طراحی آزمایش
الف) سه گیاه آبزی با شرایط یکسان و طبق شکل کتاب انتخاب کرده و آن ها را برای آزمایش در شرایط مشابهی قرار می دهیم، بجز آنکه گیاه اول را در اتاقی با نور بسیار کم، دومی را در اتاقی با نور متوسط و سومی را در اتاقی با نور بیشتر قرار می دهیم. مشاهده می شود که در گیاه سوم نسبت به دومی و گیاه دوم نسبت به اولی، تعداد حباب های اکسیژن بیشتری آزاد می شود. این امر بیان کنندة آن است که شدت فتوسنتز در شدت نورهای مختلف، متفاوت است.
ب) سه گیاه آبزی با شرایط یکسان و طبق شکل کتاب انتخاب کرده و آن ها را برای آزمایش در شرایط مشابهی قرار می دهیم، بجز آنکه گیاه اول را در اتاقی با دمای کم (مثلا 10 درجة سانتی گراد)، دومی را در اتاقی با دمای متوسط (مثلا 20 درجة سانتی گراد)، و سومی را در اتاقی با دمای بیشتر (مثلا 30 درجة سانتی گراد)، قرار
می دهیم. مشاهده می شود که در گیاه سوم نسبت به دومی و گیاه دوم نسبت به اولی، تعداد حباب های اکسیژن بیشتری آزاد می شود. این امر بیان کنندة آن است که شدت فتوسنتز در شدت دماهای مختلف، متفاوت است.
3. بررسی اثرات ویتامین ب1 بر قابلیت های حرکتی کبوتر معمولی
برای انجام آزمایش دو گروه کبوتر انتخاب می نمائیم: گروه شاهد و گروه تجربی. هر گروه شامل 30 عدد کبوتر می باشند. کبوتر ها از نظر نژاد، سن و سایر ویژگیها کاملا شبیه یکدیگرند. افراد هر دو گروه در شرایط مناسب و مطلوبی از نظر دسترسی به آب، غذا و... در حیوانخانه نگهداری می شوند. کبوترهای گروه شاهد با برنج سبوس دار، که منبع غنی از ویتامین B1 می باشد، تغذیه می شوند. در حالی که کبوترهای گروه تجربی با برنج بدون سبوس تغذیه می شوند؛ یعنی از منبع غذائی ویتامین B1 محروم شده و دچار عارضه فقر ویتامینی می شوند. در طول سه هفته ، هر روز ضمن تغذیه ی کبوترها ، آنها از نظر فعالیت های حرکتی نیز تست خواهند شد. بعد از گذشت ده روز مشاهده می شود که کبوترهای گروه تجربی دچار اختلال در حرکت شده و سرانجام فلج می شوند و قادر به حفظ تعادل خود نمی باشند. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که" به نظر می رسد کمبود شدید ویتامین B1 باعث فلج حرکتی و سرانجام مرگ کبوترهای گروه تجربی شده است."
- ۰۱/۱۲/۰۵