دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

نقد آموزش زیست شناسی در مدارس ایران

Reza Moghaddasi | جمعه, ۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۵۱ ق.ظ

نقد آموزش زیست شناسی در مدارس ایران

رضا مقدسی

Email: ghr.moghaddasi@gmail.com

 

چکیده

بشر امروزی با بحران های عدیده­ای مواجه است، که یافتن راه حل آنها بدون کمک  و راهنمایی دانشمندان علوم زیستی امکان پذیر نمی باشد. کشور ما نیز در چند دهه­ی اخیر به دلیل تغییرات جدی در اقلیم و محیط زیست، دچار مشکلات طاقت فرسایی در زمینه سلامتی افراد و تغذیه شده است. مدیریت ناکارآمد، بدون توجه به شاخص­های توسعه علمی پایدار در استفاده از منابع طبیعی و ضعف بنیادین آموزشی ما را با چالش­های نگران کننده­ای مواجه کرده است؛ که تامین آب شرب مردم ساده­ترین آن می باشد. شاید به جرات بتوان گفت، بیشتر مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی موجود، با آموزش صحیح  قابل حل می بودند و شاید ره به چنین بیراهه­ای نمی بردند. ولی نکته قابل تامل این است که آموزش زیست شناسی در ایران، شاید مثل سایر علوم پایه، به هیچ عنوان کاربردی نیست؛ یعنی مهارت­های لازم را برای زندگی امروزی به دانش آموزان آموزش نمی دهد. از طرف دیگر، نگاه کلان مدیریت جامعه به آموزش زیست شناسی نارسا و ناصحیح می باشد. زیست شناسی مدارس همان علمی است که پایه های  زیست فناوری، علوم شناختی و ده­ها رشته­ی پیشروی دیگر، در دنیای حاضر، از آن بنا نهاده می شود. همچنین بیش ار 70 درصد تحقیقات جهانی و تولید علم و فناوری در حیطه علوم زیستی می باشد. چهار علم زیست فناوری، فناوری نانو، علوم اطلاعات و ارتباطات و علوم شناختی رشته های برتر علمی حال حاضر جهان شناخته می شوند. زیست فناوری به تنهایی حدود چهل درصد فناوری­های مدرن  را شامل می شود. بنابراین با وجود پیشرفت­های اخیر کشور، که بسیار مهم و امید بخش می باشد، لازم است به منظور شتاب بخشیدن به این فرایند،  نیم نگاهی هم به آموزش علوم در مدارس داشته باشیم. با توجه به این که زیست شناسی نقطه تلاقی فیزیک، شیمی و ریاضی است. بنابراین می تواند موتور محرکه علمی کشور باشد.

ارتقای جایگاه واقعی علم زیست شناسی نیازمند تغییرات روزآمد کارشناسی در سرفصل­ها و متون درسی متناسب با پیشرفت­های علمی جهان و نیازهای واقعی جامعه می باشد. به علاوه توجه جدی به روش­های صحیح آموزش عملی زیست شناسی(در آزمایشگاه و طبیعت) به همراه بهینه سازی امکانات آموزشی، در تعمیق و تفهیم مفاهیم زیستی و انتقال مهارت­های علمی و فرهنگی لازم به دانش آموزان بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. آموزش عمومی بهداشت و محیط زیست در کلیه رشته­های تحصیلی دوره دبیرستان، اجرای پروژه­های عملی درباره مسائل ملی و منطقه­ای محیط زیست و بهداشت با هدف آشنایی با روش تحقیق در زیست شناسی نقش بسیار تعیین کننده­ای در مقابله با بحران­های زیست محیطی حال و آینده دارد.

 ایجاد رشته تخصصی آموزش زیست شناسی در دانشگاه­ها و برگزاری کرسی آزاد نظریه پردازی و رشته تخصصی تکامل به منظور تبیین مبانی نظری خلقت از دیدگاه ادیان و مقایسه آن با نظریه جدید تکامل چراغ را هدایت آیندگان خواهد بود. اجتناب از مرکزگرائی در تالیف کتب درسی، ضرورت تدریس مبانی رده­بندی جانداران در دوره دبیرستان، ضرورت آموزش جدی کار با نرم افزارهای رایانه­ای زیست شناسی، برگزاری کنفرانس­های سالانه آموزش زیست شناسی، به همراه دوره­های تخصصی ضمن خدمت ویژه دبیران زیست شناسی، و ایجاد کلاس درسی ویژه تدریس زیست شناسی در مدارس از نکات مورد توجه در این زمینه می باشد.

واژه­های کلیدی: علم زیست شناسی، آموزش در مدارس

  • Reza Moghaddasi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی