ارزشیابی راهنمای برنامه درسی زیستشناسی
الف- اختصاص کتاب مجزای آزمایشگاه با نمره و ساعت آموزشی مجزا در مباحث جانوری و گیاهی.
ب- پیگیری و تغییر ساعات آموزش زیست شناسی به صورت 1+4 در رشته تجربی.
ج- تعریف پروژه های دانش آموزی در مباحث علوم زیستی به منظور آشنائی دقیق و علمی با روش علمی.
2- به نظر می رسد چهارچوب کلی آموزش زیست شناسی به نحو شایسته ای گردآوری و تنظیم شده است؛ ولی تنظیم محتوا و تطبیق آن با اهداف مطروحه بسیار مهم است. امید است به نحو مطلوب و شایسته انجام گیرد.
3.به نظر می رسد حجم آموزش های زیست محیطی ؛ بهداشت و تنظیم خانواده که ارتقای آنها از مصادیق توسعه پایدار در هر جامعه ای می باشد ؛ نسبت به گذشته بیشتر ولی در مجموع برای نیاز جامعه امروز ما کم رنگ تر است.
4. به نظر می رسد تدوین کتب جداگانه برای آموزش مباحث گیاهی ؛ جانوری ؛ زیست شناسی سلولی – ملکولی و ژنتیک با توجه به رویکردهای جهانی در رشته زیست شناسی و جایگاه این علم در جهان مورد استقبال دبیران زیست شناسی و باعث ارتقای دانش پایه دانش آموزان رشته تجربی گردد.
5.مباحث زیست شناسی سلولی و ملکولی ؛ بخاطر پیچیدگی و اهمیت ویژه در پیشدانشگاهی منظور گردد.
6.مباحث رفتار که نسبتا ساده می باشد در سال سوم منظور شود.
7.برنامه آموزش زیست شناسی برای سایر رشته ها مشخص نیست. به نظر می رسد به منظور نهادینه شدن آموزش های عمومی زیست شناسی علاوه بر سال اول دبیرستان در سایر سنوات تحصیلی (حداقل در سال دوم ) نیز لحاظ شود.
8.شناسائی و رده بندی جانداران برای رشته تجربی به صورت تخصصی و گسترده و برای سایر رشته ها به صورت خلاصه و با هدف آشنائی با محیط زیست و حیات وحش ایران باشد. مشاهد می شود دروس جغرافیا و شیمی در زمینه محیط زیست و بهداشت از ما پیشی گرفته اند( نگاه به شیمی برای زندگی و کتب جغرافیا)
9. به نظر می رسد مباحث تکامل سوالات متعددی را برای دانش آموزان به ویژه در آموزه های دینی ایشان مطرح می سازد. بنابراین ضرورت لحاظ شدن نقطه نظرات دانشمندان مسلمان در این زمینه به صورت روشن و شفاف احساس می شود.
10.با حساب سرانگشتی ؛ دانش آموزان رشته ریاضی چندین برابر دانش آموزان رشته تجربی دروس ریاضی ( در مقایسه با زیست شناسی – درس اصلی رشته تجربی) می خوانند. حتی در رشته تجربی دانش آموزان دروس ریاضی را بیشتر از زیست شناسی می خوانند. با توجه به اینکه زیست شناسی درس کلیدی رشته تجربی می باشد ؛ فشرده کردن برنامه آموزش زیست شناسی نتیجه مطلوتی به دنبال نداشته و ندارد.
11.ماهیت خاص دروس زیست شناسی که همراه با اصطلاحات و مفاهیم نامانوس است. همراه با برنامه آموزشی فشرده ؛ بدون آزمایشگاه و اردوهای علمی؛ دانش آموزان را نسبت به رشته تجربی بی علاقه ساخته است.
12.در کتب زیست شناسی فعلی برخی از مباحث برخلاف اهمیت و پیچیدگی چندان مرود توجه قرار نگرفته اند.مانند سیستم عصبی؛ چشم ؛ گوش؛ مباحث سلولی و ملکولی؛ ایمنی و گیاه شناسی. امیدواریم در کتب آینده بین اهمیت و حجم مطالب درسی رابطه معقولی برقرار باشد.
13.پیشنهاد می شود پشت جلد کتب زیست شناسی به معرفی زیست شناسان ایران و جهان و مراکز علمی وتحقیقاتی زیست شناسی مزین گردد.
14.پیشنهاد می شود در مباحث مختلف مثال هایی از کاربردهای عینی زیست شناسی در زندگی گنجانده شود.
15.معرفی رشته های زیست شناسی ؛ به ویژه رشته های جدید در کتب درسی گنجانده شود.
16- کتابی هایی جداگانه وبصورت پیوست با کتاب درسی مانند کتاب جغرافیایی استان باتوجه به شرایط زیستگاهها در مناطق ومشخص کردن گونه های موجود با تلفیقی از مطالب مبتنی برمحیط زیست ومنلبع طبیعی تالیف گردند(ترجیحا سال دوم تجربی).
17- به منظور تقویت اهداف برنامه ملی درسی در زیست شناسی ضروری می نماید که در جای جای کتب درسی از دانشمندان ایرانی مثل ابن سینا نام برده شود. مثلا در تغذیه و در طب.
ô مؤید باشید ô
- ۰۲/۰۳/۰۲