دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی: پژوهشگر و نویسنده

دغدغه آموزش برای توسعه و پیشرفت ایران

دکتر رضا مقدسی
دکتری نوروفیزیولوژی
فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز؛
دبیر زیست شناسی؛ پژوهشگر و نویسنده؛ مدرس دانشگاه
عضو هیات تحریریه مجله رشد زیست شناسی؛
سردبیر و موسس مجله عصر زیست شناسی
مدیر و موسس آکادمی دغدغه آموزش ایران؛
بنیانگذار مجموعه آموزشی زیستا
عضو انجمن‌ بین المللی IBRO (International Brain Research Organization)
عضو انجمن‌ بین المللی SFN (Society for Neuroscience)
عضو انجمن‌ بین المللی ILAE (International League Against Epilepsy)
عضو انجمن‌ بین المللی IBE (International Bureau for Epilepsy)
عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران؛
عضو انجمن زیست شناسی ایران؛
عضو انجمن بیوانفورماتیک ایران؛
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن نویسندگان ایران
*************************
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.
ژاله اصفهانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

پروفسور جمشید درویش

Reza Moghaddasi | يكشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۷ ب.ظ

درباره دکتر جمشید درویش

زنده یاد دکتر جمشید درویش در سال 1330 در شهرستان بیرجند چشم به جهان گشود . ایشان از 4 تا 7 سالگی در مکتب به علم اندوزی می پرداختند و در سن 7 سالگی وارد دبستان شوکتی شدند و به کسب تحصیل پرداختند. پس از اخذ دیپلم در سال 1349  در رشته زیست شناسی در دانشگاه تبریز به ادامه تحصیل پرداخته و از آنجا موفق به کسب بورسیه ادامه تحصیل شدند و در سال 1353 جهت کسب مدرک فوق لیسانس و دکترا به فرانسه مهاجرت کردند . در سال 1357 پس از دفاع از رساله دکترا در زمینه بیوسیستماتیک و تکامل جوندگانی مثل موش و موش کشتزار از آکادمی علوم مون پلیه  به ایران بازگشتند . دکتر درویش پس از بازگشت به ایران با توجه به تعهدشان به دانشگاه تبریز ، در آنجا مشغول به کار شدند اما پس از مدتی به پیشنهاد وزارت خانه به عنوان رئیس مجتمع عالی بیرجند به بیرجند منتقل شدند. طی 6 سال فعالیت در این دانشگاه خدمات ارزنده ای را از خود به یادگار گذاشتند و در نهایت به دانشگاه  فردوسی مشهد منتقل شدند .

برخی از مهم ترین فعالیت های دکتر درویش

  • طراحی سامانه نیمه اتوماتیک تشخیص مشخصات کروموزوم ها در گونه های مختلف جانوری و گیاهی و مرتب سازی آنها ( با همکاری دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد).
  • ساخت شمع دود زا برای مبارزه با موشهای مضر (با همکاری گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد)
  • ساخت دستگاه مطالعه کلنی موش ها در بررسی های میدانی ( با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد)
  • اختراع دستگاه پرتاب یاخته و گسترش کروموزم
  • دبیر نخستین همایش مطالعات کاربردی بیوسیستماتیک جوندگان ایران در دانشگاه فردوسی مشهد ( آبانماه 1380)
  • دبیر نخستین همایش فرگشت زیستی دانشگاه فردوسی مشهد. با همکاری انجمن زیست شناسی ایران ( بهمن ماه 1383)
  • دبیر نخستین همایش موزه های علمی و تاریخ طبیعی ایران  با همکاری دانشگاه اهواز ، انجمن زیست شناسی ایران ، دانشگاه فردوسی مشهد (بهمن ماه 1384)
  • دبیر نخستین همایش تاریخ، فلسفه و منطق زیست شناسی ایران با همکاری انجمن زیست شناسی ایران ( بهمن ماه 1388 )
  • دبیر نخستین همایش جانور شناسی یگانشی ایران اردیبهشت 1391
  • ایجاد آزمایشگاه بیوسیستماتیک جانوری در گروه زیست شناسی دانشگاه تبریز
  • ایجاد دوره های کار شناس ارشد بیوسیستماتیک جانوری در دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری در تشکیل دوره دکتری بیوسیستماتیک جانوری دانشگاه تهران،
  • پیشنهاد و پیگری ساخت موزه تاریخ طبیعی و ...

توصیه های دکتر درویش به دانشجویان

تلاش کنید و با سعه صدر و پیگیری زیاد فکر و ایده ای را که دارید به مرحله عمل برسانید و از راه سختی که در پیش دارید خسته نشوید؛ زیرا آنچه را که ما در حال ساخت آن هستیم ، بسیار نو وبدیع است و جامعه با آن آشنا نیست و نیاز به تلاش زیاد است تا بتوانیم آنها را نهادینه کنیم و باید باور داشته باشیم که جامعه ما به محورهای مربوط به تنوع زیستی نیازمند است .
توجه داشته باشید که پژوهش است  که جامعه را می سازد و نه آموزش . اما متاسفانه دیده می شود که بخش اعظم فکر دانشگاه معطوف به آموزش است و هرگز حاضر نیست به بدنه پژوهشی دانشگاه توجه کند و می طلبد که نسل جوان سیستم آموزشی را به سیستم پژوهشی تغییر دهد تا اینکه عضو هیات علمی به عنوان محقق شناخته شود نه مدرس و ابتکار و خلاقیت و تفکر آنها بر سر کلاس حاضر شدن و تدریسشان مقدم باشد . راه زیادی را پیش رو داریم تا از یک دانشگاه مدرسه ای شکل به یک دانشگاه تحقیقاتیِ محقق پرور گذر کنیم .

اینجانب در مقطع کارشناسی ارشد افتخار شاگردی ایشان را داشته ام. آن استاد والا مقام در دوران عمر پر برکت خود لحظه ای از آموختن  دانش و آموزش  دانشجویان غافل نشدند، حتی در دوران بیماری سخت اواخر حیات. به علاوه انسانی وارسته، عاشق میهن و الگوی واقعی برای رهروان طریق علم و دانش می باشند. روحش جاوید باد

میاسای ز آموختن یک زمان    به دانش میفکن دل اندر گمان

 

 

عکس

عکس

 

 

 

 

 

 

  • Reza Moghaddasi