ضرورتها و دلائل حذف یا کاهش کنکور در پذیرش دانشگاهها
ضرورت ها و دلایل حذف یا کاهش سهم کنکور و راه های جذب دانشجو (پائیز 1390)
1- آزمون های پایانی از کیفیت مناسب برخوردار نیستند و آموزه های دانش آموزان را به درستی ارزشیابی نمی نمایند تأکید بر مطالب کم اهمیت و حفظی
تحلیل سوالات نهائی سوم گویا است
2- روش های آموزش نادرست است. مثلاً آموزش با شیوة پرسش و پاسخ که سطح توقعات دانش آموزان را از کلاس درس به نازل ترین درجه می رساند
بدون استفاده از آزمایشگاه، روش های تدریس فعال، کارگروهی و...
3- انتظارات ناصحیح مدیران و مسئولین ارزیابی کارمعلم که فقط مبتنی بر نتیجة پایانی است.
نتیجه محوری مبتنی بر درصد قبولی
4- عدم توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان و مقایسة همة دانشآموزان و همه معلمان با یکدیگر.
مقایسه مدارس خاص و مدارس معمولی با یکدیگر
5- انتظارات ناصواب دانش آموزان از درس زیست شناسی و تأکید بر سؤالات حفظی با حیطه پایین یادگیری.
زیست شناسی درسی ویژه است نه ریاضی نه الهیات و تاریخ.
6- تغییر شیوة پذیرش دانشجو: دانشگاهها مبتنی بر ارزشیابی مستمر سه ساله به جای ماراتون کنکور میباشد.
سوال مهم: تفکیک دانش آموزان چگونه انجام شود؟
پاسخ: آزمون های مستمر سه ساله به صورت نهایی و متمرکز.
( اگر همه شب قدر بودی ، شب قدر بی قدر بودی)
نکته های مهم:
1) استاندارد سازی سؤالات نهایی.
2) مراقبت و تصحیح صحیح سوالات بدون توجه به منطقه و مدرسه و دانش آموزان و اجتناب از پارتی بازی
آیا ادعای حذف کنکور درست است؟ یا فقط یا ادعا است. اگرحذف کنکور یا تضعیف کنکور صورت بگیرد چه راهکاری برای پذیرش دانشجویان اتخاذ شود؟
* به نظر می رسد با توجه به شرایط حاکم بر نظام اداری ایران، انجام این کار منجر به گسترش فساد فراوان، حق کشی بسیار و افت کیفیت دانشگاهها با توجه به ورود افراد ضعیف به دانشگاههای معتبر می شود) نظر شما چیست؟
نتیجه گیری کلی:
- سهم کنکور در پذیرش دانشگاه باید ضعیف شود،
- کیفیت آموزش ارتقاء یابد
- استرس کنکور از بین برود
- آموزش های غلط کاهش یابد.