دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۱ مطلب در اسفند ۱۴۰۳ ثبت شده است

نقش معلمان در فرایند توسعه و آموزش علوم تجربی

Reza Moghaddasi | يكشنبه, ۵ اسفند ۱۴۰۳، ۱۱:۱۵ ب.ظ

نقش معلمان در فرایند توسعه و آموزش علوم تجربی

دکتر رضا مقدسی

مقدمه

به نظر می­رسد انجام هر گونه فعالیتی توسط افراد به نوع نگرش آنها به زندگی، انسان و جهان بر می­گردد. مثلا اینکه معلم خوبی باشیم یا نه و یا اینکه فردی خیرخواه باشیم یا فرصت­ طلب و درستکار باشیم یا خیر، بسته به آموزش و نوع نگرش ما به زندگی و انسان دارد. امروزه آموزش دغدغه اصلی انسان­های فرهیخته است. از طرف دیگر آموزش علوم تجربی جزو لاینفک آموزش کودکان در سرتاسر جهان است. وقتی از آموزش صحبت می شود، نمی­توان بدون توجه به انسان، ویژگی­ها، نیازها و آینده او به این امر همت گماشت. چرا که انسان موجودی چندبعدی با آرزوها و نیازهای بسیار متنوع و متفاوت است. پیشتر که جوامع سنتی بودند، نیاز به آموزش چندان جدی نبود و یادگیری­ها عمدتا از طریق تجربه انجام می­گرفت. ولی در جوامع انسانی کنونی، با سرعت بالای علم و فناوری، نیاز به آموزش هدفمند و کارآمد امری اجتناب­ ناپذیر و از مظاهر مهم توسعه­ یافتگی است. آموزش به عنوان فعالیت محوری توسعه ­یافتگی جوامع می­باشد و آموزش و پرورش وظیفه اصلی آموزش را در جامعه به دوش می­کشد. بنابراین پیمودن مسیرسخت رسیدن به توسعه بدون آموزش و پرورش کارآمد نشدنی است. معلمان مجریان برنامه ­های آموزشی هستند. بنابراین معلمان متخصص و متعهد می توانند تسهیل ­گر توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشند. معلمانی که آموزش­های تخصصی و حرفه­ای به خوبی فراگرفته باشند و تعهد دینی و اخلاقی به آموزش و پرورش در ایران داشته باشند.

در این نوشتار ضمن تاکید بر تعاریف مختلف از انسان به تبیین اهمیت آموزش در رشد فردی و اجتماعی انسان پرداخته می­شود. سپس ضمن ارائه تعاریف مختلف از توسعه و توسعه یافتگی و معرفی شاخص­های آن، نقش معلمان را در فرایند توسعه و آموزش علوم تجربی در آینده بشر بررسی می­شود.

https://sedayemoallem.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86/item/25305-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%DB%8C

  • Reza Moghaddasi