی دو پا (rearing) و خودتیماری(grooming) در گروه کیندل نسبت به گروه شاهد به ترتیب با (05/0p<) و (05/0p<)  بود. تعادل در گروه کیندل نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری یافت (05/0p<). اما اعمال LFS در طی کیندلینگ هیپوکامپ در هیچ کدام از پارامترهای ذکر شده تفاوت معنی داری را با گروه شاهد نشان نداد.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، اعمال تحریک الکتریکی با فرکانس پائین در طی کیندلینگ هیپوکامپ، میزان فعالیت حرکتی را کاهش و تعادل را بهبود بخشید.

   واژه های کلیدی: کیندلینگ هیپوکامپ، تحریک الکتریکی با فرکانس پایین، تعادل، فعالیت حرکتی،  آزمون روتارود،  آزمون جعبه باز، موش صحرایی.

 

Study the effect of electrical low-frequency stimulation during epileptogenesis of dorsal hippocampal on balance and locomotor activity in adult male rats

 

Moghaddasi R1, Moazedi A.A2, Ghotbeddin Z3, Akhond MR4

1-PhD student of physiology, Department of Biology, Faculty of science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

2- Professor of physiology , Department of Biology, Faculty of science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

3- Assistant professor of physiology, Department of Basic Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

4- Department of Statistics, Mathematical Sciences and Computer Faculty, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

 

 

Abstract

Background & objectives: Epilepsy is the third major neurological disorder and more than 70 million people suffering from that in the world. Epileptic focus cause motor impairment by sending projections to different area of the brain such as area which are related to control movement and balance. Apply direct electrical stimulation to epileptic focus in the form of low frequency stimulation (LFS) can be a proper therapeutic option for suppressing these projections and controlling motor activity. Therefore, in this research, we had studied the effect of electrical low-frequency stimulation during the epileptogenesis of dorsal hippocampal by kindling method on balance and locomotor activity in adult male rat.

Methods: In this study, 50 rats were randomly divided into 5 groups: Control, Sham, Kindled, LFS and KLFS. Animals in the Kindled group stimulate rapidly by daily stimulation of dorsal hippocampus (12 stimulation per day, 1 ms pulse duration at 50Hz for 3 seconds). While animals in the Sham and control groups did not receive any stimulation. In the LFS groups, four LFS package at a frequency of 1 Hz were applied daily after the termination of kindling stimulation. At the end of stimulation open field and rotarod tests were used to assessment the motor activity and balance.

Results:  Results of open field test showed significantly increased in the number of rearing frequency and grooming in the Kindled group compared to the sham group respectively by (p <0.05) and (p <0.05). Balance in the Kindled group was significantly decreased compared to control group (p <0.05). But, LFS induction during hippocampal kindling did not show any significantly difference in any of the mentioned parameters with the sham group

Conclusions: According to results, applying low-frequency electrical stimulation during hippocampal kindling reduced motor activity and improved balance.

Keywords: Hippocampal Kindling, Low Frequency Electrical Stimulation, Balance, locomotor Activity, Rotarod Test, Open field Test, Rat.

دریافت اصل مقاله

http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3654-fa.html&sw=%D8%B1%D8%B6%D8%A7+%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3%DB%8C

 

  • Reza Moghaddasi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی