دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی

ضرورتها و دلائل حذف یا کاهش کنکور در پذیرش دانشگاهها

Reza Moghaddasi | يكشنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳ ب.ظ

ضرورت ها و دلایل حذف  یا کاهش سهم کنکور و راه های جذب دانشجو (پائیز 1390)

1- آزمون های پایانی از کیفیت مناسب برخوردار نیستند و آموزه های دانش آموزان را به درستی ارزشیابی نمی نمایند         تأکید بر مطالب کم اهمیت و حفظی

                      تحلیل سوالات نهائی سوم گویا است

2- روش های آموزش نادرست است. مثلاً آموزش با شیوة پرسش و پاسخ که سطح توقعات دانش آموزان را از کلاس درس به نازل ترین درجه می رساند

                  بدون استفاده از آزمایشگاه، روش های تدریس فعال، کارگروهی و...

3- انتظارات ناصحیح مدیران و مسئولین ارزیابی کارمعلم که فقط مبتنی بر نتیجة پایانی است.

                  نتیجه محوری مبتنی بر درصد قبولی

4- عدم توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و مقایسة همة دانش‌آموزان و همه معلمان با یکدیگر.       

                       مقایسه مدارس خاص و مدارس معمولی با یکدیگر

5- انتظارات ناصواب دانش آموزان از درس زیست شناسی و تأکید بر سؤالات حفظی با حیطه پایین یادگیری.

                  زیست شناسی درسی ویژه است نه ریاضی نه الهیات و تاریخ.

6- تغییر شیوة پذیرش دانشجو: دانشگاهها مبتنی بر ارزشیابی مستمر سه ساله به جای ماراتون کنکور می‌باشد.

 

 

سوال مهم:  تفکیک دانش آموزان چگونه انجام شود؟

            پاسخ:  آزمون های مستمر سه ساله به صورت نهایی و متمرکز.

( اگر همه شب قدر بودی ، شب قدر بی قدر بودی)

نکته های مهم:

1) استاندارد سازی سؤالات نهایی.

2) مراقبت و تصحیح صحیح سوالات بدون توجه به منطقه و مدرسه و دانش آموزان و اجتناب از پارتی بازی

 

آیا ادعای حذف کنکور درست است؟ یا فقط یا ادعا است. اگرحذف کنکور یا تضعیف کنکور صورت بگیرد چه راهکاری برای پذیرش دانشجویان اتخاذ شود؟

* به نظر می رسد با توجه به شرایط حاکم بر نظام اداری ایران، انجام این کار  منجر به گسترش فساد فراوان، حق کشی بسیار و افت کیفیت دانشگاهها با توجه به ورود افراد ضعیف به دانشگاههای معتبر می شود) نظر شما چیست؟

 

نتیجه گیری کلی:

  • سهم کنکور در پذیرش دانشگاه باید ضعیف شود،
  • کیفیت آموزش ارتقاء یابد
  • استرس کنکور از بین برود
  • آموزش های غلط کاهش یابد.
  • Reza Moghaddasi

کنکور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی