دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

جامعه بر مدار کرونا دکتر رضا مقدسی

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰ ق.ظ

مهم­ترین درسی که باید فرا گرفته باشیم، ضعف انسان هوشمند در مقابل قهر طبیعت است. چنان که ملاحظه می­کنیم، با وجود پیشرفت­های شگرف بشریت در علم و فناوری و به ویژه دانش پزشکی و درمان بیماری­ها، یارای مقابله با این ذره نانومتری را نداریم. انگار داستان فرعون دوباره تکرار شده است. امید است، این موجود نادیدنی، راه تعالی به سوی آفریدگار جهان و زندگی همراه با معنویت و اخلاق را به بشریت، دوباره بیاموزاند. هر چند ارتباط دنیای ماده با متافیزیک برای برخی از انسان­ها امری غیرمعمول است!!!!

طبیعت دارای مجموعه­ای از عناصر زنده و غیر زنده است، که روابط هوشمندانه و بسیار پیچیده­ای با یکدیگر دارند. البته ویروس­ها، موجودات متفاوتی هستند، که جز درون یاخته­های موجود زنده­ی میزبان قابلیت­های حیاتی را به نمایش نمی­گذارند. دانشمندان فرضیه­های متفاوتی درباره منشا ویروس کووید 19 مطرح کرده­اند. شاید جنجالی­ترین و نفرت­انگیزترین آنها، دستکاری ژنوم ویروس­ در آزمایشگاه­های میکروبی است، که چنین نتیجه مخربی را به بار آورده است. مطالعه دقیق توالی­های ژنوم ویروس حاکی از وجود توالی­های نوکلئوتیدی غیرمعمول در آن می­باشد؛ که دلیلی بر این مدعاست. البته، فرضیه­های دیگر نیز، به نوبه خود دلائلی دارند. ولی، اثبات هر یک از این فرضیه­ها سال­ها زمان می­برد.

این ویروس تاکنون بیش از 160 میلیون نفر را آلوده کرده است و نزدیک به سه و نیم میلیون نفر را در سرتاسر جهان به کام مرگ کشیده است. در کشور ما نیز آمار نگران کننده­ای از مبتلایان و میزان مرگ و میر به ثبت رسیده است که هر روز از طریق رسانه­های رسمی منتشر می­شود. بر اساس آمار منتشره در سامانه worldometers  تاکنون نزدیک به سه میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده­اند که در حدود 79 هزار نفر فوت کرده­اند، یعنی 5 برابر میزان فوتی­های سالانه ناشی از تصادفات رانندگی. به عبارتی، 925 نفر به ازای هر یک میلیون نفر از جمعیت 84 میلیونی ایران فوت کرده­اند. این آمار بسیار تکان دهنده و تامل برانگیز است. خسارات مادی ناشی از  این بیماری، به صنایع و مشاغل، بالغ بر میلیاردها دلار می­­رسد.

نکته جالب این است که فعلا آینده چندان روشنی از وضعیت خود در ارتباط با این بیماری مهلک نداریم. چه بسا ویروس کووید 19 سالیان متمادی در جهان جولان دهد و بشریت را با چالش­های جدیدی مواجه سازد. بنابراین، باید امیدوار باشیم که دانشمندان رویا پرداز و بی اخلاق، به خاطر مطامع و منافع امپریالیسم جهانی و صاحبان قدرت، به اهمیت روابط بین جانداران احترام بگذارند و از دستکاری ژنوم موجودات زنده به شدت اجتناب کنند و به ماهیت طبیعت احترام بگذارند.

نکته دیگری که حائز اهمیت است و نقش مهمی به ویژه در امر آموزش مجازی داشته است، فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بی­شک، بدون دسترسی به اینترنت مناسب و ابزارهای ارتباطی کارآمد، امکان آموزش مطلوب و برقراری ارتباط موثر بین معلمان، اساتید با دانش آموزان و دانشجویان وجود نمی­داشت. هزینه سنگین تهیه امکانات سخت افزاری و استفاده از شبکه اطلاعات ملی و جهانی نیز معضل دیگری است که برخی از فراگیران را از دسترسی به آموزش مجازی محروم کرده است. به علاوه، سرعت پائین اینترنت در کشور ما، در مقایسه با کشورهای همتراز و حتی پائین­تر، نیز امری مشهود است. یادگیری مهارت­های لازم برای استفاده مناسب فناوری ICT از قبیل مهارت­های تهیه محتوای آموزشی و استفاده از برنامک­ها و سامانه­های برخط برای همه ضروری است. شاید، تعریف قدیمی درباره سواد که " آشنایی با مهارت های اطلاعات و ارتباطات را عنصر مهم سواد می­دانستند" باید مورد توجه جدی قرار دهیم.

برخورداری از شرایط روحی_روانی مناسب، نقش مهمی در سلامت جسمی انسان­ها دارد. شیوع ویروس کرونا باعث قرنطینه خانگی و محدویت ارتباطات خانوادگی و اجتماعی شده است. در این شرایط، برخی از افراد با اتخاذ رویکردهای هوشمندانه، استرس ناشی از تنهایی را به خوبی مدیریت کرده­اند. این امر به ویژه درباره دانش­آموزان و دانشجویان اهمیت دارد؛ چون بدون آرامش روحی-روانی امکان مطالعه دروس و کسب نتایج مطلوب آموزشی امکان پذیر نیست. در نظرسنجی اجمالی از جامعه 500 نفری دانش آموزان متوسطه دوم، عمده دانش­آموزان استرس ناشی از تنهایی و ترس از بیماری کرونا، به همراه محدویت­های رفت و آمد خانوادگی را عامل مهم بازدارنده در موفقیت تحصیلی می­دانستند. امید است با توکل به خداوند متعال، که در سختی­ها بهترین تکیه­گاه روحی ما هست و همچنین با تغذیه مناسب، ورزش کافی، مطالعه­ی کتب مناسب و تماس مجازی با دوستان و آشنایان، شرایط روحی_روانی خود را بهبود ببخشیم. لذا، کسب نتایج تحصیلی مطلوب، بدون آرامش روحی و سلامت جسمی امکان پذیر نیست.

وجدان­کاری و انضباط اجتماعی عبارت است از احساس تعهد درونی به منظور رعایت الزاماتی که در ارتباط با کار مورد توافق قرار گرفته است. به بیان دیگر منظور از وجدان­کاری، رضایت قلبی، تعهد و التزام عملی نسبت به وظیفه­­هایی است که قرار است انسان آنها را انجام دهد. ایجاد نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری جدید برای آموزش مجازی مسئولیت معلمین و اساتید را سنگین تر از قبل کرده است. اینجانب در مصاحبه با اساتید و معلمانی که دغدغه جدی آموزش دارند، از سنگینی کار آموزش و زحمات طاقت فرسا در این شرایط سخن می گفتند. شاید علاوه بر تهیه امکانات سخت افزاری، یادگیری برنامک­ها و مهارت­های مورد استفاده در تهیه محتوای آموزشی مهم­ترین دغدغه معلمان و اساتید است. با وجود آزادی عمل و برخورداری از فضاهای مجازی مناسب در دانشگاه­ها، در آموزش و پرورش تمام فعالیت­ها به برنامک شاد محدود می­شود. این برنامک با وجود برخی قابلیت­های مناسب جوابگوی اغلب نیازهای آموزشی نیست. مثلا امکان برگزاری آزمون­های برخط استاندارد در این فضا ممکن نیست. امید است با افزودن قابلیت­های مناسب به برنامک شاد، امکان استفاده آن در آینده نیز فراهم شود.

بی­شک، از شروع بحران کرونا تاکنون، کادر درمانی بیشترین زحمات را در جهت مهار بیماری متقبل شده­است. جانفشانی و ازخودگذشتگی پزشکان و پرستاران و سایر انسان­های آزاده­ای که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، ستودنی و فراموش نشدنی است. جامعه ما، مدیون ابدی خانواده 300 انسان آزاده و نوع­دوست است، که در این شرایط تا پای جان تلاش کردند.

بهداشت‌ عبارتست‌ از نگهداری‌ و ارتقای‌ سلامت‌ و پیشگیری‌ از بیماریها و افزایش‌ قدرت‌ روحی‌، جسمی‌ و اقتصادی‌ در افرادی‌ که‌ به‌ علت‌ بیماری‌ ناتوان‌ شده‌اند. یکی‌ از فعالیت­های‌ سازمان‌ یافته‌ اجتماعی‌ است‌ که‌ به‌ منظور حفظ‌، ارتقاء و بازسازی‌ سلامت‌ افراد انجام‌ می‌گیرد و در برگیرنده‌ خدماتی‌ است‌ که‌ به‌ کل‌ جامعه‌ ارایه‌ می‌شود. بهداشت‌ فردی‌، شامل‌ دستورالعمل­هایی‌ است‌ که‌ در جهت‌ تأمین‌، حفظ‌ و ارتقای‌ بهداشت‌ و سلامتی‌ فرد به کار می‌رود. از ابتدای بحران کرونا دستوالعمل های متفاوتی درباره پیشگیری از سرایت بیماری از طرف مجامع بهداشتی -درمانی و افراد متخصص ارائه شده است. بر اساس نظرسنجی­های صورت گرفته سطح رعایت بهداشت فردی و عمومی در این شرایط به شدت متغییر بوده است. به طوری عدم توجه به دستوالعمل های بهداشتی باعث گسترش شدید بیماری در ایام خاصی مانند عیدنوروز و تعطیلات هفتگی شده است. امید می­رود با فرهنگ­سازی و آموزش­های مداوم بهداشت و محیط زیست شرایط مناسب­تری در آینده داشته باشیم.

ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید

هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند

  • Reza Moghaddasi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی