جدول حیات و آموزش زیست شناسی دکتر رضا مقدسی
جدول حیات و آموزش زیست شناسی
دکتر رضا مقدسی
سامانه صدای معلم و روزنامه اترک
با وجود این که در عصر زیستشناسی مدرن به سر میبریم و چندین دهه است که دانشمندانِ این رشته، فناوریهای پیشرفتهای مانند کلونسازی ژنها، واکنش زنجیرهای پلیمراز (PCR; Polymerase Chain Reaction) و CRISPER (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) را به خوبی گسترش دادهاند. ولی در آموزش مقدماتی زیستشناسی ناگزیر به استفاده از مفاهیم اولیه زیستشناسی هستیم که در حیطه زیستشناسی سنتی میگنجد؛ مثل ردهبندی علمی جانداران، که در حدود سه قرن پیش توسط کارل لینه(Carl von Linné)، به شکل امروزی، پایهگذاری شده است. اهمیت این مطلب در زیستشناسی، دقیقا مانند آموزش ریاضیات است که با آموزش اعداد، جدول ضرب و چهارعمل اصلی شروع میشود و یا آموزش شیمی که با آموزش جدول تناوبی و نشانههای عناصر شروع میشود.
در این مقاله قصد دارم، به بررسی و اهمیت تاثیر آموزش ردهبندی جانداران بر یادگیری زیستشناسی در نظام آموزشی بپردازم و با ارائه الگویی نوین از معرفی کلی جانداران با عنوان جدول حیات(Life Table) به چند سوال مهم زیر پاسخ دهم:
آیا برای آموزش مقدماتی زیستشناسی عمومی در دوره دبیرستان، نیازی به آشنائی با مشخصات کلی و گروههای اصلی جانداران وجود دارد؟ ضرورت این کار چیست؟
چگونه میتوان دانشآموزان دبیرستانی را به نحو کارآمدی با گروههای اصلی جانداران آشنا کرد؟ تاثیر این فرایند در یادگیری مباحث مختلف زیستشناسی چیست؟
- ۰ نظر
- ۰۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۰۰