بی مهری به علوم زیستی
بی مهری به علوم زیستی، دانش پیشتاز قرن 21
رضا مقدسی
یادم هست، در سالهای 1374 تا 1377 که در مقطع کارشناسی ارشد رشتهی فیزیولوژی جانوری ، از گرایشهای زیست شناسی، در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل بودم. یکی از نکات جالبی که در مسافرتها و صحبت با همسفران معرفی رشتهی تحصیلی ام به عنوان دانشجو بود. چون در اکثر موارد زیست شناسی برا ی آنان نا شناخته بود ناچار رشتهی خود را علوم تجربی معرفی می کردم. اکنون با گذشت بیش از ده سال که در محیطهای مختلف آموزشی و دانشگاهی مشغول به تدریس می باشم، هنوز در خیلی موارد زیست شناسی را مهجور و مظلوم می بینم. مثلا اکثر مدیران مدارس برای یافتن دبیران مجرب ریاضی و فیزیک کلی تفحص می کنند و کلاسهای متعدد در طول سال برگزار می کنند ولی برای زیست شناسی... . "تو خود بخوان حدیث مفصل زین مجمل" . و این داستان در داشنگاه و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی همچنان ادامه دارد.
بشر امروزی با بحرانهای بزرگی از قبیل آلودگی و تخریب محیط زیست، کمبود آب شیرین، کمبود نفت و منابع انرژی، سوء تغذیه و بیماریهای مهلک مانند ایدز و مالاریا و ... روبهرو است. بی شک، حل این مشکلات بدون کمک زیست شناسان امکانپذیر نمی باشد. در سالهای اخیر پیشرفتهای شگرفی در زمینههای محتلف علوم زیستی مانند کنترل و درمان بیماریها، پیوند اعضای بدن انسان، تولید انواع جدید محصولات زراعی و باغی و ... حاصل شده است که نقش مهمی در افزایش سطح بهداشت و سلامتی جوامع بشری و تولید غذای مورد نیاز آنها داشته است. پیشرفتهای به دست آمده در رشتههای علوم زیستی به قدری سریع است که برای اینجانب که نزدیک به دو دهه از ورودم به این رشته می گذرد، کاملا ملموس است. خوب یادم هست حدود 15 سال پیش که در دورهی کارشناسی دبیری زیست شناسی در دانشگاه تربیت معلم تهران در کلاس سلولی و ملکولی دکتر احمد مجد ( از چهرههای ماندگار) وقتی صحبت از شگفتی ها و تحقیقات جدید این رشته به عمل آمد برای ما باورکردنی نبود. نمی توانستیم باور کنیم که روزی نه چندان دوردانش سلولی را به این جایگاه رفیع رساند. اکنون با گذشت نزدیک به دو دهه خیلی از آن آرزوها به واقعیت تبدیل شده است.
دانشمندان و زیست شناسان با مقایسهی کمی و کیفی مقالات ISI و پیشرفتهای به دست آمدهی علوم زیستی در ایران و جهان، زیست شناسی را علم پیشتاز قرن 21 می دانند و بر جایگاه رفیع این علم مهر تایید می زنند. این در حالی است که در کشور ما و به خصوص در آموزش و پرورش و دانشگاهها کمترین توجهی به آن می شود. به طوری که امروزه، یکی از دغدغههای اساسی همهی دبیران زیست شناسی، دانشجویان و اساتید این رشته، کم توجهی و بی مهری برنامهریزان و مدیران ارشد، اولیاء مدارس و حتی دانش آموزان و دانشجویان به درس زیست شناسی می باشد. در حالی که توانمندیها و قابلیتهای علوم زیستی بر کمتر کسی پوشیده است.
برای هر ایرانی غیرتمندی شنیدن نقاط ضعفِ کشور، به ویژه علم و فناوری، دردآور است. موسسات بینالمللی ایران را در بین تولیدکنندگان علمی جهان در مقام چهل و دوم قرار می دهند که در خور و شایستهی ملتی متمدن با سابقهی درخشان علمی و تاریخی نمی باشد. در این رتبهبندی کشورهای امریکا، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، چین، ایتالیا و کانادا رتبههای اول تا هشتم را دارا می باشند.
بررسی ها نشان می دهد که کشورهای پیشرفته جهان سهم عمده ای از درآمد ملی خود را صرف پژوهش در علوم زیستی (زیست شناسی سلولی و ملکولی، بیوشیمی، پزشکی، کشاورزی و فارماکولوژی ) می نمایند و رشته های فیزیک، شیمی، رایانه، ریاضی و مهندسی در رتبه های بعدی قرار دارند. سهم علوم زیستی در تحقیقات جهان 5/57 درصد و علوم فیزیکی (فیزیک، شیمی، ریاضی و مواد ) 5/42 درصد می باشد. این در حالی است که در ایران علوم زیستی 24 درصد و علوم فیزیکی 5/42 درصد از سهم کل تحقیقات کشور را به خود اختصاص می دهند. از طرف دیگر در رتبهبندی جهانی علوم زیستی ایران حائز رتبه 60 و شیمی حائز رتبه 44 می باشد. این آمار نشان دهنده توجه شایان و تلاش جدی کشورهای پیشرفته به علوم زیستی می باشد ولی در کشور ما به علوم زیستی توجه مناسب و شایسته نمی شود. البته، تلاشهای صورت گرفته در برخی عرصهها مانند سلولهای بنیادی، تولید داروهای جدید و شبیه سازی قابل تقدیر و ستودنی است
در حالی که بیشتر ژورنالهای علمی جهان در زمینهی بیولوژی می باشند، ولی در کشور ما سهم مجلات علوم زیستی نسبت به علوم فیزیکی بسیار اندک می باشد. آمار ارایه شده نشان دهندهی ضعف عمدهی ما و فاصلهی زیاد ما با کشورهای پیشرفته می باشد. رسیدن به استانداردهای جهانی نیاز به عزم ملی و حمایتهای همه جانبه مسئولین و کارگزاران از آموزش و تحقیقات دارد. البته در سالهای اخیر تلاشهای جدی به چشم می خورد. تعداد مقالات ایرانیان در مجلات بینالمللی در فاصلهی سالهای 1357 تا 1382 از 470 مورد به 3200 مورد افزایش یافته است که رشدی معدل 7 برابر را نشان می دهد. امید می رود در سالهای آینده شاهد جهش علمی در کشور به خصوص در علوم زیستی باشیم.
عوامل مؤثر بر تولید دانش عبارتنداز:
1- جذب دانشمندان توانا در زمینههای مختلف پژوهشی
2- برگزاری منظم و دوره ای همایشهای علمی و دورههای مشترک آموزشی
3- دعوت از اساتید معتبر و همکارهای علمی ملی و بین المللی
4- افزایش اطلاعات علمی در کشور، توسعهی دانشگاهها و مراکز آموزشی، دورههای بازآموزی، چاپ کتب و نشریات علمی
5- بهبود فضای بین المللی
6- توسعهی علوم بین رشتهای مانند بیوشیمی، بیوفیزیک، بیوشیمیوفیزیک و بیوتکنولوژی
7- تامین امکانات رفاهی مورد نیاز پژوهشگران
8- بسترسازی و افزایش امکانات مراکز تحقیقاتی
بنابراین برای پیشرفت علمی کشور در زمینه علوم زیستی سه راهکار پیشنهاد می شود:
1- توسعه بیولوژی
2- توسعه شیمی که همکار بیولوژی است
سرمایه گذاری دانشگاهها در زمینه بیولوژی
- ۹۴/۰۷/۲۰