دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۱۳ مطلب در بهمن ۱۴۰۳ ثبت شده است

علم و شبه علم

Reza Moghaddasi | شنبه, ۲۷ بهمن ۱۴۰۳، ۰۹:۳۳ ب.ظ

علم (به انگلیسی: Science) تلاشی نظام‌مند است که دانش را در قالب توضیحات و پیش‌بینی‌های قابل آزمایش دربارهٔ تمامیت جهان می‌سازد و سازمان می‌دهد.

به‌طور کلی اطلاعات مجموعه‌ای از داده‌های خام و پردازش نشده است. پردازش اطلاعات علم را خلق می‌کند، و علمی که روشش تجربی و نتایجش آزمون پذیر و موضوعش جهان خارج باشد، علم تجربی نامیده می‌شود.

خرافات (جمع واژه عربی خرافه) به معنی اعتقاد غیرمنطقی و ثابت نشده به تأثیر امور ماورای طبیعت در امور طبیعی و به عبارت دیگر، هر نوع پندار عجیب برای مردم عوام است یعنی عقاید غیرواقعی.

شِبهِ‌علم (به انگلیسی: Pseudoscience) شامل گزاره‌ها، باورها یا اعمالی است که ادعا می‌کنند هم علمی و هم واقعی هستند، اما با روش علمی ناسازگار هستند. شبه علم اغلب با ادعاهای متناقض، اغراق‌آمیز یا غیرقابل ابطال مشخص می‌شود. تکیه بر سوگیری تأییدی به جای تلاش‌های جدی برای رد؛ عدم استقبال از ارزیابی توسط کارشناسان دیگر؛ عدم وجود شیوه‌های سیستماتیک هنگام ایجاد فرضیه‌ها؛ و تا مدت‌ها پس از بی اعتبار شدن فرضیه‌های شبه علمی به صورت تجربی ادامه یافت. باور به بشقاب‌پرنده‌ها، طالع‌بینی، کف‌بینی، ستاره‌بینی (آسترولوژی)،

علوم حاشیه‌ای به شاخه‌ای از دانش گفته می‌شود که نه جزو علوم دقیقه و نه از علوم غریبه هستند. برخی این علوم را به‌نوعی تلاش علم برای نزدیکی به حوزهٔ متافیزیک به مفهوم غیرافلاطونی می‌دانند. هم‌چنین برخی این علوم را روش‌هایی فکری و فرهنگی می‌دانند که توسط سیستم‌های علمی غالب در حاشیه قرار گرفته‌اند.  گاهی واژهٔ «علوم حاشیه‌ای» به جای شبه علم به کار برده می‌شود. سریال پرطرفدار فرینج محصول شبکهٔ تلویزیونی فاکس که از سال ۲۰۰۸ پخش آن آغاز شده به موضوع علوم حاشیه‌ای می‌پردازد.

  • Reza Moghaddasi

علم چیست

Reza Moghaddasi | شنبه, ۲۷ بهمن ۱۴۰۳، ۰۹:۱۰ ب.ظ

علم چیست؟ انواع آن کدام است؟

علم به مجموعه‌ای از دانش‌ها و روش‌های سیستماتیک اطلاق می‌شود که به بررسی و درک پدیده‌های طبیعی و اجتماعی می‌پردازد. علم به دنبال کشف حقایق، قوانین و اصولی است که جهان را توصیف می‌کنند و به ما کمک می‌کنند تا بهتر بفهمیم چگونه کار می‌کند. به طور کلی، علم یک ابزار قدرتمند برای درک و تغییر جهان است و نقش مهمی در پیشرفت بشر دارد. در اینجا به برخی از ویژگی‌ها و جنبه‌های کلیدی علم اشاره می‌شود:

1. روش علمی: علم معمولاً از روش علمی استفاده می‌کند که شامل مراحل مشاهده، فرضیه‌سازی، آزمایش فرضیه­ها، تحلیل داده‌ها و نتیجه‌گیری است.

2. تجربه‌پذیری: علم بر پایه تجربیات و شواهد استوار است. نتایج علمی باید قابل تکرار و تأیید توسط دیگران باشند.

3. توسعه و تغییر: علم یک فرآیند پویا است و به مرور زمان با کشفیات جدید و پیشرفت‌های فناوری تغییر می‌کند. نظریه‌های علمی ممکن است با شواهد جدید اصلاح یا رد شوند.

4. هدف علم: هدف علم درک بهتر جهان، پیش‌بینی پدیده‌ها و حل مسائل مختلف است. علم به ما کمک می‌کند تا فناوری‌های جدید توسعه دهیم و به بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها بپردازیم.

  • Reza Moghaddasi

مطالعه و یادگیری زیست شناسی

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۳، ۰۱:۱۸ ب.ظ

#روشهای_مطالعه_و_یادگیری_زیست شناسی

  1. یادگیری  زیست شناسی  https://www.aparat.com/v/osarA
  2. یادگیری زیست شناسی https://www.aparat.com/v/bigSm
  3. روش مطالعه زیست شناسی  https://www.aparat.com/v/01qrg
  4.  وبینار روشهای مطالعه و یادگیری زیست شناسی https://www.aparat.com/v/pIGeA
  5. روشهای مطالعه و موفقیت تحصیلی https://www.aparat.com/v/Yky9J
  6. مطالعه زیست شناسی https://www.aparat.com/v/jP4dT 
  7. حافظه و یادگیری زیست شناسی https://www.aparat.com/v/czuBg
  8. مطالعه و یادگیری زیست شناسی 1 https://www.aparat.com/v/wChK7
  9. مطالعه و یادگیری زیست شناسی 3 https://www.aparat.com/v/OxGqP
  10. مطالعه موثر https://www.aparat.com/v/CXrlu
  11. روشهای مطالعه و موفقیت تحصیلی https://www.aparat.com/v/Yky9J
  12. عصر زیست شناسی  https://www.aparat.com/v/wZPfb

****************************************

کانال آموزشی دکتر رضا مقدسی

      #کانال _آموزشی_زیست_شناسی_برای_همه در آپارات:  https://www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

      #کانال _آموزشی_زیست_شناسی_برای_همه در ایتا:  dr_rezamoghaddadi@

      #وبلاگ_آموزشی_ دغدغه_آموزش:  https://rezamoghaddasi.blog.ir/

      #صفحه آموزش دکتر مقدسی در لینکدین https://www.linkedin.com/in/dr-reza-moghaddasi-0a4bb982/

      رایانامه ارتباط با مدیر کانال : dr.moghaddasi52@gmail.com

با هم مدرسه بسازیم

آموزش کلید طلائی توسعه پایدارِ متوازن است و معلمان مجریانِ شریفِ این هدف متعالی از طریق آموزش هستند. وظیفه ذاتی معلمان در طول تاریخ بشری، تربیت انسان ها برای نیل به اهداف والای تربیتی و آموزشی و ساختن جوامع مترقی و متعالی  است. بنابراین معلمانِ شریف و شایسته با عمل به وظایفِ خود انسان سازی و تاریخ سازی می نمایند.

و مدرسه جایگاه مقدسی است که این رسالت مهم در آن به سرانجام می رسد و در طول تاریخ جاری می شود.

بنیاد آموزش دکتر مقدسی با اشراف به نقش بی بدیل معلم و مدرسه به دنبال بسط فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی در احیای آموزش اصیل و ماندگار است. برای نیل به این هدف مقدس، با استعانت از حضرت حق و امید به همکاری همه دلسوزان فرهنگ و ادب ایران زمین به ویژه اساتید دانشگاه و دانشجویان، دبیران و آموزگاران شریف ایران زمین در فضای مجازی و حقیقی  چشم امید دارد.

لذا از کلیه عاشقان فرهنگ و ادب ایران زمین به ویژه معلمان،  اساتید و دانش آموزان و دانشجویان در اقصی نقاط ایران و جهان استدعا داریم حداقل در دو مورد زیر به این پویش مقدس کمک نمایند:

  1. عضویت در صفحات مجازی مربوط به این پویش در آپارات، ایتا و بله

https://www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

https://eitaa.com/dr_rezamoghaddadi

https://t.me/dr_rezamoghaddasi52

  1. تولید حداقل یک ویدئوی آموزشی جهت بارگذاری در صفحات این پویش
  2. معرفی صفحات مربوط به پویش در فضا مجازی

ما بدان مقصدِ عالی نتوانیم رسید              هم مگر پیش نَهَد لطفِ شما گامی چند

دکتر رضا مقدسی

مدیر پویش با هم مدرسه بسازیم

Email: dr.moghaddasi52@gmail.com

https://rezamoghaddasi.blog.ir/

 

 

  • Reza Moghaddasi

آموزش زیست شناسی دوازدهم تجربی

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۳، ۰۱:۱۶ ب.ظ

 

 

#آموزش_زیست_شناسی3(دوازدهم_تجربی)

با هم مدرسه بسازیم

آموزش کلید طلائی توسعه پایدارِ متوازن است و معلمان مجریانِ شریفِ این هدف متعالی از طریق آموزش هستند. وظیفه ذاتی معلمان در طول تاریخ بشری، تربیت انسان ها برای نیل به اهداف والای تربیتی و آموزشی و ساختن جوامع مترقی و متعالی  است. بنابراین معلمانِ شریف و شایسته با عمل به وظایفِ خود انسان سازی و تاریخ سازی می نمایند.

و مدرسه جایگاه مقدسی است که این رسالت مهم در آن به سرانجام می رسد و در طول تاریخ جاری می شود.

بنیاد آموزش دکتر مقدسی با اشراف به نقش بی بدیل معلم و مدرسه به دنبال بسط فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی در احیای آموزش اصیل و ماندگار است. برای نیل به این هدف مقدس، با استعانت از حضرت حق و امید به همکاری همه دلسوزان فرهنگ و ادب ایران زمین به ویژه اساتید دانشگاه و دانشجویان، دبیران و آموزگاران شریف ایران زمین در فضای مجازی و حقیقی  چشم امید دارد.

لذا از کلیه عاشقان فرهنگ و ادب ایران زمین به ویژه معلمان،  اساتید و دانش آموزان و دانشجویان در اقصی نقاط ایران و جهان استدعا داریم حداقل در دو مورد زیر به این پویش مقدس کمک نمایند:

  1. عضویت در صفحات مجازی مربوط به این پویش در آپارات، ایتا و بله

https://www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

https://eitaa.com/dr_rezamoghaddadi

https://t.me/dr_rezamoghaddasi52

  1. تولید حداقل یک ویدئوی آموزشی جهت بارگذاری در صفحات این پویش
  2. معرفی صفحات مربوط به پویش در فضا مجازی

ما بدان مقصدِ عالی نتوانیم رسید              هم مگر پیش نَهَد لطفِ شما گامی چند

دکتر رضا مقدسی

مدیر پویش با هم مدرسه بسازیم

Email: dr.moghaddasi52@gmail.com

https://rezamoghaddasi.blog.ir/

  1. مولکولهای اطلاعاتی: نوکلئیک اسیدها https://www.aparat.com/v/JuqxB
  2. مولکولهای اطلاعاتی: نوکلئیک اسیدها https://www.aparat.com/v/JuqxB  
  3. پروتئین ها https://www.aparat.com/v/g7Pzr
  4. رو نویسی https://www.aparat.com/v/sjFl4
  5. به سوی پروتئین ها-بخش  1 https://www.aparat.com/v/MGfhv
  6. به سوی پروتئین ها-بخش 2 https://www.aparat.com/v/Ymx80
  7. تنظیم بیان ژن(کل)  https://www.aparat.com/v/ZPHnw
  8. تنظیم بیان ژن- بخش 1 https://www.aparat.com/v/wk5jW
  9. تنظیم بیان ژن- بخش  2 https://www.aparat.com/v/tri7w
  10. انتقال اطلاعات در نسلها https://www.aparat.com/v/GH6tw
  11. تغییر در ماده وراثتی جانداران https://www.aparat.com/v/9LS02
  12. تغییر در جمعیت ها https://www.aparat.com/v/9LS02
  13. تغییر گونه ها https://www.aparat.com/v/GJaLk
  14. تنفس یاخته ای بخش اول https://www.aparat.com/v/uXSyR
  15. تنفس یاخته ای بخش دوم https://www.aparat.com/v/znLRl
  16. فتوسنتز - بخش اول https://www.aparat.com/v/5Yp0I
  17. فتوسنتز- بخش دوم https://www.aparat.com/v/BfV6a
  18. فتوسنتز در شرایط دشوار https://www.aparat.com/v/DqTmP
  19. زیست فناوری و مهندسی ژنتیک  https://www.aparat.com/v/uKSH0
  20. مهندسی بافت https://www.aparat.com/v/pPtdx
  21. کاربردهای زیست فناوری https://www.aparat.com/v/E4p5y
  22. زیست فناوری 1 https://www.aparat.com/v/4MBSq
  23. زیست فناوری 2 https://www.aparat.com/v/kbieX
  24. زیست فناوری 3 https://www.aparat.com/v/kbieX
  25. وبینار ملی  المپیاد زیست شناسی  https://www.aparat.com/v/21v6B
  26. روشهای مطالعه زیست شناسی https://www.aparat.com/v/OxGqP

********************************************************************************************

  • Reza Moghaddasi

آموزش زیست شناسی یازدهم تجربی

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۳، ۰۱:۱۵ ب.ظ

 

#آموزش_زیست_شناسی2(یازدهم_تجربی)

با هم مدرسه بسازیم

آموزش کلید طلائی توسعه پایدارِ متوازن است و معلمان مجریانِ شریفِ این هدف متعالی از طریق آموزش هستند. وظیفه ذاتی معلمان در طول تاریخ بشری، تربیت انسان ها برای نیل به اهداف والای تربیتی و آموزشی و ساختن جوامع مترقی و متعالی  است. بنابراین معلمانِ شریف و شایسته با عمل به وظایفِ خود انسان سازی و تاریخ سازی می نمایند.

و مدرسه جایگاه مقدسی است که این رسالت مهم در آن به سرانجام می رسد و در طول تاریخ جاری می شود.

بنیاد آموزش دکتر مقدسی با اشراف به نقش بی بدیل معلم و مدرسه به دنبال بسط فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی در احیای آموزش اصیل و ماندگار است. برای نیل به این هدف مقدس، با استعانت از حضرت حق و امید به همکاری همه دلسوزان فرهنگ و ادب ایران زمین به ویژه اساتید دانشگاه و دانشجویان، دبیران و آموزگاران شریف ایران زمین در فضای مجازی و حقیقی  چشم امید دارد.

لذا از کلیه عاشقان فرهنگ و ادب ایران زمین به ویژه معلمان،  اساتید و دانش آموزان و دانشجویان در اقصی نقاط ایران و جهان استدعا داریم حداقل در دو مورد زیر به این پویش مقدس کمک نمایند:

  1. عضویت در صفحات مجازی مربوط به این پویش در آپارات، ایتا و بله

https://www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

https://eitaa.com/dr_rezamoghaddadi

https://t.me/dr_rezamoghaddasi52

  1. تولید حداقل یک ویدئوی آموزشی جهت بارگذاری در صفحات این پویش
  2. معرفی صفحات مربوط به پویش در فضا مجازی

ما بدان مقصدِ عالی نتوانیم رسید              هم مگر پیش نَهَد لطفِ شما گامی چند

دکتر رضا مقدسی

مدیر پویش با هم مدرسه بسازیم

Email: dr.moghaddasi52@gmail.com

https://rezamoghaddasi.blog.ir/

  1. یاخته های بافت عصبی https://www.aparat.com/v/m639f
  2. ساختار دستگاه عصبی1  https://www.aparat.com/v/cAsjB
  3. ساختار دستگاه عصبی 2  https://www.aparat.com/v/xOXin
  4. گیرنده حسی https://www.aparat.com/v/571lK
  5. ساختار چشم https://www.aparat.com/v/fS7r6
  6. ساختار گوش https://www.aparat.com/v/dfuUT
  7. بویائی و چشائی https://www.aparat.com/v/h0HAK
  8. گیرنده های حسی در جانداران https://www.aparat.com/v/d2hr0
  9. اسکلت https://www.aparat.com/v/zU9r6
  10. ماهیچه و حرکت https://www.aparat.com/v/Nvqlk
  11. ارتباط شیمیائی https://www.aparat.com/v/2NWXq
  12. هورمونها https://www.aparat.com/v/dRauh
  13. غدد درون ریز https://www.aparat.com/v/A3hYS
  14. ایمنی غیر اختصاصی https://www.aparat.com/v/GumRP
  15. ایمنی اختصاصی https://www.aparat.com/v/1yxoD
  16. کروموزوم https://www.aparat.com/v/Rrt6Q
  17. تقسیم میتوز https://www.aparat.com/v/d4amN
  18. تقسیم میوز (کاستمان)  https://www.aparat.com/v/vUuhL
  19. تولید مثل جنسی گیاهان https://www.aparat.com/v/nV5tL
  20. تولید مثل جنسی گیاهان نهاندانه  https://www.aparat.com/v/wajLh
  21. تشکیل رویان در گیاهان نهاندانه https://www.aparat.com/v/c81uj
  22. تولید مثل جانوران https://www.aparat.com/v/Qoz7N
  23. گیرنده های انسولین https://www.aparat.com/v/hKnPR

********************************************************************************************

 

  • Reza Moghaddasi

آموزش زیست شناسی دهم تجربی

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۳، ۰۱:۱۳ ب.ظ

#آموزش_زیست_شناسی1 (دهم_تجربی)

با هم مدرسه بسازیم

آموزش کلید طلائی توسعه پایدارِ متوازن است و معلمان مجریانِ شریفِ این هدف متعالی از طریق آموزش هستند. وظیفه ذاتی معلمان در طول تاریخ بشری، تربیت انسان ها برای نیل به اهداف والای تربیتی و آموزشی و ساختن جوامع مترقی و متعالی  است. بنابراین معلمانِ شریف و شایسته با عمل به وظایفِ خود انسان سازی و تاریخ سازی می نمایند.

و مدرسه جایگاه مقدسی است که این رسالت مهم در آن به سرانجام می رسد و در طول تاریخ جاری می شود.

بنیاد آموزش دکتر مقدسی با اشراف به نقش بی بدیل معلم و مدرسه به دنبال بسط فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی در احیای آموزش اصیل و ماندگار است. برای نیل به این هدف مقدس، با استعانت از حضرت حق و امید به همکاری همه دلسوزان فرهنگ و ادب ایران زمین به ویژه اساتید دانشگاه و دانشجویان، دبیران و آموزگاران شریف ایران زمین در فضای مجازی و حقیقی  چشم امید دارد.

لذا از کلیه عاشقان فرهنگ و ادب ایران زمین به ویژه معلمان،  اساتید و دانش آموزان و دانشجویان در اقصی نقاط ایران و جهان استدعا داریم حداقل در دو مورد زیر به این پویش مقدس کمک نمایند:

  1. عضویت در صفحات مجازی مربوط به این پویش در آپارات، ایتا و بله

https://www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

https://eitaa.com/dr_rezamoghaddadi

https://t.me/dr_rezamoghaddasi52

  1. تولید حداقل یک ویدئوی آموزشی جهت بارگذاری در صفحات این پویش
  2. معرفی صفحات مربوط به پویش در فضا مجازی

ما بدان مقصدِ عالی نتوانیم رسید              هم مگر پیش نَهَد لطفِ شما گامی چند

دکتر رضا مقدسی

مدیر پویش با هم مدرسه بسازیم

Email: dr.moghaddasi52@gmail.com

https://rezamoghaddasi.blog.ir/

  1. زیست شناسی چیست؟ https://www.aparat.com/v/pMyW8
  2. زیست شناسی و گستره حیات   https://www.aparat.com/v/3KdYo
  3. یاخته و بافت در بدن انسان  https://www.aparat.com/v/SkCIO
  4. دستگاه گوارش https://www.aparat.com/v/5VFcb
  5. ساختار و عملکرد لوله گوارش   https://www.aparat.com/v/ybfZL
  6. جذب مواد و تنظیم فعالیت گوارش https://www.aparat.com/v/FzV81
  7. گوارش در جانداران https://www.aparat.com/v/SHJ1Z
  8. روشهای مطالعه و یادگیری زیست شناسی https://www.aparat.com/v/OxGqP
  9. سازوکار دستگاه تنفس https://www.aparat.com/v/78G59
  10. ساختار شش ها https://www.aparat.com/v/RIYMC
  11. تهویه ششی https://www.aparat.com/v/aFPHq
  12. تنوع تبادلات گازی در جانوران https://www.aparat.com/v/iOtLB
  13. ساختار  قلب https://www.aparat.com/v/meK90
  14. آناتومی قلب https://www.aparat.com/v/esbt5
  15. ساختار رگها https://www.aparat.com/v/VF7XZ
  16. خون https://www.aparat.com/v/HVOIN
  17. گردش مواد در جانداران https://www.aparat.com/v/OGFZW
  18. ساختار دستگاه دفع ادرار https://www.aparat.com/v/nuDPf
  19. تشکیل ادرار https://www.aparat.com/v/6PEq7
  20. تنظیم کلیوی اسید-باز https://www.aparat.com/v/Lymjg
  21. تنوع دفع ادرار در جانداران https://www.aparat.com/v/NOfTP
  22. دستگاه دفع ادرار https://www.aparat.com/v/DKFHS
  23. یاخته گیاهی https://www.aparat.com/v/MG41e
  24. یاخته گیاهی https://www.aparat.com/v/sEMOQ
  25. سامانه بافتی گیاهان https://www.aparat.com/v/ZUiIs
  26. ساختار گیاهان https://www.aparat.com/v/VtaGD
  27. تغذیه گیاهی https://www.aparat.com/v/klZvO
  28. جانداران موثر در تغذیه گیاهی https://www.aparat.com/v/0RpWN
  29. انتقال مواد در گیاهان بخش اول https://www.aparat.com/v/uNwSy
  30. انتقال مواد در گیاهان بخش دوم   https://www.aparat.com/v/P5G7d
  31. انتقال شیره پرورده در گیاهان https://www.aparat.com/v/HLa8Q
  32. آزمون مفهومی زیست شناسی https://www.aparat.com/v/ChDbw
  33. سوالات مفهومی زیست شناسی دهم https://www.aparat.com/v/5vAsG
  34. ویروسها https://www.aparat.com/v/Pfx4A
  35. آغازیان https://www.aparat.com/v/zl3c1
  36. باکتری ها https://www.aparat.com/v/EVxPK
  37. جانورشناسی مهره داران و بی مهرگان https://www.aparat.com/v/ZJXVQ
  38. رده بندی جانداران https://www.aparat.com/v/EC1Gc
  39. روشهای مطالعه زیست شناسی https://www.aparat.com/v/OxGqP

********************************************************************************************

  • Reza Moghaddasi

علوم و فناوری های همگرا

Reza Moghaddasi | سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱ ق.ظ

بشر در قرن بیستم در حوزه علوم از مهندسی معدن در اعماق زمین تا مهندسی هوا و فضا توسعه زیادی داشته است و در این راستا از طبیعت استفاده و بهره برداری کرده است، اما از قرن بیست و یکم به نظر می رسد خود انسان، موضوع مورد مطالعه و مهندسی قرار گرفته است، بنابراین حوزه همگرا بحث رشته هایی است که در گذشته باهم ارتباط خاصی نداشتند اما به نظر می رسد در راستای این هدف در حال همگرا شدن هستند. منظور از هدف موردنظر، دستکاری و مهندسی انسان است؛ این رشته ها شامل زیست فناوری، نانو فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است. اصطلاح فناوری همگرا در سال ۲۰۰۱ در نشستی که توسط بنیاد ملی علوم در آمریکا تشکیل شده بود، مطرح گردید، که برای آن بودجه خاصی را نیز در نظر گرفتند، پس از گذشت ۴ سال از این اتفاق، در کشور ما نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستادی را در این زمینه تشکیل داد که هم اکنون هم در حال بررسی و آماده سازی بسترها و زیرساخت های آن هستند. جدای از بحث فناوری، این علوم قابلیت هایی را برای بشر ایجاد می کند که تبعات الهیاتی و دغدغه های فقهی و حقوقی را در حوزه دین و علوم اسلامی ایجاد می کند.

هم‌اکنون، جهان در حال تجربه کردن بنیان‌های انقلاب صنعتی چهارم است. انقلابی که بر روی همجوشی و همگرایی فناوری‌ها است. این حرکت به سوی انقلاب صنعتی چهارم که خود را به شکل یک ابرروند نشان داده است، موجب شده است که خطوط میان فناوری‌های فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی محو شوند. در حقیقت، دیجیتالی شدن، ستون فقرات انقلاب صنعتی چهارم است که به واسطه آن همگرایی فناوری‌ها و رشته‌های علوم روی داده و دانش‌ها و فناوری‌های نوینی، در این گذار پدیدار می‌شوند که نمونه‌های آن‌ها را می‌توان در هوش مصنوعی، واقعیت افزوده مجازی، اینترنت اشیا (IOT)، خودروهای خودران، پهبادها، چاپ سه‌بعدی، نانوفناوری، زیست‌فناوری، علوم مواد پیشرفته، ذخیره‌سازی انرژی و رایانش کوانتومی مشاهده کرد. انقلاب همگرایی، یک جابجایی پارادایمی است. همگرایی بازتفکر در این امر است که چگونه می‌توان پژوهش علمی را به گونه‌ای هدایت کرد که از گستره‌ای از دانش، از میکروب شناسی تا علوم رایانه‌ای و طراحی مهندسی، بهره‌مند شویم. در همگرایی میان علوم زیستی، فیزیکی و دیجیتالی، انقلاب صنعتی نوینی را تجربه خواهیم کرد که به "انقلاب صنعتی چهارم" موسوم است که آذرخش‌های آن نه‌تنها در صنایع و فناوری‌های آینده بازتاب دارند بلکه بر ماهیت انسان از دیدگاه فردی، اقتصاد و جهان کسب‌وکار نیز فرود خواهند آمد. بر پایه چنین اثرات شگرف در نتیجه جابجایی پارادایمی حاصل از همگرایی فناوری‌ها است که کشورهای پیشرفته جهان از دهه قبل، برنامه‌های هماهنگ خود را برای دریافت سودمندی‌های فناوری‌های همگرا آغاز کرده‌اند. خوشبختانه، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشور عزیزمان ایران نیز مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا تشکیل شده است که محور توسعه فناوری کشور را براساس فناوری‌های همگرا مورد نشانه قرار داده است.

حرکت به سوی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای روندی است که در دانشگاه‌های کشور نیز از دهه گذشته حضور خود را در قالب پروژه‌ها و مراکز تحقیقاتی میان‌رشته‌ای نشان داده است. در دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده‌ی علوم و فناوری‌های همگرا تاسیس شده است. دانشگاه آزاد دانشکده‌ای با عنوان علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتوم راه‌اندازی کرده است. دانشگاه تربیت مدرس دانشکده‌ای با عنوان علوم و فناوری‌های بین‌رشته‌ای تاسیس کرده است. اما باید تأکید شود که همگرایی ورای حوزه میان‌رشته‌ای جای دارد و در حقیقت همگرایی شکل گسترش‌یافته‌ای از پژوهش میان‌رشته‌ای است. دانشمندان فعال در حوزه فناوری‌های همگرا به این واقعیت دست یافته‌اند که در همگرایی علوم فیزیکی، زیستی و دیجیتالی (انقلاب صنعتی چهارم)، هر کدام از این شاخه‌های علوم می‌تواند هنگامی که به حد کمال همگرایی می‌رسد از حوزه فکری، ایده‌ای و ابزاری دیگر شاخه‌های علم بهره بی‌نهایت را کسب کند و بدین سان حل مسایل پیچیده در جهان آکنده از پیچیدگی و سؤالات بی‌شمار انجام گیرد. هر چند که همگرایی و پژوهش میان‌رشته‌ای بسیار به یکدیگر نزدیکی دارند (تا حدی که به جای یکدیگر نیز در ادبیات سیاست علمی استفاده می شوند) اما بایستی به همگرایی فراتر از حوزه میان‌رشته‌ای نگریسته شود. در حقیقت، همگرایی از پژوهش میان‌رشته‌ای گذر می‌کند و به فراتر از همکاری چنگ می‌اندازد. همگرایی شاهراهی برای نوآوری است. توسعه در فناوری اطلاعات، مواد، تصویربرداری، فناوری نانو، اپتیک، فیزیک کوانتومی همراه با پیشرفت‌ها در محاسبه‌گری، مدل‌سازی و شبیه‌سازی، علوم فیزیکی را متحول کرده‌اند. حرکت به سوی همگرایی از مسیر میان‌رشته‌ای گذر می‌کند و به خلق فناوری‌های همگرا می‌انجامد. با وجود لمس چنین روند نیرومندی در محافل آکادمیک ایران، اما چالش هایی نیز نمایان شده‌اند. نخست آنکه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در اتمسفر میان‌رشته‌ای رشد نیافته‌اند و بسیار محصور در قالب‌های رشته‌ای خود هستند. گزارشی با عنوان فناوری‌های همگرا در بهبود عملکرد انسان نتایج کارگاه آموزشی برگزار شده در سوم و چهارم دسامبر ۲۰۰۱ توسط بنیاد ملی علوم و وزارت بازرگانی آمریکا را تبیین کرده است. همان‌طور که در این گزارش آمده است، دانشمندان و مهندسان در تمام زمینه‌های کاری باید دست‌کم در یکی از رشته‌های NBIC (نانوفناوری-زیست‌فناوری- فناوری اطلاعات- علوم شناختی) و زمینه‌های نزدیک به آن مهارت‌هایی را کسب کنند و با همکاران خود در دیگر زمینه‌ها همکاری کنند. موسسات آموزشی نیز در تمام جنبه‌ها باید اصلاحات برنامه‌ای و سازمانی عمده‌ای را برای بازسازی تدریس و پژوهش در زمینه‌ی علم و مهندسی بر عهده گیرند، به‌طوری که بتوان برای آموزش نیروی کار فنی برای آینده رشته‌های مجزای گذشته را حول اصولی مشترک به همگرایی رساند. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود در چشم‌اندازی آینده‌نگرانه، با چنین حرکت به سوی همگرایی، بخش‌ها و دانشکده‌هایی که به شکل سنتی در قالب رشته‌های متمایز از هم شکل گرفته‌اند، رخت بربندد  و به جای آن‌ها، در دانشگاه‌های نسل سوم، مؤسسه‌های پژوهشی همگرا پدیدار شود.

  • Reza Moghaddasi

مرد نکونام نمیرد هرگز: دکتر احمدعلی معاضدی الگوی علم و اخلاق

Reza Moghaddasi | دوشنبه, ۲۲ بهمن ۱۴۰۳، ۱۱:۳۱ ب.ظ

دکتر احمدعلی معاضدی؛  الگوی علم و اخلاق

تنظیم: دکتر رضا مقدسی

 

 

دکتر احمدعلی معاضدی، استاد تمام گروه زیست شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، در تاریخ ۷ مهرماه ۱۴۰۲ پس از عمری تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر در مسیر آموزش و تربیت جوانان ایران زمین به رحمت ایزدی پیوست. اینجانب در یک دهه اخیر علاوه بر افتخار شاگردی، رساله دکترای خود را نیز با راهنمائی ایشان به انجام رساندم. لذا بنده، همواره خود را مدیون ایشان می‌دانم.  اخلاق و رفتار متعالی و خلوص و فروتنی ایشان در زمان تحصیل من را بر آن داشت تا زندگی‌نامه استاد را به رشته تحریر بیاورم. ولی مشغله کاری فراوان این فرصت را از من گرفت. بعد از پایان تحصیلات از استاد قول مساعد گرفتم که مصاحبه­ای را با ایشان تنظیم و در مجله رشد زیست شناسی چاپ نماییم. در تابستان ۱۴۰۲ طی تماس تلفنی از ایشان خواهش کردم که سوالات مصاحبه را به صورت کتبی خدمت ایشان ارسال نمایم. متاسفانه در هفتم مهرماه 1402، در کمال ناباوری خبر درگذشت استاد عزیزم مرا به شدت شوکه و مغموم نمود. اکنون در بهت و حیرتم و حسرت می‌خورم به فرصتی که از دست رفت و تجربیات و خاطراتی که برای همیشه به ابدیت پیوستند. البته استاد معاضدی در عمر پربرکت خویش دانشجویان بی‌شماری را تعلیم داده‌اند که هر یک از آنها آموزه های گرانبهائی از علم و اخلاق استاد را به همراه دارند. اکنون به پاس قدردانی از زحمات استاد عزیزم به این مهم همت می‌گمارم. باشد که روح ایشان راهنمای من باشد و امیدوارم بتوانم استاد را آن گونه که بوده است، معرفی نمایم.

 

دکتر احمدعلی معاضدی در سال 1334 در شوشتر متولد شد. ایشان تحصیلات ابتدائی تا متوسطه را در زادگاهش با موفقیت طی کرد و برای ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی راهی دانشگاه شهید چمران اهواز (سابقا جندی شاپور) شد. بعد از اخذ مدرک لیسانس زیست شناسی که همزمان با انقلاب شکوهمند اسلامی بود، مدتی را به معلمی و تدریس زیست شناسی پرداخت. ایشان مقطع فوق لیسانس زیست شناسی- گرایش فیزیولوژی را در دانشگاه تربیت مدرس به اتمام رساند. سپس با توجه به علاقه جدی به علم و دانش و رشته فیزیولوژی  در کنکور دکتری اعزام به خارج پذیرفته شد. ولی علاقمندی و تعهد ایشان به وطن باعث شد که بعد از پیگیریهای بسیار امکانات لازم را فراهم و تحصیلات خود در دانشگاه تربیت مدرس دنبال کند. بعد از فراغت از  تحصیل  در کسوت استاد رشته فیزیولوژی در گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران به امر تربیت دانشجویان همت گماشت. جدیت ایشان در آموزش و پژوهش موجب شد در سایه تلاش و کوشش علمی در مدت 10 سال به مرتبه استادی نائل آمدند. دکتر معاضدی راهنمائی بیش از 60 دانشجوی کارشناسی ارشد و 10 دانشجوی دکتری را برعهده داشته است. نتیجه تلاش علمی ایشان در دوران عمر پربرکت خویش، چاپ سه جلد کتاب تخصصی و بیش از 200 مقاله علمی-پژوهشی است که در مجلات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسیده است. استاد معاضدی علاوه بر فعالیت های علمی- پژوهشی فعالیت های اجرائی متعددی در دانشگاههای خوزستان داشته اند که در صفحه ایشان در سامانه دانشگاه شهید چمران اهواز موجود می باشد. به علاوه ایشان عضویت در نهادهای مختلف علمی ملی و بین المللی از قبیل انجمن زیست شناسی ایران، انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی را در طول عمر پربرکت خود داشته اند. ایشان فرصت های متعدد فرصت های مطالعاتی در کشورهای چین، کانادا و اروپا داشته اند، ولی همواره با کوله باری از تجربه و تخصص به میهن مراجعه و با کمال اخلاص در اختیار دانشجویان و علاقمندان قرار می دادند. در نتیجه مجاهدت علمی ایشان بارها جوایز متعدد علمی و پژوهشی و تقدیرنامه های متعدد  دریافت داشته اند. به طورکلی ایشان نماد یک استاد کامل از نظر علمی و اخلاقی بودند که دانش و تجربه و تخصص و تعهد را همراه با ارزشهای والای انسانی داشتند.

 

مقاله کامل را در مجله رشد زیست شناسی شماره 127 تابستان 1403 مطالعه بفرمائید

 

.

  • Reza Moghaddasi

#با_هم_مدرسه_بسازیم

Reza Moghaddasi | جمعه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، ۰۱:۲۲ ب.ظ

زیست شناسی برای همه(زیستا) :

دکتر رضا مقدسی🇮🇷🇮🇷, [03.02.25 08:08]
شما به تماشای ویدیوی "سدسازی و مشکلات آن" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/ytqt855


شما به تماشای ویدیوی "پرورش کپور بخش سوم" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/sbvg357

 

شما به تماشای ویدیوی "پرورش کپور بخش 2" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/kfo363o


شما به تماشای ویدیوی "پرورش کپورماهی بخش اول" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/fan7tew


شما به تماشای ویدیوی "کاراکال بخش سوم" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/hyj4k67


شما به تماشای ویدیوی "سیاه‌گوش یا کاراکال (نام علمی: Caracal ) یا منگوله‌گوش بخش دوم" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/dof0p50


شما به تماشای ویدیوی "سیاه‌گوش یا کاراکال (نام علمی: Caracal ) یا منگوله‌گوش بخش اول" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/uqrkog1


شما به تماشای ویدیوی "ساریگل، منطقه ای حفاظت شده" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/krvf1p4


شما به تماشای ویدیوی "گور ایرانی Equus onager" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/puvqksw


شما به تماشای ویدیوی "قوچ اوریال بخش دوم" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/xhy48z2


شما به تماشای ویدیوی "قوچ اوریال بخش اول Ovis vignei" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/jqx6932


شما به تماشای ویدیوی "پرورش مروارید" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/iskho33


شما به تماشای ویدیوی "پرورش جلبک" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/jmmi1g7


شما به تماشای ویدیوی "پرورش حلزون" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/heew338


شما به تماشای ویدیوی "گوزن قرمز ایرانی یا گاو کوهی یا مرال (نام علمی: Cervus elaphus)" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/uwi1t8b


شما به تماشای ویدیوی "دم جنبانک ابلق Motacilla alba" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/thccyg7


شما به تماشای ویدیوی "پرورش عروس هلندی" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/ddh9o0d


شما به تماشای ویدیوی "ماهی خاویار بلوگا" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/iob130x


شما به تماشای ویدیوی "پرورش بوقلمون" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/aug17cr


شما به تماشای ویدیوی "پرورش ماهی زینتی" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/aoasa63


شما به تماشای ویدیوی "هامستر دم‌ دراز فشمی Calomyscus grandis" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/yrzd0cn

شما به تماشای ویدیوی "مدیریت پسماند" در آپارات دعوت شده اید.  

https://www.aparat.com/v/ljoc379

شما به تماشای ویدیوی "توتیای دریائی" در آپارات دعوت شده اید.  
 https://www.aparat.com/v/swagn84


شما به تماشای ویدیوی "مرغ مینا" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/ymw39sb


شما به تماشای ویدیوی "ماهی سیاه کولی Vimba vimba" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/wnt0v27

شما به تماشای ویدیوی "فک خزری Pusa caspica" در آپارات دعوت شده اید.  

https://www.aparat.com/v/egsq32o

شما به تماشای ویدیوی "پرورش کفشدوزک" در آپارات دعوت شده اید.  

http:// https://www.aparat.com/v/dekwlue

با هم مدرسه بسازیم

آموزش کلید طلائی توسعه پایدارِ متوازن است و معلمان مجریانِ شریفِ این هدف متعالی از طریق آموزش هستند. وظیفه ذاتی معلمان در طول تاریخ بشری، تربیت انسان ها برای نیل به اهداف والای تربیتی و آموزشی و ساختن جوامع مترقی و متعالی  است. بنابراین معلمانِ شریف و شایسته با عمل به وظایفِ خود انسان سازی و تاریخ سازی می نمایند.

و مدرسه جایگاه مقدسی است که این رسالت مهم در آن به سرانجام می رسد و در طول تاریخ جاری می شود.

بنیاد آموزش دکتر مقدسی با اشراف به نقش بی بدیل معلم و مدرسه به دنبال بسط فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی در احیای آموزش اصیل و ماندگار است. برای نیل به این هدف مقدس، با استعانت از حضرت حق و امید به همکاری همه دلسوزان فرهنگ و ادب ایران زمین به ویژه اساتید دانشگاه و دانشجویان، دبیران و آموزگاران شریف ایران زمین در فضای مجازی و حقیقی  چشم امید دارد.

لذا از کلیه عاشقان فرهنگ و ادب ایران زمین به ویژه معلمان،  اساتید و دانش آموزان و دانشجویان در اقصی نقاط ایران و جهان استدعا داریم حداقل در دو مورد زیر به این پویش مقدس کمک نمایند:

  1. عضویت در صفحات مجازی مربوط به این پویش در آپارات، ایتا و بله

https://www.aparat.com/Drrezamoghaddasi

https://eitaa.com/dr_rezamoghaddadi

https://t.me/dr_rezamoghaddasi52

  1. تولید حداقل یک ویدئوی آموزشی جهت بارگذاری در صفحات این پویش
  2. معرفی صفحات مربوط به پویش در فضا مجازی

ما بدان مقصدِ عالی نتوانیم رسید       هم مگر پیش نَهَد لطفِ شما گامی چند

دکتر رضا مقدسی

مدیر پویش با هم مدرسه بسازیم

Email: dr.moghaddasi52@gmail.com

https://rezamoghaddasi.blog.ir/

  • Reza Moghaddasi

نقش آموزش در تکوین هویت دینی و ملی و تاثیر آن در مقابله با جنگ شناختی

دکتر رضا مقدسی

گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه کوثر بجنورد

چکیده

جنگ شناختی به عنوان یک ابزار راهبردی نوین در دنیای معاصر، برای تضعیف ادراکات شناختی و باورهای افراد به کار می رود و می‌تواند تأثیرات مخربی بر جوامع داشته باشد. در این راستا، آموزش به عنوان یک ابزار کلیدی در تکوین هویت دینی و ملی افراد یک جامعه و افزایش مقاومت آنها برای مقابله با این نوع جنگ شناخته می‌شود. این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش عمومی و رسمی بر تکوین هویت افراد جامعه از طریق افزایش آگاهی­ها و توانمندی‌های آنها در برابر جنگ شناختی می‌پردازد. برای این منظور با استفاده از روش‌های تحلیلی و مرور منابع در زمینه جنگ شناختی و آموزش، به بررسی چالش ها و فرصت های موجود در زمینه تأثیرات آموزش بر توانمندی‌های فردی و اجتماعی  جوامع در مقابله با این پدیده نوظهور می‌پردازد.

نتایج نشان می‌دهد که آموزش‌های دینی و ملی در مدارس و دانشگاهها می‌تواند به تقویت احساس تعلق و  استحکام هویت افراد کمک کند و آن‌ها را در برابر تهاجمات فرهنگی و اطلاعاتی بیگانه مقاوم‌تر سازد. همچنین، آموزش‌های مبتنی بر ارزش‌های مشترک دینی  و تاریخ ملی می‌تواند به ایجاد همبستگی و انسجام اجتماعی و افزایش مقاومت در برابر اطلاعات نادرست و تهدیدهای فرهنگی کمک کند. بنابراین لزوم توجه سیاست‌گذاران کلان آموزشی و فرهنگی در توجه جدی و هدفمند به نهادهای آموزشی و تربیتی و سرمایه گذاری و طراحی برنامه‌های مؤثر آموزشی و فرهنگی مبتنی بر تاریخ ملی و باورهای دینی احساس می­شود.

کلیدواژگان فارسی: جنگ شناختی، آموزش، هویت دینی، هویت ملی، سواد رسانه‌ای، تفکر انتقادی

  • Reza Moghaddasi

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن : توصیه به جوانان ایران زمین

Reza Moghaddasi | شنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۳، ۰۸:۳۰ ق.ظ

دکتر محمدعلی اسلامی نُدوشن

می‌خواهم چند نکته که برای سعادت آینده شما راهگشا باشد را در این دفترچه بنویسم. آن‌چه در اینجا می‌نویسم حاصل تجربیات یک عمر است و به بهای گرانی به دست آمده، بنابراین آن را سرسری نگیرید. اگر خودتان بخواهید با تجربه شخصی آن را به دست آورید، باید ده‌ها سال وقت بر آن بگذارید. فهرست‌وار بیان می‌کنم:

۱- کارهای خود را مطابق برنامه انجام بدهید.

۲- در هیچ کار افراط نکنید اندازه نگاه دارید.

۳- سعی کنید که مشکلات احتمالی را پیش بینی کنید و قبل از وقوع در رفعش بکوشید.

۴- دوستان خوب خود را نگاه دارید اگر دور هستید با نامه و تلفن با آنها در تماس باشید.

ه- تن خود را با ورزش، با خوراک ساده و با اندیشه‌های خوب پاکیزه نگاه دارید.

۶- طوری زندگی کنید که بر زندگی مسلط باشید، با داشتن برنامه،

با نظم و وقت شناسی و زود برخاستن از خواب.

۷- هیچگاه از راه راست منحرف نشوید. دروغ نگویید.

۸-چشم خود را به روی زندگی باز نگاه دارید، از هر جریان پند و تجربه بگیرید.

۹- بهترین سعادت آن است که شغل انسان با گرایش‌های روحیش منطبق باشد، یعنی کار خود را دوست بدارد. این را همیشه در نظر داشته باشید و شغلی را انتخاب کنید که دوست بدارید.

۱۰- بزرگترین مایه رنج بشر آن است که با دیگران ارتباط برقرار نکند. منظور آن است که باید در زندگی دوست برای خود داشت و رابطه خود را با مردم برقرار نگاه داشت.

۱۱- با آن‌ها که ادب دارند ادب داشته باشید و نسبت به آن‌ها که بی‌ادبند بی‌اعتنا باشید.

۱۲- سلامت در سادگی است، غذای ساده با روابط انسانی صریح و این که حساب شخص با هر کسی پاک باشد.

۱۳- در زندگی همیشه خوشی نیست. در برابر ناخوشی‌های آن متعجب و درمانده نشوید.

۱۴- دنیا و زندگی براساس نیرو در جریان است. برای پیشبرد زندگی باید نیرو به کار انداخته شود و هرکس که مقدار بیشتری از آن اختیار داشته باشد میدان زندگی در برابرش بازتر خواهد بود. هر کسی نیروی مورد احتیاج خود را از جایی فراهم می‌کند. در مورد شما، باید آن را در تحصیل علم بجویید. در این دوره، همین یک منبع در اختیار شماست. باید آن را به خوبی استخراج کنید.

۱۵۔ عشق بهترین چیز و خطرناک‌ترین چیزهاست در زندگی است. باید خیلی با احتیاط با آن روبرو شد. دوران جوانی، دورانی است که باید عشق در آن باشد، اما طبیعت عشق بر کوتاهی است، نه در زندگی دائم. دوستی را که بر می‌گزینید سعی کنید که زیبا، شیرین و قابل اعتماد باشد.

۱۶- زندگی همیشه یک عمق دارد از عمق آن غافل نشوید.

۱۷۔ صبح زود را دوست بدارید، بهترین ساعت است.

۱۸- هر ساعت شبانه‌روز برای خود لطفی دارد، به شرط آنکه انسان شاد، سبک و امیدوار باشد.

۱۹ - هیچ بلایی بدتر از وجدان ناآرام نیست، هملت میگوید: «مرا در پوست گردویی حبس کنید خوشبخت‌ترین فرد جهان خواهم بود، به شرط آنکه رؤیاهای بد نداشته باشم.» رؤیاهای بد یعنی وجدان ناآرام.

۲۰- طوری زندگی کنید که بپندارید که تا آنجا که توانسته‌اید حق خود را به زندگی ادا کرده‌اید. یعنی در ساختن این جهان سهمی داشته‌اید.

۲۱- هر انسان یا لااقل عده‌ای از انسان‌ها یک مرکز استعداد در خود دارند که باید آن را بشناسند و بشکافند. زندگی کامل و سرشار یعنی این و سعادت نیز همین است.

۲۲- از همه مواهب زندگی استفاده کنید، اما از نوع پاکیزه و نجیب آن. از ابتذال بپرهیزید.

۲۳- بلندهمت و بلندنظر باشید. بکوشید تا در همه آنچه در دایره مقدورات شماست درجه یک باشید.

۲۴- هرکسی در هر زمانی یک محور و کار اساسی در زندگی دارد، و بقیه کارهایش فرعی است. در این دوره محور زندگی و وظیفه اصلی شما تحصیل است. سعی کنید که آن را به بهترین نحو انجام دهید.

۲۵- یک سلسله چیزهای عالی در زندگی هست که خلاصه و جوهر تمدن و فرهنگ بشری‌اند: از نوع کتاب، موسیقی، و سایر هنرها سعی کنید که به آنها دسترسی داشته باشید.

۲۶- بدانید که برای پریدن در زندگی دو بال لازم است: بال مادی و بال معنوی. میان این دو بال توازن نگاه دارید.

۲۷ـ یک شعر فارسی می‌گوید با فرومایه روزگار مبر ... بنابراین با افراد پست، ترسو، متقلب و دورو سروکار پیدا نکنید.

۲۸- این شعر سعدی را در نظر داشته باشید:

با بدان بد باش با نیکان نکو

جای گل گل باش جای خار خار

یعنی اگر کسی خواست به حق شما تجاوز کند، در برابرش بایستید، تسلیم خوی تجاوزگر دیگران نشوید.

۲۹- در زندگی، آنقدر خود را قوی نگه دارید که در صورت لزوم بتوانید با مشت از پامال شدن حق خود جلوگیری کنید.

۳۰-از لحاظ روانی خود را آن‌قدر استوار نگاه دارید که مشکلات عادی زندگی شما را خسته نکند.

  • Reza Moghaddasi

کنکور: مزایا و مضرات

Reza Moghaddasi | شنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۳، ۰۸:۱۷ ق.ظ

تحقیق درباره تأثیرات کنکور بر آموزش موضوعی مهم و پیچیده است که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در اینجا به بررسی مضرات و مزایای کنکور بر اساس منابع معتبر می‌پردازیم.

مضرات کنکور:

1. فشار روانی و استرس: کنکور به عنوان یک آزمون سرنوشت‌ساز، فشار روانی زیادی بر دانش‌آموزان وارد می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که این فشار می‌تواند منجر به اضطراب، افسردگی و کاهش سلامت روانی دانش‌آموزان شود.

2.توجه به حافظه‌محوری: کنکور معمولاً بر روی یادگیری حافظه‌محور تأکید دارد و دانش‌آموزان را به حفظ اطلاعات به جای درک عمیق و تفکر انتقادی تشویق می‌کند. این موضوع می‌تواند به کاهش کیفیت یادگیری و ناتوانی در حل مسائل واقعی منجر شود.

3. تبعیض اجتماعی: کنکور می‌تواند به تبعیض اجتماعی منجر شود، زیرا دانش‌آموزان از خانواده‌های کم‌درآمد ممکن است به منابع آموزشی و مشاوره‌ای کمتری دسترسی داشته باشند. این موضوع می‌تواند به نابرابری‌های آموزشی و اجتماعی دامن بزند .

4. کاهش خلاقیت و نوآوری: تمرکز بر نتایج کنکور می‌تواند به کاهش خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان منجر شود، زیرا آن‌ها بیشتر به دنبال کسب نمره بالا هستند تا توسعه مهارت‌های خلاقانه و تفکر انتقادی.

 مزایای کنکور

1. معیار سنجش یکسان: کنکور به عنوان یک معیار سنجش یکسان برای همه دانش‌آموزان عمل می‌کند و می‌تواند به شفافیت در فرآیند پذیرش دانشگاه‌ها کمک کند. این موضوع می‌تواند به کاهش تبعیض‌های موجود در پذیرش‌های دانشگاهی کمک کند .

2. تحریک رقابت سالم: کنکور می‌تواند به ایجاد رقابت سالم میان دانش‌آموزان کمک کند و آن‌ها را به تلاش بیشتر برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی ترغیب کند.

3. توسعه مهارت‌های مطالعه: آماده‌سازی برای کنکور می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا مهارت‌های مطالعه و مدیریت زمان را توسعه دهند، که این مهارت‌ها در آینده تحصیلی و شغلی آن‌ها مفید خواهد بود.

4. شناسایی استعدادها: کنکور می‌تواند به شناسایی استعدادهای خاص دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف کمک کند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در رشته‌های مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند .

 نتیجه‌گیری
کنکور به عنوان یک آزمون ورودی به دانشگاه‌ها، مزایا و مضرات خاص خود را دارد. در حالی که می‌تواند به عنوان یک معیار سنجش یکسان و محرک رقابت سالم عمل کند، اما مضراتی نظیر فشار روانی، توجه به حافظه‌محوری و تبعیض اجتماعی نیز دارد. برای بهبود نظام آموزشی، نیاز به بازنگری در فرآیندهای ارزیابی و پذیرش وجود دارد تا بتوان به کیفیت یادگیری و عدالت آموزشی دست یافت. 

منابع پیشنهادی
1. Educational Researcher
2. Journal of Educational Psychology
3. UNESCO Reports on Education Inequality
4. Creativity Research Journal
5. Gifted Child Quarterly

این منابع می‌توانند به شما در درک بهتر تأثیرات کنکور بر آموزش کمک کنند.

  • Reza Moghaddasi

مباحثه چیست؟

Reza Moghaddasi | پنجشنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۳، ۰۱:۵۲ ق.ظ

مباحثه چیست؟ اصول آن کدام است؟

دکتر رضا مقدسی

در سالهای اخیر همه روزه شاهد بحثها و مناقشات جدی روزانه در محیط کار و تحصیل می باشیم. فضای مجازی نیز امکان گسترش مباحث مختلف را بین افراد دور و نزدیک فراهم کرده است. آسیب شناسی مباحثه نشان می دهد که در خیلی از موارد مباحث علمی و تخصصی به مجادله و دعوا ختم می شود. حتی بین افراد به ظاهر مدعی و تحصیلکرده. به راستی چرا چنین است؟ در این نوشتار به تعریف و تبیین مباحثه و اصول علمی آن می پردازم. امیدوارم اندیشمندان و اهل فکر با نمایش عملی بحثهای علمی و تخصصی به افزایش دانش عمومی جامعه و ایجاد آرامش و همبستگی اجتماعی کمک نمایند.

الف. تعریف مباحثه

مباحثه یا دیالوگ یکی از روش‌های مؤثر برای تبادل نظر، یادگیری و حل مسائل است. مباحثه به عنوان یک فرآیند ارتباطی و تبادل نظر به شکل زیر تعریف می‌شود:

مباحثه (Debate) به معنای تبادل­نظر ساختاریافته و منظم بین دو یا چند نفر است که در آن شرکت‌کنندگان به بررسی و تحلیل یک موضوع خاص می‌پردازند. این فرآیند معمولاً شامل ارائه دلایل، شواهد و استدلال‌ها برای حمایت از یک دیدگاه خاص و نقد دیدگاه‌های مخالف است. مباحثه به عنوان یک فرآیند تبادل نظر و گفتگو، معادل‌های مختلفی در زبان فارسی و دیگر زبان‌ها دارد. در زبان فارسی از واژه هایی مانند گفتگو، بحث، مناقشه، دیالوگ و گفتگوی انتقادی استفاده می­شود. گفتگو، به معنای تبادل نظر و صحبت کردن درباره یک موضوع است. بحث، به معنای بررسی و تحلیل یک موضوع به صورت منطقی و استدلالی است. مناقشه، وضعیت شدیدتر و جدی تری است و به معنای بحث و جدل درباره یک موضوع، معمولاً با دیدگاه‌های مخالف می باشد. دیالوگ که در اصل واژه ای انگلیسی و مصطلح است و به معنای گفتگوی دو یا چند نفر درباره یک موضوع خاص می باشد. و سرانجام گفتگوی انتقادی به معنای بررسی و نقد یک موضوع به صورت ساختاریافته می باشد. در زبان انگلیسی نیز معادل‌های مختلفی برای این منظور استفاده می شود که به برخی از آنها اشاره می شود:

  • Reza Moghaddasi