المپیاد جهانی زیست شناسی
سرفصل های المپیاد جهانی زیست شناسی
آزمون المپیاد جهانی زیست شناسی در دو بخش نظری و عملی برگزار می گردد:
آزمون نظری: آزمون نظری بر مفاهیم زیست شناختی کلی که شامل اکثر جانداران است، متمرکز می باشد.
بنابراین پدیده های خاص و موارد استثنایی مانند اطلاعات مربوط به جانداران بومی کمتر مطرح می شوند.
سرفصل های آزمون نظری المپیاد جهانی زیست شناسی
آزمون نظری المپیاد جهانی زیست شناسی دارای هفت سرفصل می باشد:
1. مباحث زیست شناسی سلولی و مولکولی و بیوشیمی بیشترین اهمیت و مباحث رفتارشناسی کمترین سهم را دارند. این نسبتها با رویکردهای جهانی آموزش علوم زیستی در مدارس نیز مطابقت دارد. ولی با وجود اهمیت مباحث سیستماتیک جانداران در فهم مباحث علوم زیستی و در آزمونهای المپیاد زیست شناسی ) 10 درصد( در کتب درسی زیست شناسی به طور جامع به آنها پرداخته نشده است. بنابراین دانش آموزان رشته تجربی شناخت کافی از شباهتهای اساسی بین گروههای اصلی جانداران و وجود نظم منطقی در تغییرتدریجی صفات گونه ها پیدا نمی کنند. این وضعیت ضمن این که فهم مطالب درسی زیست شناسی را برای اکثر دانش آموزان بسیار مشکل می سازد، باعث سوق دادن ایشان به حفظ مطالب به جای فهم مطالب می نماید. به نظر مولفین، نقش آموزش مبانی سیستماتیک جانداران در فهم متون زیست شناسی، همانند نقش جدول تناوبی مندلیف در فهم متون شیمی می باشد.
مهارت های فرایندی بخش عملی
برای پاسخ دادن به پرسش های آزمون عملی و حل مسایل آنها، مهارت های زیر لازم است:
مهارتهای فرایندی عملی: شامل مشاهده، اندازه گیری، رده بندی، شناخت روابط، محاسبات، آمایش داده ها، پیشبینی عملی، فرضیه سازی ، شناسایی و کنترل متغییرها، طراحی آزمایش و ارایه نتایج عددی مناسب است.
مهارت های اساسی زیست شناختی: شامل مشاهده موجودات زنده با ذره بین و میکروسکوپ، رسم شکل و توصیف دقیق شکل های زیست شناختی با استفاده از اصطلاحات زیست شناختی می باشد.
روشهای فیزیکی و شیمیایی: شامل روش های جداسازی مواد، تست های تشخیص مواد آلی، تیتراسیون، اندازه گیری کمی با روش های ریپ و استریپ، رقیق کردن و پیپت کردن می باشد.
روش های آماری: شامل احتمالات و پراکنش احتمالی و تحلیل آماری است
چند نکته مهم در المپیاد جهانی زیست شناسی
فقط سوالات عینی و قابل بارم بندی، مثل سوالات چندگزینه ای، صحیح و غلط، جوکردنی، پرکردنی با اعداد یا حروف و انتخاب گزینه ها از میان فهرستی از اصطلاحات، مورد استفاده قرار می گیرد.
هیچ یک از سوالات نباید از نظر قواعد حقوق مولف مشکل داشته باشند، یعنی نباید از منبعی که دارای "حقوق مولف" است، اخذ شده باشد.
اکثر سوالات به ارزشیابی درک و فهم و مهارت های فرایندی و کاربرد دانش زیست شناسی دانش آموزان اختصاص می یابد.
سهم سوالاتی که فقط حیطه دانش را ارزشیابی می کنند، بسیار کمتر می باشد و به طور معمول از 22 درصد کل سوالات تجاوز نمی کند.
بنابراین با توجه با سیاست های کلی وزارت آموزش و پرورش درتضعیف یا حذف تدریجی ارزش کنکور در روند ورود دانش آموزان به دانشگاهها و همچنین رویکرد جدید به آموزش مفهومی، لزوم توجه بیشتر به المپیادهای علمی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
- ۰۱/۱۰/۱۱