دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

تحریک الکتریکی مغز

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۶ ب.ظ

 

در سال­های اخیر استفاده­ های متعددی از روش­های تحریک مغز تحت عنوان بیوفیدبک و نوروفیدبک معمول شده است. برخی از مراکز درمانی برای بهبود و ارتقای عملکردی شناختی افراد و حتی ورزشکاران از این روش استفاده می­ کنند. به نظر می­ رسد، استفاده طولانی مدت تحریک الکتریکی مغز از طریق LTP و LTD اثرات ماندگاری بر عملکرد شناختی مغز می­ گذارد. 

روش درمانی تحریک عصبی شامل تحریک دستگاه عصبی محیطی (تحریک عصب واگ، تحریک نخاعی و تحریک زیرپوستی مغز) و تحریک عمقی مغز می­باشد. روش تحریک عمقی مغز ، به عنوان روش جایگزین و موثر، در بیماران مختلف عصبی مانند صرع مقاوم به دارو و غیرقابل درمان از طریق جراحی استفاده می­ شود. این روش، به اشکال گوناگون (تهاجمی و غیرتهاجمی)، با استفاده از تحریک الکتریکی با فرکانس پائین و فرکانس بالا، در مناطق آناتومیکی مختلف مغز مانند هسته­ های تالاموسی، جسم دم­ دار و هیپوکامپ  با روش­های کلینیکی و حیوانی مطالعه شده است. از این روش، برای درمان پارکینسون، افسردگی مزمن و حتی برای کاهش وزن و درد نیز استفاده می­ شود. ولی، سازوکار آن هنوز به درستی مشخص نشده است.

 

 

در ده سال اخیر روش ­های مختلف تحریک عمقی مغز مانند استفاده از امواج الکتریکی با فرکانس پائین به عنوان درمان جایگزین برای کاهش فعالیت مغز و حملات تشنجی مورد توجه محققین قرار گرفته است. در مطالعات بالینی درمان بیماران با تحریک الکتریکی مغز عوارضی از قبیل عفونت، خونریزی و تشنج ناشی از تحریک، اختلال حافظه و افسردگی بالا گزارش شده­ است. بنابراین، با وجود مجوز استفاده از این روش در انگلستان به دلیل خطرات احتمالی و فقدان اطلاعات دقیق درباره اثربخشی آن، به صورت محدود استفاده می­ شود. بنابراین، به نظر می­رسد تغییرات رفتاری موش­های صحرائی ناشی از اثرات شناختی ماندگار آن بر مغز می­ باشد.

 

 

تحریک عمقی مغز مانند استفاده از امواج الکتریکی با فرکانس پائین مزایای بی­ شماری برای بیماری­های نوروپاتولوژیکی مختلف دارد. این روش در کاهش علائم حرکتی بیماری پارکینسون، لرزش عضلانی، دیستونی و همچنین کاهش درد مزمن بسیار موثر است. به تازگی، اختلال وسواسی-اجباری و افسردگی مقاوم به درمان با این روش نتایج امیدبخشی داشته است. با این حال، به رغم این دستاوردهای بالینی، مکانیسم عمل دقیق تحریک عمقی مغز هنوز باید کاملا مشخص شود.

 

 

  • Reza Moghaddasi

کیندلینگ الکنریکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی