نقش معلمان در فرایند توسعه و آموزش علوم تجربی
نقش معلمان در فرایند توسعه و آموزش علوم تجربی
دکتر رضا مقدسی
مقدمه
به نظر میرسد انجام هر گونه فعالیتی توسط افراد به نوع نگرش آنها به زندگی، انسان و جهان بر میگردد. مثلا اینکه معلم خوبی باشیم یا نه و یا اینکه فردی خیرخواه باشیم یا فرصت طلب و درستکار باشیم یا خیر، بسته به آموزش و نوع نگرش ما به زندگی و انسان دارد. امروزه آموزش دغدغه اصلی انسانهای فرهیخته است. از طرف دیگر آموزش علوم تجربی جزو لاینفک آموزش کودکان در سرتاسر جهان است. وقتی از آموزش صحبت می شود، نمیتوان بدون توجه به انسان، ویژگیها، نیازها و آینده او به این امر همت گماشت. چرا که انسان موجودی چندبعدی با آرزوها و نیازهای بسیار متنوع و متفاوت است. پیشتر که جوامع سنتی بودند، نیاز به آموزش چندان جدی نبود و یادگیریها عمدتا از طریق تجربه انجام میگرفت. ولی در جوامع انسانی کنونی، با سرعت بالای علم و فناوری، نیاز به آموزش هدفمند و کارآمد امری اجتناب ناپذیر و از مظاهر مهم توسعه یافتگی است. آموزش به عنوان فعالیت محوری توسعه یافتگی جوامع میباشد و آموزش و پرورش وظیفه اصلی آموزش را در جامعه به دوش میکشد. بنابراین پیمودن مسیرسخت رسیدن به توسعه بدون آموزش و پرورش کارآمد نشدنی است. معلمان مجریان برنامه های آموزشی هستند. بنابراین معلمان متخصص و متعهد می توانند تسهیل گر توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشند. معلمانی که آموزشهای تخصصی و حرفهای به خوبی فراگرفته باشند و تعهد دینی و اخلاقی به آموزش و پرورش در ایران داشته باشند.
در این نوشتار ضمن تاکید بر تعاریف مختلف از انسان به تبیین اهمیت آموزش در رشد فردی و اجتماعی انسان پرداخته میشود. سپس ضمن ارائه تعاریف مختلف از توسعه و توسعه یافتگی و معرفی شاخصهای آن، نقش معلمان را در فرایند توسعه و آموزش علوم تجربی در آینده بشر بررسی میشود.
- ۰ نظر
- ۰۵ اسفند ۰۳ ، ۲۳:۱۵